Tämä menee taas siihen, että miten toimia tilanteessa, jossa vastapuoli ei noudata sääntöjä. Äärimmäisin esimerkki on, että säännöt kieltävät lyömisen, mutta kaveri tulee ja mottaa turpaan. Sanot sille, että: "Hei, säännöt kieltävät lyömisen", johon se vastaa lyömällä. Koitat taltuttaa tyypin tarttumalla siihen ja lyömättä, joka ottaa voimaa pois seuraavista lyönneistä, mutta se jatkaa lyömistä. Onko oikeutettua lyödä takaisin, vaikka säännöt kieltävät sen? Tässä on tietty itsepuolustusaspekti, mutta voidaan myös kääntää niin, että näet kadulla, kun joku janari hakkaa heikompaansa, yrität mennä väliin, mutta se vain jatkaa lyömistä. Onko ok lyödä takaisin?
Mun mielestä näihin ei voi oikein antaa yksiselitteistä vastausta, koska toisessa ääripäässä katsoo voimattomana vieressä, kun joku hakataan sairaalakuntoon. Ja toisessa ääripäässä voi periaatteessa hakata jonkun sairaalakuntoon siksi, että se provosoituna huitaisi kerran ilmaan. Mutta mun mielestä on olemassa raja, jota ei voi selkeästi määritellä, mutta jonka ylittämisen jälkeen ylittäjä menettää oikeusturvansa sääntöjen suhteen.
Tässä tapauksessa Maduro ylitti tämän rajan luokkaa 10v sitten ja nähdäkseni ei olisi ok aloittaa vaikkapa sotaa Venezuelaa vastaan tämän takia, koska siinä uhreina ovat tavalliset sotilaat ja siviilit. Sen sijaan mun mielestä Maduron kaltaisen ihmisperseen voi aivan huoletta myrkyttää, kaapata, ampua, jne., vaikka toki paras vaihtoehto olisi saada elävänä oikeuden eteen. Vastaavasti mun mielestä Putlerin, Khemenein, Erdoganin, Xin, jne., tai historiaa tarkastellen silloin, kun olivat vielä vallassa, Hitlerin, Pol Potin, Maon, Stalinin, Leopold toisen, jne. olisi voinut myös.