Ylikunto

Meta title: đŸ”„ YLIKUNTO – KUN KONE HYYTYY KESKEN KOVIMMAN AJON đŸ”„

Meta description: Ylikunto hiipii salakavalasti: treeni kulkee, kunnes ei kulje enÀÀ. VÀsymys, hermoston ylikuorma ja motivaation romahtaminen iskevÀt yhtÀ aikaa...

Tompppa sanoi:
Niin tarkotan sitÀ ettÀ tekeekö toi puntti treeni liikaa huonoa nopeudelle ja rÀjÀhtÀvÀlle voimalle?:)
Teen semmosilla painoilla ettÀ ei mee enempÀÀ kuin hyvÀnÀ pÀivÀnÀ se reilu kymmenen toistoo eli en sÀÀstele voimia yhtÀÀ niissÀ sarjoissa.:)

VielÀ siitÀ ettÀ pitÀiskö toi puntti ja KB tehdÀ eri pÀivinÀ?

RÀjÀhtÀvÀn voiman harjoittelussa ei kyllÀ pitÀisi tehdÀ kuin esim. 3-5 toistoa/sarja ja sarjoja olotilasta riippuen esim. 3-5. Eli vaikka 3x4x70%.

Toi ettÀ tekee rÀjÀhtÀvÀÀ voimaa hyytymiseen asti, ei kyllÀ kuulosta hyvÀltÀ. Em. voimaharjoittelu pitÀisi lopettaa hyvissÀ ajoin ennen hyytymistÀ, eli jo siinÀ vaiheessa kun tuntee nostoista "terÀvyyden" kadonneen.

Siihen, pitÀisikö KB ja voima olla eri pÀivinÀ, en osaa sanoa, kun en tiedÀ miten raskaita noi KB-treenit on. Periaatteena kuitenkin on, ettÀ noissa voimaharjoituksessa pitÀÀ olla hyvin palautuneena. Eli jos samana pÀivÀnÀ teet molemmat, niin ei ainakaan siten ettÀ voiman teet KB:n jÀlkeen. NythÀn tossa tulee ennen jokaista voimatreenia yksi kokonainen lepopÀivÀ, mikÀ on hyvÀ asia.

Ja nÀÀ ohjeet siis vain, jos puntilla haluat kehittÀÀ nimenomaan sitÀ rÀjÀhtÀvyyttÀ.

Tompppa sanoi:
Niin tarkotan sitÀ ettÀ tekeekö toi puntti treeni liikaa huonoa nopeudelle ja rÀjÀhtÀvÀlle voimalle?:)
Teen semmosilla painoilla ettÀ ei mee enempÀÀ kuin hyvÀnÀ pÀivÀnÀ se reilu kymmenen toistoo eli en sÀÀstele voimia yhtÀÀ niissÀ sarjoissa.:)

VielÀ siitÀ ettÀ pitÀiskö toi puntti ja KB tehdÀ eri pÀivinÀ?

Tollanen punttitreeni ei ainakaan nopeutta ja rÀjÀhtÀvyyttÀ kehitÀ. Tare tuossa jo aiheesta selittikin.

Itse kyllÀ tekisin puntin ja KB pÀÀosin eri pÀivinÀ jotta niihin molempiin saisi panostettua mahdollisimman paljon.

SelvÀ homma eli kannattaa kokeilla kumpi tapa ois itelle parempi (et tekiskö puntin samana pÀivÀnÀ kun on KB treenit vai eri pÀivÀnÀ).

Kymysys Joni K.:lle: kannattaako korvata painitreeni puntilla jos ei jos jostain syystÀ ehi/pÀÀse vÀÀntÀmÀÀn? Millasta punttia olis hyvÀ tehÀ? Lajina sw/mma. Kuinka lÀhellÀ matsia kannattaa jÀttÀÀ puntti pois, vai kannattaako ollenkaan?

superjuha sanoi:
Kymysys Joni K.:lle: kannattaako korvata painitreeni puntilla jos ei jos jostain syystÀ ehi/pÀÀse vÀÀntÀmÀÀn? Millasta punttia olis hyvÀ tehÀ? Lajina sw/mma. Kuinka lÀhellÀ matsia kannattaa jÀttÀÀ puntti pois, vai kannattaako ollenkaan?

Voihan siellÀ puntilla tietenki kÀydÀ jos ei pÀÀse vÀÀntÀmÀÀn, vaikka eihÀn sillÀ lajitreeniÀ voi mitenkÀÀn korvata. YhtÀlaillahan voi tehdÀ jonkin aerobisen treenin korvaavana (lenkki, uinti tms). LajitreenihÀn on kuitenkin se pÀÀasiallinen juttu ja nuita muita tehÀÀn siinÀ ohessa.

