Voi kurjuus! Juuri kun pöly on ehtinyt laskeutua tämän ihmettelyn jäljiltä, vitamiinipillerit saavat lisää kylmää vettä niskaansa. Tällä kertaa kyseessä on parin aussitutkijan
Sports Medicine-tiedelehdessä julkaisema kirjallisuuskatsaus, joka tarkasteli antioksidanttilisien vaikutuksia urheilijoilla:
Peternelj TT, & Coombes JS (2011). Antioxidant Supplementation during Exercise Training: Beneficial or Detrimental?
Sports medicine (Auckland, N.Z.), 41 (12), 1043-69
PMID: 22060178
Kirjoittajat kävivät läpi 150 tutkimusta, joissa antioksidanttien vaikutuksia urheilusuoritukseen on selvitetty. Kun hyvälle tutkimukselle asetettiin vaatimukseksi kaksoissokkoutus, placebo-kontrolli, satunnaistaminen ja
ITT-analyysi, kirjoittajat havaitsivat että suurin osa papereista ei täyttänyt kriteereitä. Muiden puutteiden lisäksi. Data on siis huonolaatuista. No saako niistä mitään selvää? Ilmeisesti ainakin surrogaattimarkkereiden (kuten vaikkapa reaktiiviset happiradikaalit) suhteen antioksidantit tekevät sen, mitä niiltä odotetaankin eli vähentävät niitä. Ongelma onkin siinä, että tämä ei välttämättä ole hyvä juttu.
Jos katsotaan varsinaista vaikutusta suorituskykyyn, muutama tutkimus on näyttänyt jotain hyötyä, suurin osa ei löytänyt mitään eroa ja 23 jopa negatiivisia vaikutuksia.
Tämä voi johtua siitä että pinttynyt käsitys happiradikaaleista pelkästään huonona juttuna voi olla väärä. Niistä voi itse asiassa olla hyötyä esim. treenin jälkeisen insuliiniherkkyyden kasvamisessa. Liiallinen antioksidanttikuorma voi torpata myös sitä edullista radikaalisignallointia.
En saanut itsekään tähän hätään kokotekstiä käsiini mutta aihetta on käsitelty
Science Based Medicine- ja
Sweat Science-blogeissa.
Tasapuolisen kriittisyyden nimissä täytyy muistaa, että kuten SBM:ssäkin huomautetaan, kyseessä ei ole nk. systematic review, joten pieni kirsikanpoiminnan vaara on aina olemassa. Itse olen kyllä jo aikoja sitten alkanut olla sitä mieltä ettei vitskujaan kannata ajoittaa treenin välittömään läheisyyteen. Eipä näytä olevan vieläkään syytä muuttaa sitä käsitystä.