1ïžâƒŁ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: đŸ”„ 1-JAKOINEN TREENIOHJELMA – KOKO KROPPA KERRALLA đŸ”„

Meta description: YtimekÀs ja toimiva treenimalli, jossa koko keho treenataan yhdellÀ harjoituksella tehokkaasti ja nousujohteisesti.

On tuota ihmetelty aikasemminkin, ja osittain se varmaan selittyy orangin kehonrakenteella. SylivÀliÀ on reilut 210 senttiÀ ja pidÀn edelleen aika kapeaa otetta penkissÀ. Tekniikka oli luokkaa sinne pÀin, ennen kuin hankin opuksen ja taitaa se edelleen olla vÀhÀn hakusessa. Mutta nyt alan saada jonkinlaista tuntumaa ja siinÀ varmaan on paukkuja nyt enempÀÀn, kunhan vielÀ tottuu uuteen tyyliin.

Toisaalta rivekin oli aika kevyt. VielÀ viimeisessÀ sarjassa olin vetÀÀ tangon leukaan ku veto tuli liian ylös.

Voisin kysyÀ kokeneemmilta hieman nÀkemyksellistÀ vinkkiÀ. Kun salilla ei oo power rackia ja mulla ei oo ketÀÀn varmistamassa, onko voimatreeni-noviisille ihan huono idea veivata kyykyssÀ parit treenikerrat samaa painoa, kun alkaa tuntua ettÀ sarjapaino on jo hyvin lÀhellÀ ekaa failurea? Vai pitÀisikö eka resetti tehdÀ esim. hieman ennakoiden? Muut liikkeet ovat hyvin hallinnassa ja tuntuu, ettÀ niissÀ on varaa vielÀ jatkaa ihan normaalisti. Kyykky vaan ahistaa, kun romut on jo isompia mitÀ oon koskaan kyykÀnnyt (olen siis ihan aloittelija).

HyvÀ treeni ainakin tÀmmöselle tikkuvartalolle, oon tykÀnnyt todella paljon. Kuukaudessa mulle on kehittynyt nÀköjÀÀn mm. takareisilihakset.

Voisin kysyÀ kokeneemmilta hieman nÀkemyksellistÀ vinkkiÀ. Kun salilla ei oo power rackia ja mulla ei oo ketÀÀn varmistamassa, onko voimatreeni-noviisille ihan huono idea veivata kyykyssÀ parit treenikerrat samaa painoa, kun alkaa tuntua ettÀ sarjapaino on jo hyvin lÀhellÀ ekaa failurea? Vai pitÀisikö eka resetti tehdÀ esim. hieman ennakoiden? Muut liikkeet ovat hyvin hallinnassa ja tuntuu, ettÀ niissÀ on varaa vielÀ jatkaa ihan normaalisti. Kyykky vaan ahistaa, kun romut on jo isompia mitÀ oon koskaan kyykÀnnyt (olen siis ihan aloittelija).

HyvÀ treeni ainakin tÀmmöselle tikkuvartalolle, oon tykÀnnyt todella paljon. Kuukaudessa mulle on kehittynyt nÀköjÀÀn mm. takareisilihakset.
Jos et saa varmistajaa niin opettele tangon tiputattaminen (opettele pienillÀ painoilla) niin ei tarvitse miettiÀ jaksaako nostaa vai ei. Aloittelijalla tekee resetin muuten turhan aikasin koska ei tunne vielÀ niitÀ voimavarojansa.

SiinÀ Clarification artikkelissahan Rippetoe kertoilee millaisia tuloksia on lupa odottaa, kunhan noudattaa ohjelmaa.
Jossain aikaisemmissa posteissaan kertonut nÀhneensÀ tuollaiset tulokset aina niillÀ, jotka noudattivat ohjelmaa.
Ainoa onkelma oli, jotta vain hyvin harvoilla on halua oikeasti noudattaa sitÀ.

Kun nyt nÀytÀt kuuluvan tÀhÀn haluttomaan porukkaan, lÀhtisin tekemÀÀn jotain muuta. Itse suosittelisin Wendlerin 5/3/1:stÀ, mutta sullahan tais olla joku painonnosto juttu tulossa, jotta miksei vaikka sinne sitten.

