Kirjoitanpa tähän käyttökokemusraportin Feelmaxeista. Ei liity juoksuun, mutta kai tämä voi muuten hyödyttää kiinnostuneita.
Feelmax Pankat ostin työkengiksi ravintola-alalle, eli seisomista ja kävelemistä päivät pitkät. Tavalliset työkengät - siis tiedättehän nämä korkeakantaiset, kärjestä pistosuojatut ja ihan liian kapeat kengät? - kipeyttivät varpaat ja mm. selän, joka oli jo valmiiksi heikohkossa kunnossa. Paljasjalkatossuilla ongelmia ei enää ollut ja jopa kävellessä huomaa tuon askeleen muutoksen. Siis rullaa matalalla, melkein sipsuttaa. Ei semmoista tönkköä pomppimista. Ainoa ongelma, jonka kohtasin näiden käytön aikana oli alkupäivien aikana jalkapohjan väsyminen. Tuo pohja kun ei ole millään tavalla pehmustettu. Nakkasin ohuet pohjalliset kenkiin niin jalka tottui nopeammin.
Feelmaxin Vaskot, eli maastojuoksukengät, on testattu tunturissa monen päivän ajan. Tämä oli kyllä puolivahinko, kun jätin jykevät vaelluskenkäni kotiin etelään ja perillä pohjoisessa sitten lämpötilan liikkuessa lähes hellelukemissa, olivat mukana olleet vaelluskumisaappaat lähinnä kidutusta. Joten eikun tossut jalkaan ja polulle, kiviselle polulle, mutaiselle polulle, jyrkälle rinteelle, varvikkoon, kalliolle ja rakkakivikkoon. Yhteensä ~50 kilometriä sisältäen mm. Saanan rakkakivikkoa saa nyt toteamaan pari asiaa:
- kulku on hitaampaa kuin muilla, koska ei voi vaan lompsia miten sattuu. Askel pitää asetella jollain tavoin. Toisaalta se on kuitenkin nopeampaa kuin huonokuntoisilla normikenkäisillä, enkä itsekään ole mikään sporttinen tyyppi vaan ylipainoinen wannabe-urheilija. Mulla on ollut nilkkaongelmia vaelluskengillä, kun olin duunissa tuntureilla ja jotenkin paradoksaalisesti näillä nilkka ei kipeytynyt yhtään
- jalkapohjat väsyvät jossain kohtaa todella paljon, mutta sitä ei välttämättä huomaa vielä maastossa. Varsinaista kipeytymistä ei tullut, viimeisen päivän jälkeen oli vaan jalka sillee tietyllä tavalla "hellänä". Menee ohi päivässä tai parissa.
- tasainen pohja ei pidä kunnolla mm. hiekkaisella rinteellä. Toisaalta se pitää loistavasti kivellä ja tasapaino pysyy, koska tuntee alustan
- kulutuskestävyys: täysin ehjät edelleen. Jonkin verran käyttöä oli jo ennen tätä, joten huonolaatuisiksi en menisi haukkumaan (Vibramin FF Classicit hajotin aiemmin ihan kaupunkiolosuhteissa, liimaukset petti)
- kosteita tai oikeastaan märkiä olosuhteita eivät kestä, niinkuin tuskin mikään tuon kokoluokan kenkä. Sateen yllättäessä tai muuten märässä maastossa piti kulkea kengät vetisinä. Ja kun nuo muhivat muutavan päivän vedessä ja sukkamehussa niin haju on aika muhkea... Oisko kellään muuten vinkkejä, miten sen saa pois? Tuuletus, sooda- ja pakastuskikat tai jalkadödö eivät ole auttaneet. Ehkä näistä tulee mun rymykengät... :D
Disclaimer: En kuitenkaan lähtisi kylmiltään maastoon paljasjalkakengillä. Mulla on kuitenkin käyttöä jonkin verran pohjalla, joten en voi taata, että homma sujuisi aina näin hyvin. Mutta nyt siis yllättivät positiivisesti. Joskus luin blogia jampasta, joka oli vaellellut pohjoisessa pelkillä kevyillä lenkkitossuilla ja täytyy myöntää, että tuossa hommassa on omat hyvät puolensa. Oon itsekin tämän tunturireissun jälkeen kulkenut kevyillä tossuilla luonnossa, pl. paska keli. Sopii meikäläiselle hyvin.