Haluasin aluksi korjata itseäni aikaisemmasta postauksesta. Nuuska ja tupakka vaikuttavat insuliinitasoihin, eli eivät ole hyväksyttäviä paaston aikana. Nikotiini estää kehoa pääsemästä kunnolliseen rasvanpolttoon paaston aikana. Tämä ei kuitenkaa estä painon pudotusta kokonaan, sillä sain 15kg painoa pois näillä 2-4 päivän paastoilla tupakoidessakin.
Lopetin tupakan polton vuoden alussa. Tein sen samalla kun olin 3.5 päivän paastossa. Oli ehkä tuskaisin 3 päivää ikinä, mutta himot poistuivat kun paasto oli ohi. Nyt olen ollut noin 5 kuukautta polttamatta.
Kävin pari viikkoa sitten juoksemassa ensimmäistä kertaa kunnollisen lenkin. En sano, että meni helposti, mutta jaksoin juosta reipasta tahtia koko 5km matkan. Aikaa meni noin 25 minuuttia. Aluksi oletin, etten selviäisi edes ensimmäisestä kilometristä. Minulla on alla useiden vuosien vakava loukkaantuminen, minkä takia en käynyt juoksemassa. Lisäksi Insanityä tehdessä hyytynyt melko tehokkaasti.
Tuntuu ekaa kertaa että halitsen itse ravitsemustani, enkä ole tupperwarekippojen ja proteiinipatukoiden panttivankina :D
Tämä on ehkä paras quality of life muutos pätkäpaastoilussa. Hyvä, että sait tämän kunnolla käyntiin. Minulla meni vähän pidempään totuttelu vaiheessa.
Kahvi ja etenkin vihreä tee buustaa autophagya (En nyt mitenkään muista mikä tämä oli suomeksi) eli voisin kuvitella, että tästä on enemmän hyötyä kuin haittaa. Ihmiselle kuitenkin tämä pätkäpaastoilu on niin lyhyt aika ettei tuota solujen itsensäsyömistä ehdi tapahtua niin kauheasti kuitenkaan joten en tiedä onko mitään seksuaalista merkitystä pitkässä juoksussa.
Ei välttämättä yksittäiset kerrat juurikaan tuo mitään kunnollista auto fagiaa. Kuitenkin omad ja warrior tyylisissä pätkäpaastoissa tämä kerkiää vähän jo menemään päälle. Lisäksi kun syöt tällä tyylillä kuukausia ja vuosia, niin varmasti alkaa hyödyt kertymään.
Oliskohan pidemmässä paastossa järkevää treenailla esim. ykkösiä hyvin pienellä volyymilla? Mietin voimailun kannalta tuota, että pysyy hermosto hereillä mutta määrä pysyy pienenä. Tuntuis, ettei se vaadi palautumistakaan juuri, jos menee vaikka 90% ykköseen.
Mikäli teet tuollaista voimatreeniä, niin kannattaa olla varovainen. Pidemmissä paastoissa sinun mineraali tasapaino heittelee ja loukkaantumis riski kasvaa. Minulla on ainakin melko kuivat nivelet esimerkiksi 3-4 päivän jälkeen. Suosittelen tekemään normaalin treenin siten kuin jaksat. Esimerkiksi 3x8 tilalle 1x8.
ite suunnitellu tälle kuulle 24h paastoo niin ilmeisesti mustaa kahvia ja vettä voi juoda
Yksittäinen 24h paasto ei välttämättä tuo sinulle mitään merkittävää hyötyä. Menee useita päiviä ennen kuin saat edes kunnollisen rasvanpolton päälle, mikäli et ole kokenut paastoaja tai ketoosissa. Paastoiluun tottuminen on todella hyödyllinen terveyden ja painonhallinnan kannalta. Kannattaa totutella päivittäisellä rutiinilla siihen. Venytä vähän aamiaista äläkä syö ennen nukkumaan menoa, niin pääset alkuun.
Yksittäinen lyhyt paasto ei oikein pakota kehoa tottumaan mihinkään. Se lisää vain stressiä ja aiheuttaa vitutusta nälän muodossa. 4-5 päivää pakottaa kehon käyttämään omia varastoja. Mikäli haluat juoda jotain paaston aikana, niin yleisiä juomia ovat vesi, vissy, omenaviinietikka, monet teet, musta kahvi ja itse suolatut vedet. Voit myös olla juomatta kokonaan ja voimistaa paaston vaikutusta.