Se progressiivinen kilomäärä ei niinkää ihon kestämiseen vaikuta. Saattaa jopa edesauttaa repeemistä, ku sitä ei yleensä huomaa, ku vasta liian myöhään. Se iho ei kasva/ kehity sillai samassa suhteessa ja samalla tavalla kuin esim lihakset tai jänteet. Mutta täysin suojella ihoo ei kannata (esim aina teipit), että se tietty vahvuus ja varsinkin tietynlainen joustavuus siinä kehittyy. Iho rakentuu vekin jälkeen sisältä ulos ja sen takia suojaava teippilaastari (Leukotape) on aika hyvä siinä ns. koko ajan varsinkin alkuvaiheessa vekin jälkeen. Sillon paraneminen on nopeinta.
Sen kokonaiskeston takia sitä ihon primingiä pitää tehdä ja repeämiä pitäs välttää kuin ruttoa. Nää on joskus tosi nanotason nillityksiä, mutta jos kyseessä on isot asiat itelle, en näkis mitään estettä panostaa tällaseenki puoleen. Mulle on täysin käsittämätöntä, että esim.... tietyssä lajissa on jotenkin hurjaa ja kehumisen aihe veriset kädet täynnä fläppereitä. Mä en nää tuota mitenkään urheana, vaan ihan helevetin tyhmänä ainoastaan.
Ite oon aika mustasukkanen sormenpäiden nahoista ja yleensä pienikin vekki tuppaa kiipeemisen lopettamaan siltä päivältä. Ei sen takia, että se haava olis jotenkin kipee, vaan kun siinä veressä on aika heikko kitka ja teipissä sama ongelma. Sormenpäissä tää korostuu siis. Ei se tankohommissa juuri vaikuta, ku ote on niin hyvä. Jos vähä malttaa, se iho kehittyy semmoseksi, ettei se mee kovinkaan helpolla rikki. Pystyy kiskoon ruuvinkannoista leukoja siis. Yleensä, kun ulkokausi alkaa, menee pari viikkoa siihen rakentumiseen/ muuntumiseen sisäkiipeilyn jälkeen. Joskus on aika vaikeeta malttaa, ku kelit olit priimaa. Tää ihan sama juttu pätee voimahommissa ja sen takia esim ne kovettumien hiomiset saa olla aika niuhotarkkaa hommaa.
Jos iho on tosi ohutta paljon kiipeilyn jäljiltä, vedän usein pikaliimaa siihen päälle keinoihoksi ja saan lämpät tehtyä ok, ku ne kuluu kuitenkin pois. Sitten muutama hyvä yritys omilla nahoilla ja ajoissa stoppia. Jos iho ei oo vielä palautunut ja on ohutta ja kudosnestettä vuotaa läpi, se on entistä herkempi rikkoutumiselle. Mä käytän alumiinikloridia (tuotenimi Tosi kuiva/ Absolut torr apteekissa) aika ajoin ja se sekä pitää kuivana, mutta myös aavistuksen paksuntaa ihoa. Liian kuivaksikaan ei saa päästää, koska se ihon elastisuus heikkenee sillonkin. Nillin nillin...