Öljyt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja May
  • Aloitettu Aloitettu
Kumpi olis parempi vaihtoehto rypsiöljyn lisäksi, kalaöljy vaiko pellavansiemenöljy? Saako kalaöljyä muuten muualta ku apteekista (ts. halvemmalla mistään)?

Osta kalaöljy tabletteja. Niitä myy kaikki luontaistuotekaupat. Mulla kävi pellavansiemenöljy vatsaan(löysäks meni)

Niin, tämä onkin hyvä kysymys, kun juttua löytyy molempien puolesta. Kalaöljy on kalliimpaa, mutta hyötysuhteeltaan parempaa. Pellavansiemenöljy sisältää ALA:a, kalaöljy suoraan hyödynnettäviä muotoja, DHA:a ja EPA:a.

Kalaöljyn plussat:
DHA & EPA
Kapseleina hyvin säilyvä

Miinukset:
Saasteet? PCB, raskasmetallit... Kuinka paljon missäkin, missään ei kerrota.
Hinta

Pellavansiemenöljyn plussat:
Hinta

Miinukset:
Epästabiili, pilaantuu helposti. Mistä tietää miten säilytetty?
Epävarma konversio (huono hyötysuhde)?? Kertokaas joku fiksumpi nyt totuus tästä...

Niin, kalaöljykauppiaat sanovat että kalaöljy on ylivoimaista, pellavansiemenöljykauppiaat taas sanovat että se on turhaa. Mistä tässä nyt pieni ihminen tietää mitä pitäisi uskoa?

Itse käytän kalaöljyä ja yritän välttää turhia omega 6-rasvoja ruoasta.

Edit: niin sitä kalaöljyä saa myös luontaistuotekaupoista ja marketeista löytyy luontaistuotehyllyistä.

May sanoi:
Kumpi olis parempi vaihtoehto rypsiöljyn lisäksi, kalaöljy vaiko pellavansiemenöljy? Saako kalaöljyä muuten muualta ku apteekista (ts. halvemmalla mistään)?

Kalaöljyä ruokalusikallinen pullosta ja korvaat puolet rypsiöljystä pellavasiemenöljyllä. Tai korvaat koko rypsiöljyn camelinaöljyllä.

IMO oliiviöljyn ja rypsiöljyn ottaminen erikseen on turhaa.

Kalaöljy on käsittääkseni parempaa, juuri tuon paremman hyötysuhteen takia. Tarkkoja arvoja en tiedä, ja konversion epävarmuuteen pystyy vaikuttamaan jonkin verran itse (tosin en muista sitäkään mikä juttu se oli mistä tuo oli riippuvainen)

Jimmyn miinuslistassa oli pellavalle epästabiili, mutta sama koskee kalaöljyä, molemmat ovat herkkiä hapettumaan.

Kalaöljyn miinukset taas olen itse poistanut käyttämällä farmaseuttisen tason öljyä, josta myrkyt on otettu pois.

Miuku sanoi:
Jimmyn miinuslistassa oli pellavalle epästabiili, mutta sama koskee kalaöljyä, molemmat ovat herkkiä hapettumaan.

Kapselit. Pulloissa oleviin en oikein enää luota, ja esim. Möllerin pullotettu tavara on aika erikoista, DHA:a vaikka muille jakaa, mutta tärkeämpää EPA:a vain vähän, mitä lie kuraa.

Kalaöljyn miinukset taas olen itse poistanut käyttämällä farmaseuttisen tason öljyä, josta myrkyt on otettu pois.

En ole löytänyt suomesta muita kuin E-EPA:n. Saako niitä muitakin ja mistä? Ulkomailta en oikein voi tilata, kun ei ole luottokorttia. Kustannustehokkain vaihtoehto kapseleista olisi pirkan omega 3 (kalaöljykonsentraattia), mutta siinä tulee taas se ongelma että paljonko niitä uskaltaa syödä.

Jimmy sanoi:
Mitenkäs tuo camelinaöljyn erukahappo, vajaa neljä prosenttia öljystä, mahtaako tulla ongelmia?

Tuli uusi termi. Mitä haittavaikutuksia tuolla on ? Googlettamalla ei löytynyt :(

En ole löytänyt suomesta muita kuin E-EPA:n. Saako niitä muitakin ja mistä?

En minäkään muita ole löytänyt, eli E-EPAA käytän. Ulkomailta tietenkin sais joo...

Näistä öljyistä on muuten tosi montaa vanhaakin threadia...

Vitamar-kalaöljyä saa Citymarketista 7.40 euroa pullo. Epa- ja dha-arvoiltaan pirun hyvää. Kyllä kalaöljy pesee pellavansiemenöljyn.

Kalaöljyssä (ainakin Möllerin) oli runsaasti jotain rasvaliukoista vitamiinia (A tai D?), joten sitä ei kannata yhtä huolettomasti lutrata kuin muita öljyjä.

Vehnänalkioöljy on myöskin ravitsevaa lillua.