Jos et saa varmistajaa niin opettele tangon tiputattaminen (opettele pienillÀ painoilla) niin ei tarvitse miettiÀ jaksaako nostaa vai ei. Aloittelijalla tekee resetin muuten turhan aikasin koska ei tunne vielÀ niitÀ voimavarojansa.

Oon vÀhÀn kokeillutkin tÀtÀ kumitetuilla Leikon kympeillÀ ja kyykyn ollessa "pohjassa" homma onnistuukin ihan puhtaasti. TodennÀköisimmÀltÀ vaan tuntuu, ettÀ isoilla painoilla koko paketti saattaa heilahtaa katseen suuntaan kyykyn keskivaiheilla. Onko kyse vaan huonosta tekniikasta?

Oon vÀhÀn kokeillutkin tÀtÀ kumitetuilla Leikon kympeillÀ ja kyykyn ollessa "pohjassa" homma onnistuukin ihan puhtaasti. TodennÀköisimmÀltÀ vaan tuntuu, ettÀ isoilla painoilla koko paketti saattaa heilahtaa katseen suuntaan kyykyn keskivaiheilla. Onko kyse vaan huonosta tekniikasta?
Jos kyykkÀÀt voimanosto tyyliin niin silloin voi tulla ongelmia koska siinÀ selkÀ ei ole niin suorassa kun kapeemmalla asennolla tehdyssÀ kyykyssÀ. Luultavasti kuitenkin kyykkÀÀt melko kapeella niin ei pitÀisi olla ongelmia tiputtaa painoa pois missÀÀn vaiheessa.

Jos kyykkÀÀt voimanosto tyyliin niin silloin voi tulla ongelmia koska siinÀ selkÀ ei ole niin suorassa kun kapeemmalla asennolla tehdyssÀ kyykyssÀ. Luultavasti kuitenkin kyykkÀÀt melko kapeella niin ei pitÀisi olla ongelmia tiputtaa painoa pois missÀÀn vaiheessa.
Koitan tehdÀ Mark Rippetoen ohjeiden mukaan, tanko "low bar positionissa" ja jalat lievÀsti hartioita leveÀmmÀllÀ, varpaat vÀhÀn "ulospÀin".

Koitan tehdÀ Mark Rippetoen ohjeiden mukaan, tanko "low bar positionissa" ja jalat lievÀsti hartioita leveÀmmÀllÀ, varpaat vÀhÀn "ulospÀin".
Joo ei sitten pitÀis olla ongelmia kunhan vaan rinta/olkapÀitten lihasten liikkuvuus kunnossa.

Aloitteleville nostajille tiedoksi ettÀ koittakaa myös mieltÀÀ miksi herra Rippetoe neuvoo tekemÀÀn kyykyn niinkuin neuvoo.
Polvien työntö hieman ulospÀin ja jaloilla lattian "jakaminen", eli aivan kuin koittaisi siirtÀÀ kahta mattoa erilleen jaloillaan, siirtÀÀ liikettÀ enemmÀn lantiolle ja takareisille, minkÀ tulisikin olla varsinkin alussa pÀÀpainopiste. Moni painonnostajakin on todennut ettÀ aloittelijoiden kannattaisi aloittaa kyykkÀÀminen leveÀmmÀltÀ kuin normaali painonnosto, koska se opettaa kÀyttÀmÀÀn kyykyssÀ enemmÀn persettÀ ja takareisiÀ eikÀ etureisiÀ. Normaalisti ihmisillÀ etureidet ovat ok aloittelijan tasolla mutta takareidet ovat auttamattomasti jÀljessÀ. Jos tÀmÀn pohjan pÀÀlle aletaan rakentamaan vielÀ enemmÀn etureisipainotteista kyykkytyyliÀ, alkavat etureidet dominoida jo muutenkin heikkoa takalihaksistoa. TÀmÀ taas on hyvin nopea tapa altistaa itsensÀ huonolle tekniikalle ja loukkaantumisille.

