Bodailuun kai pitäisi siirtyä...
Terve!
Miten toteuttaisitte salitreenin tälläisessä tapauksessa, että olkapäät ja polvet ovat rikki (rasitusvammaa). Olkapääongelmat alkoivat klassisesti penkkipunnerruksesta ja sitten, kun penkkasin joka tapauksessa, niin nyt kaikki liikkeet jossa punnerretaan eteenpäin ovat vähänkin isommalla raudalla mahdottomuus (max 30kg kp. tai 80kg penkki). Pystypunnerruksessakin on ongelmia, mutta sitä pystyn kuitenkin tekemään jotenkin. Olen tehnyt kuminauhajumppaa 3 kertaa viikkoon viimeisen puoli vuotta. Kiertäjien vahvistaminen auttanee aina, mutta ilmeisesti se ei ole auttanut tarpeeksi, kun kipuja edelleen on.
Polvissa pieniä ongelmia on ollut lähes aina, mutta viimeisen vuoden aikana homma on mennyt siihen pisteeseen, että erityisesti jalkakyykkyä on mahdotonta tehdä vähänkään isommalla raudalla (max 110kg). Hack kyykky, prässi ja askelkyykky smithissä toimivat yleensä kunhan sen tekee jatkuvalla lihasjännityksellä.
Treenitaustaa on salilla kohta 4 vuotta ja sitä ennen harrastin voimistelua. Ennätykset ovat vuosi sitten tehdyt penkki 130kg, mave 200kg ja kyykky 170kg. Olen jaksotellut bodailun ja voimatreenin välillä (Esim. 4kk jakso Sheikoa ja sen jälkeen 4kk PHAT treeniä). Tosin bodyjaksoissakin on ollut aina melko vahva painotus voimanostoliikkeisiin. Nyt sitten, kun isot liikkeet takkuaa vammojen vuoksi niin pitäisi vihdoin suosiolla vaihtaa pienempiin painoihin ja suurempaan volyymiin. Koko viime vuosi on oikeastaan ollut tälläistä toivotaan toivotaan touhua, jossa olen erilaisilla lepojaksotuksilla sun muilla jumpilla yrittänyt saada paikkoja kuntoon, että pääsisi nostamaan taas jossain vaiheessa isompia rautoja, mutta kai sen suhteen täytyy luovuttaa kun se ei näytä johtavan mihinkään.
Onnistuin myös selkäni telomaan mavessa puolisen vuotta sitten, mutta tämä vamma onneksi estää lähinnä normaalin maastavedon tekemisen ja esim. SJMV tekeminen 120kg tai pienemmillä raudoilla on ok.
Mielestäni melko kovaan volyymiin olen tottunut, mutta kysymys kuuluukin, että kuinka paljon on järkevää treenata ja miten tälläistä lähtisi toteuttamaan. Itsellä (kuten monella muullakin) ehkä suurin haaste on syöminen. Geenit ovat sellaiset, että ainakin näillä liikuntamäärillä massan saaminen on todella haastavaa ja viime vuonna olikin syömisen kanssa oksennusongelmia.
Aamupaino on n. 82kg, pituutta 179cm, rasvat n. 10.
Ja onhan tässä tullut sitä mietittyä, että miksi hemmetissä sitä rautaa vain on pakko vääntää vaikka paikat valittaa jatkuvasti :D
Jos viitsitte vastailla niin iso kiitos siitä