Onkos muita Pakkislaisia ollut samassa tilanteessa.
Olen pari vuotta tehnyt kaupallisen alan asiantuntijatyötä. Työssä olen menestynyt hyvin ja saadun palautteen perusteella myös kollegat ovat pitkälti samaa mieltä. Kehityskohteet on identifioitu ja motivaatiota sinänsä riittää itsensä kehittämiseen vielä pitkään.
Ongelmana on meidän työyhteisö. Kuten niin monessa firmassa, myös meillä pienessä toimistossa on ihmiset jaettu eri kasteihin työtehtävästä riippumatta. Työpaikalla on yksi esimies, joka pitkälti pärstän perusteella valitsee itselleen porukan, joka on mukana erilaisissa projekteissa, saa sisäpiiritietoa ja suuremmat palkankorotukset muihin verrattuna. Vaikka pärjään työssäni, olen valitettavasti jämähtänyt tähän ns. kakkoskastiin.
Toimiston vetäjän kanssa tulen hyvin juttuun ja uskon hänen vaikuttaneen aikanaan minun palkkaamiseen. Ongelma on siis tämä middle management -henkilö, jolla tuntuu olevan jotain henkilökohtaista ongelmaa minua kohtaan. Kehityskeskustelussa otetaan vain se pieni negatiivinen palaute huomioon, eikä vaivauduta edes katsomaan kaikkea sitä hyvää, mitä muut ovat sanoneet.
Olen yrittänyt suhtautua pragmaattisesti asiaan. Minulla on mahdollisuus kehittää itseäni, mutta toisaalta en koe että ylisuurta panosta on työhön syytä antaa. Minulla on kuva, että tämä nykyinen esimieheni tulee olemaan eläkkeelle asti nykyisessä tehtävässään, joten suuria odotuksia oman asemani radikaaliin parantumiseen en aseta. Meidän töissä uralla eteneminen on myös itsestään kiinni ja jos tarpeeksi kauan roikun mukana, tiedän ettei tämä nykyinen esimies tule esimiehenäni viiden vuoden päästä toimimaan.
Silti on kovin vaikeaa motivoida itseään, kun rooli on mikä on. Suhtaudun työhön intohimolla, mutta liekkiä on vaikea pitää yllä, kun hyviä suorituksia ei palkita. Viimeisessä kehityskeskustelussani ko. esimies keskittyi mm. menneiden aikojen muisteluun, huonosta työilmapiiristä ja yhteishengen puuttumisesta valittamiseen, erään johtajamme ja tiettyjen kollegojeni (minun kanssa samoissa projekteissa!) haukkumiseen sekä kertomaan minulle, miten työelämä voi joskus olla epäreilua. Itsekin esimiehenä aikoinaan toimineena jäin keskustelun jälkeen miettimään, olinko kehityskeskustelussani itse tilapäisesti esimieheni esimies? Toki mainitsi, ettei voi sanoa mitään negatiivista työstäni ja olen kuulemma luontainen johtaja. Jotenkin jäi jopa epäuskoinen mieli keskustelutuokiomme jälkeen, sillä kyseisestä esimiehestä näkee, ettei hän viihdy ollenkaan roolissaan.
Mietin, voiko suhtautuminen minuun johtua siitä, että hän (yli 10 vuoden kokemuksella) suhtautuu minuun kilpailijana, joka pitää pitää aisoissa oma asema turvatakseen? Hänen suosikkinsa työyhteisössä omaavat vähäisemmän työkokemuksen kuin minä ja ovat ehkä helpommin johdateltavissa minuun verrattuna. Sinänsä olen tyytyväinen, etten ole hänen kanssaan samoissa projekteissa, sillä hänellä on tapana keskittyä mielestäni epäolennaisuuksiin eikä näe ns. metsää puilta. Kuitenkin hän viime kädessä päättää, kuinka paljon vuosiansioni kasvavat.
Onko kukaan muu ollut vastaavassa tilanteessa ja miten toimitte? Itse en ylitä rajaa ja aloita esim. kiukuttelemaan tai haastamaan riitaa, sillä tiedän sen olevan suhteellisen lyhyt tie. En kuitenkaan voi vakavissani ajatella, että jaksaisin "roikkua" mukana monta vuotta, mikäli tilanne ei tästä parane.