JackOfAllTrades sanoi:
Tuli uusi termi. Mitä haittavaikutuksia tuolla on ? Googlettamalla ei löytynyt :(

Löytyy siitä jotain kun etsii sanoilla erucic acid. Joku väittää että on hyvinkin myrkyllistä, sitten taas toisaalta sanotaan ettei ole mitään todisteita haitallisuudesta. Varmaan jotain 60-luvun höpöhöpöjuttuja että on haitallista. En tiedä, itse en halua sitä kuitenkaan syödä, on niin kallistakin tuo camelina-öljy.

Bateman sanoi:
Kalaöljyssä (ainakin Möllerin) oli runsaasti jotain rasvaliukoista vitamiinia (A tai D?), joten sitä ei kannata yhtä huolettomasti lutrata kuin muita öljyjä.

Vehnänalkioöljy on myöskin ravitsevaa lillua.

Kalaöljy on vähän eri asia kuin kalanmaksaöljy. Möllerin omega 3-öljyssä ei ole a- tai d-vitamiineja. Vehnänalkioöljy taas on tarpeen vain, jos ei todellakaan saa omega 6-rasvoja muualta. Sellaisiakin ihmisiä lienee olemassa, en vain tunne yhtään sellaista, ongelma on yleensä omega 6:n liikasaanti.

Itse suosittelisin oliiviöljyä, ehkä neitseellistä sellaista tai pellavaa rypsin kaveriksi, ainakin itsellä toimii kunhan vaan muistaa popsia sitä tonnaria. Tietty riippuu tosiaan syökö sitä tunaa ja muuta fisua vai nope.

Xtreme sanoi:
Itse suosittelisin oliiviöljyä, ehkä neitseellistä sellaista tai pellavaa rypsin kaveriksi, ainakin itsellä toimii kunhan vaan muistaa popsia sitä tonnaria. Tietty riippuu tosiaan syökö sitä tunaa ja muuta fisua vai nope.

Oliiviöljyä tai pellavaa? Siis ihan kumpaa vaan, ei niin väliä? Niissähän on taas kaksi eri planeetalta olevaa rasvahappokoostumusta.

Jimmy sanoi:
Kalaöljy on vähän eri asia kuin kalanmaksaöljy.

Juu, tosiaan. Minun virheeni. Siis kalanLIHAöljy ja kalanMAKSAöljy.

Onko tonnikalassaki sitten noita elimistölle välttämättömiä rasvahappoja ja A- & D-vitamiinia niinku muissa kaloissa? Enpä ole tullut tätä ajatelleeksi, sitähän kyllä menee melkein päivittäin... Josko tuo kalaöljy ei sitten tarpeen oliskaan?

May sanoi:
Onko tonnikalassaki sitten noita elimistölle välttämättömiä rasvahappoja ja A- & D-vitamiinia niinku muissa kaloissa? Enpä ole tullut tätä ajatelleeksi, sitähän kyllä menee melkein päivittäin... Josko tuo kalaöljy ei sitten tarpeen oliskaan?

Ei oikein näyttäisi arvot olevan kohdallaan. Ja sitä pitäisi vetäisitä sellaiset 2,5 kiloa muutenkin että saisi ruokalusikallisen rasvaa. Lohi taas kävisi.

Jimmy sanoi:
Kapselit. Pulloissa oleviin en oikein enää luota, ja esim. Möllerin pullotettu tavara on aika erikoista, DHA:a vaikka muille jakaa, mutta tärkeämpää EPA:a vain vähän, mitä lie kuraa.

En ole löytänyt suomesta muita kuin E-EPA:n. Saako niitä muitakin ja mistä? Ulkomailta en oikein voi tilata, kun ei ole luottokorttia. Kustannustehokkain vaihtoehto kapseleista olisi pirkan omega 3 (kalaöljykonsentraattia), mutta siinä tulee taas se ongelma että paljonko niitä uskaltaa syödä.

Kapselit ei kyllä todellakaan ole kustannustehokkain vaihtoehto missään tapauksessa.

60 pirkka kapselia maksaa 5,95€ ja sisältää:
30x414mg EPA = 12,42g => 2,09g EPA/€
30x276mg DHA = 8,28g => 1,39g DHA/€

Möllerin omega-3 250ml 12,90€
2,5x10,4g EPA = 26g ==> 2,02g EPA/€
2,5x16g DHA = 40g => 3,1g DHA/€

Vitamar 200ml 7,40€
20x781mg EPA = 15,62g ==> 2,11g EPA/€
20x965mg DHA = 19,3g => 2,61g DHA/€

Ei tuo Möller kyllä huonoa tavaraa ole, kun sekä EPA:ta ja DHA:ta on enemmän 100 ml:ssä kuin Vitamarissa, mutta hintaa on vähän liikaa.

Pirkka on kyllä hyvä, jos välttämättä haluaa kapseleita, mutta Vitamaria pullo on muuten paras ratkaisu.

Back
Ylös Bottom