Muistakaa pullistaa vatsa mahd ulos, jolloin keskivartalon tukevuus paranee. vetĂ€kÀÀ jaloilla lattiaa erilleen ja pakottakaa polvet ulospĂ€in hieman. ÄlkÀÀ kuitenkaan kÀÀntĂ€kö liikaa varpaita ulospĂ€in vaan vain hiukan ettei painopiste siirry liikaa etureiden ulko-osalle.
Istukaa taaksepÀin pitÀen koko selkÀ mahdollismman hyvin jÀnnitettynÀ, polvet kyllÀ seuraavat perÀssÀ kun perse lÀhtee viemÀÀn taaksepÀin kroppaa.
Lapaluiden pitÀisi puristaa mahdollisimman lujasti yhteen jopa epÀmukavuuden rajoille asti ja olkapÀÀt osoittaa hieman alaspÀin.

En muista oliko Rippetoen ohjeistus kuinka eriÀvÀ, mutta tÀmÀ on suunnileen sama eli voimanostotyylinen kyykky keskileveÀllÀ asennolla.
Kommentoikaa tai mussuttakaa jos tarvetta.

Salilla kÀyntiÀ oon harrastanut 6kk. Aluksi en tajunnut treenata muuta kuin ylÀvartaloa ja viimeiset 2kk tein g6:sta mutta en pitÀnyt ohjelmasta ollenkaan. Onko minun jÀrkevÀÀ alkaa vielÀ kÀyttÀmÀÀn tÀtÀ ohjelmaa?
Tulokset ennen aloittamista. KyykyssÀ, mavessa ja soudussa en ihan maksimia vetÀnyt.
kyykky 5x60
penkki 5x90
mave 5x90
pystypunnerrus 5x40
soutu 5x45

Ja toinen kysymys pitÀÀkö mavea vetÀÀ myötÀ vai vuoro otteella?

Salilla kÀyntiÀ oon harrastanut 6kk. Aluksi en tajunnut treenata muuta kuin ylÀvartaloa ja viimeiset 2kk tein g6:sta mutta en pitÀnyt ohjelmasta ollenkaan. Onko minun jÀrkevÀÀ alkaa vielÀ kÀyttÀmÀÀn tÀtÀ ohjelmaa?
Tulokset ennen aloittamista. KyykyssÀ, mavessa ja soudussa en ihan maksimia vetÀnyt.
kyykky 5x60
penkki 5x90
mave 5x90
pystypunnerrus 5x40
soutu 5x45

Ja toinen kysymys pitÀÀkö mavea vetÀÀ myötÀ vai vuoro otteella?
KyllÀ voit hyvin alkaa tekemÀÀn tÀtÀ ohjelmaa, siinÀ se kroppa vahvistuu. Tee mavea myötÀotteella ja jos tulee vaihe ettÀ ei saa lisÀttyÀ painoa sen takia ettÀ ei jaksa puristaa niin ota ristiote. Rinnallevetoon olisi hyvÀ saada joku opastamaan, paras olisi jos se olisi joku painonostoja koska he osaavat sen. ItsellÀ meni aika kauan ennen kuin tyylin oppi ja enkÀ sitÀ varmaan vielÀkÀÀn osaisi jos en olisi neuvoa kysynyt. Suurin osa kun aloittelijoista alkaa tekeen "riveÀ" niin tekee voimakÀÀntöjÀ, http://www.youtube.com/watch?v=jEm8oc5YnO8

kannattaako?

Mietin vain sitÀ ettÀ voiko tÀstÀ ohjelmasta olla haittaa kasvulle? Olen vÀltellyt kyykkyÀ sun muita koska olen kuullut ettÀ nehÀn vaikuttaa kasvuun kaikkein eniten? Olen siis 15v pituutta 175 - ennuste 181 painoa 66kg

Jos ei niin otan ehdottomasti tÀn kÀyttöön! :) ettÀ vastailkaapa te viisaammat :) ja olen kÀynyt salilla 4kk ettÀ kai tÀÀ soveltuu silti mulle?

Mietin vain sitÀ ettÀ voiko tÀstÀ ohjelmasta olla haittaa kasvulle? Olen vÀltellyt kyykkyÀ sun muita koska olen kuullut ettÀ nehÀn vaikuttaa kasvuun kaikkein eniten? Olen siis 15v pituutta 175 - ennuste 181 painoa 66kg

Jos ei niin otan ehdottomasti tÀn kÀyttöön! :) ettÀ vastailkaapa te viisaammat :) ja olen kÀynyt salilla 4kk ettÀ kai tÀÀ soveltuu silti mulle?
Ei ole haittaa kasvulle JOS tekniikka on kunnossa. TÀssÀ ohjelmassa on kyykky ja maastaveto jotka ovat liikkeet jotka vÀÀrin tehtyinÀ voivat olla haitaksi, suosittelen ettÀ pyydÀt jonkun opastamaan nÀissÀ liikkeissÀ. TÀrkein asia on muistaa ettÀ ÀlÀ KOSKAAN anna selÀn pyöristyÀ (selÀn alaosa).