Tuo punttikysymys on sitten jo aika laaja. Optimaalista olisi jakaa kausittaiseksi se punttailu: kestÀvyys, perusvoima, maksimivoima, nopeus, nopeusvoima. NÀissÀ linkeissÀ jotain aiheesta:

Kamppailulajipuolella aiheesta

Puntti ja kamppailulajit threadi voimapuolella

jto:n vinkkejÀ

Puntilla kannattaa suosia nÀitÀ isoja perusliikkeitÀ ja keskivartalon vahvistamista. Ite en esimerkiksi olkapÀitÀ hinkuta erikseen yhtÀÀn, kun lajitreenin kanssa meinaa olkapÀÀt alkaa tulehtua.

Punttailun jÀtÀn itse ainakin pois 1,5-2 viikkoo ennen kisoja.

LÀhden nyt tÀmmöisellÀ matkaan.. May the force be with me
Ja joka lepopÀivÀnÀ pidÀn kalorinmÀttöpÀivÀn! :kuola:

Vko 1
Ma Punttista
Ti Lenkki/Vapaaottelu
Ke Punttista
To Lepo
Pe Punttista
La Vapaaottelu
Su Vapaaottelu

Vko 2
Ma Nyrkkeily/Lepo
Ti Punttis
Ke Lepo/Vapaaottelu
To Lepo
Pe Punttis
La Vapaaottelu
Su Vapaaottelu

:5:

TÀllÀisellÀ versiolla mennÀÀn tÀllÀ hetkellÀ itse;

Ma Aikido
Ti Puntti
Ke BJJ
To Puntti
Pe BJJ
La Puntti
Su Aikido

Lepoa sitten treenien vÀlissÀ. :D Punttiohjelma on kahteen jaettu (ylÀkroppa/alakroppa), koko kroppa siis tulee treenattua kolme kertaa kahden viikon aikana.

Joni.K sanoi:
Voihan siellÀ puntilla tietenki kÀydÀ jos ei pÀÀse vÀÀntÀmÀÀn, vaikka eihÀn sillÀ lajitreeniÀ voi mitenkÀÀn korvata. YhtÀlaillahan voi tehdÀ jonkin aerobisen treenin korvaavana (lenkki, uinti tms). LajitreenihÀn on kuitenkin se pÀÀasiallinen juttu ja nuita muita tehÀÀn siinÀ ohessa.

Tuo punttikysymys on sitten jo aika laaja. Optimaalista olisi jakaa kausittaiseksi se punttailu: kestÀvyys, perusvoima, maksimivoima, nopeus, nopeusvoima. NÀissÀ linkeissÀ jotain aiheesta:

Kamppailulajipuolella aiheesta

Puntti ja kamppailulajit threadi voimapuolella

jto:n vinkkejÀ

Puntilla kannattaa suosia nÀitÀ isoja perusliikkeitÀ ja keskivartalon vahvistamista. Ite en esimerkiksi olkapÀitÀ hinkuta erikseen yhtÀÀn, kun lajitreenin kanssa meinaa olkapÀÀt alkaa tulehtua.

Punttailun jÀtÀn itse ainakin pois 1,5-2 viikkoo ennen kisoja.

Joo, nÀmÀ anto vahvistusta siihen, ettÀ oikeilla jÀljillÀ ollaan! Kiitos! :kippis1:

Terve.
TÀssÀ nÀin ihan mukavasti menny jne. Vaihtanu 3-osaisen ohjelmankin 4-osaiseen mutta yks ongelma(ko) tullu.

Eli ku treenaan ni kurkkua alkaa ÀrsyttÀÀ ja yskittÀÀ. EpÀilin eka ylikuntoa mut oireeksi nÀemmÀ enemmÀnki jatkuva nuha, jota minulla ei pahemmin ole, mitÀ nyt yleensÀ pikkusen nenÀ vuotaa muutenkin talvella kun vÀlillÀ ulkona tulee oltua koiran kanssa.

Ja sit kun esim teen sarjoja, sanotaanko viidentoista toiston, ni eka menee hyvin, tokalla tipahtaa yks toisto(mikÀ varmaan voi olla normaalia?) Mutta sitte kolmannella saattaa tipahtaa jopa viisi. Ihan sama mikÀ liike on kyseessÀ. Onko palautus ajat liian lyhyitÀ jos ne pitÀÀ 2-3min vÀlissÀ vai pitÀisikö olla enemmÀn? (Tekniikkaani olen tarkkaillu ja omasta mielestÀ siinÀ ei pitÀisi olla vikaa.)

Kiitokset taas etukÀteen niille jotka pystyvÀt auttamaan tÀssÀ asiassa.

