Tämän vuoden alusta lukien liiton toimintasuunnitelmaan ja kurinpitosääntöihin (kohta 2.24.1) kirjattiin sääntö, että liiton alainen urheilija, joka osallistuu muuhun voimanoston tai sen osalajiin, joka ei ole IPF:n tai sen alaisen...
www.suomenvoimanostoliitto.fi
www.facebook.com
Allekirjoittanut aloitti juuri voimakkaan kritiikin voimanostoliitolle jos tämä säännöksi muuttuu. Asiaa voi ainakin kyseisestä ryhmästä seurata. Tosin tällä hetkellä tiedote ja se miten asia säännöissä lukee on täysin erilaiset.
"
Kurinpitosäännöissä lukee näin
2.7.2.1
"Liiton määräysvallan alaisen urheilijan tai muun henkilön, joka aikoo
osallistua sellaiseen voimailulajissa järjestettävään kilpailuun urheilijana tai
toimitsijana, joka ei kuulu virallisen, Suomessa SUEKin vastuulla olevan
dopingvalvonnan piiriin, on ennen kilpailua henkilökohtaisesti varmistettava,
tarvittaessa jälkikäteen todistettavissa olevalla tavalla, ettei kyseiseen
kilpailutapahtumaan osallistu minkään virallisen lajiliiton asettamassa
urheilun toimintakiellossa oleva henkilö urheilijana, urheilijan tukihenkilönä
eikä toimitsijana. Edellä tässä sääntökohdassa mainitulla voimailulajilla
tarkoitetaan voimanostoa, painonnostoa, kehonrakennusta, crossfitia ja
vahvin mies urheilua,"
Eli itse säännöissä puhutaan vain siitä, että on kyettävä todistamaan ettei kilpailussa ole ollut urheilun toimintakiellossa olevia? Eli edelleen puhutaan vaan normaalista kielletystä yhteistoiminnasta toimintakiellossa olevien kanssa?
Tästä ei voidakaan purkaa lisenssiä kuten tässä päivityksessä sanotaan? Onko tässä tiedotuksessa vai säännöissä väärää tietoa, vai ymmärtääkö allekirjoittanut jotain väärin"
Kurinpitosääntökirjan mukaan mihin viittaavat tiedotteessa saisi siis vielä osallistua mihin haluaa.
Joka tapauksessa jos tiedotteen mukainen sääntömuutos tulisi, niin mielestäni sillä voimakkaasti poljetaan urheilijoiden oikeuksia ja kokoontumisenvapautta. Tämä tehtäisiin täysin subjektiivisin lajivalinnoin, tai miksei nyrkkeily ym. Aikaisemmin on riittänyt, että kielletty yhteistoimintaa ei ole. Linja myös poikkeaisi selkeästi WADA:n koodiston ohjeista tämän osalta.
Ainakin itse olin yhteydessä suoraan SUEK ja muutamaan muuhun urheilijoiden oikeuksia puolustavaan organisaatiioon. Henkilökohtaisesti täysin mielivaltainen ihmisten oikeuksien rajaaminen on isoin mahdollinen punainen vaate.