Eilispäivänä pullistelin kotosalla kokovartalopeilin edessä ja huomasin jotakin, mitä en aikaisemmin ollut havainnut: Kaksoiskantalihaksen (ne ylemmät päällä olevat palat) puolikkaat olivat silminnähden epätasapainossa. Lihaksen sisemmät puolet olivat noin 50% suuremmat kuin uloimmat puoliskot.

Pohkeen sisemmät puoliskothan toimivat enemmän silloin, kun varpaat osoittavat ulospäin ja uloimmat puoliskot silloin kun varpaat osoittavat siäänpäin.
Yleensä treenaan kaksoiskantalihaksia vapaat painot niskassa. Vapailla painoilla on hankala säilyttää tasapainoa, jos yrittää tehdä nostoja varpaat sisäänpäin käännettyinä, joten usein olen jättänyt sen tekemättä tai tehnyt pienemmillä painoilla. Jalat ulospäin taas ongelmaa ei ole, joten pohkeen sisäsyrjää on tullut treenattua tarpeeksi. Usein tuon on havainnut siinä, että sisäsyrjä on ollut treenin jälkeen pidempään kipeä kuin ulkosyrjä.
Nyt kun mietin tarkemmin, niin olen kävellyt hiukan varpaat ulospäin niin pitkään kun jaksan muistaa. Eli tämä epätasapaino on ollut olemassa ennen punttailun aloitusta, mutta ilmeisesti olen ajattelemattomalla treenilläni vain pahentanut tilannetta.

No, nyt sitten korjaan treenitapaani ja koetan paikata tilannetta.
Niin, mikä oli jutun opetus? Jos tapanasi on kävellä hiukan varpaat kääntyneinä sisään- tai ulospäin, kannattaa vilkaista olisiko syynä pohjelihasten vakavanpuoleinen epätasapaino. :D