No ei kuulosta ylikunnolta. Noi sarjojen toistomÀÀrien tipahtamiset on ihan normaaleja -riippuen toki harjotustaustasta (oletan, ettÀ teet kaikki sarjat samoilla painoilla). 2-3 minuuttia on ihan hyvÀ tauko, haulla saat lisÀÀ tietoa tauosta sarjatauosta, yleisesti voimahakuisessa harjottelussa kÀytetÀÀn pidempiÀ taukoja, ja massahakuisessa lyhyempiÀ.

Tosta yskÀstÀ; onko salillas huono ilma ja/tai pölystÀ?

Jaa'a, enpÀ ole ajatellu tuota pölyÀ.
Voisihan se siitÀ johtua. Pieni sali ja kaikkea. Varsinkin vÀlillÀ kun siellÀ kÀy lÀhikoulun pojat ja tytöt vÀlillÀ hyppimÀssÀ liian kovan pakkasen takia niin voihan tuo pöly olla syynÀ. Siivotaankin varmaan vain kerran viikossa? :D
Mut kiitos avusta.

EnpÀ viitsi uutta trediÀ aloittaa, joten laitan samaan ketjuun. Eli olen n. kuukauden urheillut aika tiuhaan: 1 lepopÀivÀ viikossa, viikossa 3 treeniÀ salilla, noin 3 juoksulenkkiÀ, vesijumppaa ja tanssia, noin 9 tuntia viikossa liikuntaa.

Nyt mietin olenko muuten vaan vÀhÀn vÀsynyt opiskelujen takia, vai olisiko syytÀ todella höllentÀÀ myös liikuntamÀÀrien kanssa. Tuntuu, ettÀ on vÀhÀn "nuha", pitÀÀ niiskuttaa ja monesti aamulla niistÀÀ, hengitys on raskasta eikÀ uni tule millÀÀn ennen parin tunnin sÀngyssÀ pyöriskelyÀ. Vaikka vÀsyttÀÀ, niin tunnen kÀyvÀni jotenkin ylikierroksilla. Toisaalta treeni ja juoksu kulkee, joten siltÀ osin ei ehkÀ vastaa ylikunnon oireistoa..? Muuten tuntuu hyvÀltÀ liikkua, eli lÀhden mielellÀni treenaamaan ym.. Alkaa vaan nyppimÀÀn tÀmÀ unettomuus.

Edit: unohdin laittaa asian, joka tÀnÀÀn innoitti minua kysymÀÀn koko hommaa . Eli siis suht kevyellÀ tanssitunnilla syke huiteli jotain +170 lÀhes koko ajan, hengÀstyin tosi voimakkaasti ja olin ihan punaisena. TÀtÀ ihmettelin ja mietin, mikÀ kumma mÀttÀÀ.

Nuo SÀteen mainitsemat oireilut kuulostaa meikÀn korviin, ettÀ ylikunnon puolelle ollaan menossa. Jos treeni jne. kulkee, niin ehkÀ treenipainot/intensiteetti on "kevyehkö", ja tÀmÀ saa tuntemaan, ettÀ "hyvin kulkee"..? Samalla kokonaisrasitus kaikkine opiskeluineen & lenkkeineen & tansseineen on viemÀssÀ hommaa yli..?

PidÀ tauko. PidÀ viikko niin, ettÀ vain opiskelet, syöt ja venyttelet. Sitten on motivaatiokin jo aika korkealla..Joskus pikku totaali-tauko tekee hyvÀÀ..

SÀde: mittaamalla leposykkeen ja ortostaattisen sykkeen eron nÀet aika hyvin missÀ kuosissa se keho on. Eli aamulla herÀtessÀsi loikoile rauhassa sÀngyssÀ 5-10min, tarkista syke. Sitten saman pÀivÀn aikana lepÀile taas sÀngyllÀ/sohvalla 5-10min, nouse ripeÀsti ylös, odota paikallaan 1min ja mittaa taas syke. Jos noiden sykkeiden ero on enemmÀn kuin 20 lyöntiÀ, voipi olla hyvinkin ettÀ ylikunto on tuloillaan. Treeni voi siinÀ tulovaiheessa tuntua vielÀ tosi hyvÀltÀ, useinhan sanotaankin ettÀ ylikunnon rajamailla treeni kulkee ja kehitystÀ tapahtuu mukavasti. Tuon takia voikin olla hankala osata pysÀhtyÀ ajoissa.

Kirjoitin just artikkelin ylikunnosta Hard Fitness -webbilehteen. Se on englanninkielinen, mutta kielen ei pitÀisi olla vaikeaa joten kannattaa ehkÀ lukaista se lÀpi. Oma kokemus tuosta ylikuntoon menemisestÀ opetti, ettÀ se ei sitten todellakaan hÀviÀ missÀÀn viikossa. Eli ei missÀÀn nimessÀ kannata vÀheksyÀ niitÀ oireita vaan ottaa tosissaan ne kehon viestit.