No entÀs kun pelaan jÀÀkiekkoa ja siellÀ tehdÀÀn ennen jÀÀlle menoa kyykkyhyppyjÀ ja loikitaan voiko se haitata reeniohjelmaa? Ja kannattaako se huomioida salilla kÀynnissÀ?

No entÀs kun pelaan jÀÀkiekkoa ja siellÀ tehdÀÀn ennen jÀÀlle menoa kyykkyhyppyjÀ ja loikitaan voiko se haitata reeniohjelmaa? Ja kannattaako se huomioida salilla kÀynnissÀ?
Ei ne kyykkyhypyt yksistÀÀn mutta kokonaisrasitus ei saa kasvaa liian suureksi. Kuinka monta treeniÀ viikossa, treenien luonne, otteluiden mÀÀrÀ jne. kaikki vaikuttaa siihen kuinka kovaa ja useasti pystyt sali ohjelmaa tekemÀÀn.

entÀs onko vÀliÀ jos ei tee noina tiettyinÀ reenipÀivinÀ vaan pitÀÀ vÀlillÀ vaikka 4pÀivÀÀ taukoa ja vÀlillÀ vÀhÀn epÀsÀÀnnöllisesti?

entÀs onko vÀliÀ jos ei tee noina tiettyinÀ reenipÀivinÀ vaan pitÀÀ vÀlillÀ vaikka 4pÀivÀÀ taukoa ja vÀlillÀ vÀhÀn epÀsÀÀnnöllisesti?

Elq, En katsoisi ettÀ tÀmÀ ohjelma on sinua varten. TÀmÀ ohjelma perustuu hyvin raskaaseen progressioon kyykyssÀ ja muissa pÀÀliikkeissÀ. Tulet varmasti saavuttamaan toisenlaisella ohjelmalla enemmÀn kuin tÀllÀ. Kun sinulla on n3-5kk aikaa kÀydÀ 3x viikossa salilla ilman turhia esteitÀ ajan ja ruoan suhteen, niin tÀmÀ ohjelma toimii kuin veitsi voihin.

Treeni jatkuu kuin jatkuukin - tÀnÀÀn kyykyssÀ sarjapaino 70 kg, oma paino ~73 kg.

Kuinka matala allemeno muuten muuten on "hyvÀksyttÀvÀ" power cleaniksi (raaka rive? Suomennokset sekaisin)? Jossain sanotaan, ettÀ tÀydellÀ kyykyllÀ on vaan "clean". Jos sarjapainon kanssa on rivessÀ kuitenkin tarpeellista levittÀÀ jalkoja ja dipata muutamankymmentÀ senttiÀ, niin pitÀisikö sarjapaino ajatella jo liian isoksi?

Treeni jatkuu kuin jatkuukin - tÀnÀÀn kyykyssÀ sarjapaino 70 kg, oma paino ~73 kg.

Kuinka matala allemeno muuten muuten on "hyvÀksyttÀvÀ" power cleaniksi (raaka rive? Suomennokset sekaisin)? Jossain sanotaan, ettÀ tÀydellÀ kyykyllÀ on vaan "clean". Jos sarjapainon kanssa on rivessÀ kuitenkin tarpeellista levittÀÀ jalkoja ja dipata muutamankymmentÀ senttiÀ, niin pitÀisikö sarjapaino ajatella jo liian isoksi?

http://www.youtube.com/watch?v=0qd592B-Rf4&feature=fvst aika paljon on pelivaraa. Omasta mielestÀni saat vetÀÀ vaikka kyykkyynkin jos vain jaksat sieltÀ ylös tulla. Ja muistetaanhan sitten pitÀÀ ilmat siellÀ masussa ja alaselkÀ suorana ettei herra vÀlilevy sano työsuhdettaan irti.

Back
Ylös Bottom