Dessalta muuten hyvÀ viesti tuolla vÀlissÀ, tÀyttÀ asiaa! VÀhÀn OT, mutta olisko nÀmÀ tÀmÀn vuoden kisat olleet sun ensimmÀiset, Dessa?

Faidra sanoi:
SÀde: mittaamalla leposykkeen ja ortostaattisen sykkeen eron nÀet aika hyvin missÀ kuosissa se keho on. Eli aamulla herÀtessÀsi loikoile rauhassa sÀngyssÀ 5-10min, tarkista syke. Sitten saman pÀivÀn aikana lepÀile taas sÀngyllÀ/sohvalla 5-10min, nouse ripeÀsti ylös, odota paikallaan 1min ja mittaa taas syke. Jos noiden sykkeiden ero on enemmÀn kuin 20 lyöntiÀ, voipi olla hyvinkin ettÀ ylikunto on tuloillaan.

Ortostaattinen koe voidaan tehdÀ vÀlittömÀsti aamulla. Ensin leposyke herÀÀmisen jÀlkeen ennen ylösnousua, sitten seisaalleen ja minuutin pÀÀstÀ sykkeen mittaus. Jos ero on yli 20 niin silloin ylikunnon puolella mennÀÀn. Ei siis tarvita kahta mittauskertaa (aamulla ja pÀivÀllÀ).
Ylikuntoon ei auta mikÀÀn muu kun totaalilepo ja riittÀvÀ ravinto. Viikon, parin tauko ei lievÀssÀ ylikunnossa romauta kuntoa mihinkÀÀn, pikemminkin pÀinvastoin (lisÀÀ vastaavasta mm. dual factor teorian puitteissa treeniosiolta).

Ah, ok, kiitos korjauksesta Grotesk. Tuolleen olin sen jostain lukenut. Mietinkin Àsken voikohan sen tehdÀ heti aamulla. Tosin mun mielestÀ ylikunnon aikana todella kevyt aerobinen voi olla hyvÀstÀ.. siis sellasia kÀppÀilylenkkejÀ joita ei juuri urheiluksi voi edes sanoa. PelkkÀ sohvalla makaaminen ei nimittÀin ainakaan sitÀ pÀÀn sisÀistÀ taistelua kauheasti helpota, sitÀ masentuu vaan entisestÀÀn. TÀmÀ voi toki olla aika yksilöllistÀ.

Kiitoksia paljon vinkeistÀ, mittaan heti huomenna sykkeet ja toimin sen mukaan. TÀmÀn loppuviikon aion ottaa joka tapauksessa kevyemmin kuin olin suunnitellut, pitkÀ rauhallinen kÀvely tunnin korkeasykkeisen juoksun sijaan jne..

Itse olen tehnyt sÀÀnnöllisesti leposykeen mittausta aamulla. Silloin tÀllöin myös tuota yllÀ mainittua makuu ja seisonta sykettÀ olen tarkkaillut. Makuusykkeeseen mulla tulee sellainen 10 lyönnin nousu, kun ollaan ylikunnossa. Stressin on mua vienyt treenin ohella ylikuntoon aika helposti. Kun mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tajuaa ylikuntoon menemisen, nii sen vÀhemmÀn aikaa tarvii siitÀ toipua.

TÀllÀkin hetkellÀ pulssi ihan missÀ satuu ja taukoo on pidettÀvÀ, kun korvien vÀli vie miestÀ. Aina olen ollut herkkÀ reagoimaan stressiin kropallani ja nyt on kyllÀ elÀmÀni kovin stressijakso menossa. Saa nÀhdÀ miten kauan menee toipuessa, sais tÀmÀn oman elÀmÀn sykkyrÀn ensin auki, nii tiedÀ vaikka paranis joskus.

Aattelin tÀssÀ justiin kun olen punttailua vasta alottelemassa...
Niin olen muutaman kuukauden harrastellut aerobista liikuntaa 3-4 kertaa viikko. Nyt jos ottaa hetimiten tohon lisÀÀ 3 kertaa punttia viikko niin meneekö helposti ylikuntoon?
Varmaan kannattais karsia aerobista?

Stressi ja 3-vuorotyö (josta myös stressiÀ aiheutuu..) pistÀvÀt helposti ylikunnon puolle. TÀten en orjallisesti noudata mitÀÀn tiettyÀ treeni-pÀivÀ-meinikiÀ, vaan etenen tuntuman mukaan.

Jos pulssi jyskyy, univaikeuksia, flunssan tuntua = lepoa, valkosipulia vitusti, c-vitamiinia vitusti jne.

Back
Ylös Bottom