lasikuitujeesus sanoi:
Siitä vaan kokeilemaan.
Aika paljon sarjoja yhä, mutta mä katsonkin tätä vähän liikaa omalta kantilta (treenaan doggcrappilla - 1sarja/lihas/treeni).
Muista vähentää jos et palaudu tai jos tuntuu että alat saamaan vähemmälläkin tehot irti.
Hyvältä perusohjelmalta tuo näyttää.
Itse sanoisin siis: 3 sarjaa per lihasryhmä/treeni(treenit kestäisivät noin. 45 min, ei yli tuntia). Kunhan liikkeet on perusliikkeitä, etenkin suurille lihasryhmille, 6 sarjaa per lihasryhmä per viikko, kohtuullisilla tehoilla, on riittävästi, että lihas kasvaa.
Less is more, ainakin omalla kohdallani.
Toistot pitäisin 8-12 alueella ja yrittäisin saada sarjapainoja nostettua, joka treeniin yrittäisin saada lisää toistoja/painoa.
ma: yläkroppa, ti: alakroppa, to: yläkroppa, Pe: alakroppa.
Mutta:
jüzz: Jos haluat pitää sarjamäärät noin. 6 sarjaa per lihasryhmä/treeni, tee siten että teet 3 sarjaa vakiopainolla
eli vaikka penkkiä: 3 kertaa 10 toistoa 80 kg.
Sitten kun 3x10 menee helposti, lisää painoa 2,5 kg.
Näin tehot tippuu ja keskushermosto saa enemmän lepoa.
6 sarjaa per treeni ja treeni 2 kertaa viikossa per lihasryhmä ja vietynä lähelle failurea, on varma keino hermostolliseen ylikuntoon.
Iso volyymi ei ole "paha", kuten näkee esim. voimanostajien treeniohjelmia tutkailtaessa. Kunhan tehot on oikealla tasolla.
Keep it simple and if it works don't change it.
edit: Ylä ja alakroppa(ehkä kädet) 2 kertaa viikossa on parempi jako, mun mielestä. Enkä lähtisi keskittymään käsitreeneihin, kovinkaan paljoa.
Käsiin on kuitenkin helpompi saada sitä lihasmassaa, kuin esim. selkää tai jalkoihin. Jos selkä tai jalkatreenit jää aluksi vähiin, yleensä pieniä jalkoja itketään myöhemmin. Hauis on tärkeä jokaiselle treenaajalle.
Yleensä se jolla on iso selkä, isot jalat, rinta, olkapäät=omaa isot kädet.
Jotkut saa selkä treenistä niin paljon siinä "sivussa" rasitusta myös käsiin, että hauikset on kiitettävän kokoiset.
Suurin epäkohta, mikä on omassa treenihistoriassa on se, että keskityin etsimään hyvää hauis/ojentaja treeni, kun todellisuudessa perusliikkeisiin olisi pitänyt panostaa.
Samalla hukkasin aikaa, kun en keskittynyt isojen lihasryhmien treenaukseen ja seurauksena kasvoin: kokonaisuudessa vähemmän, kuin olisi potentiaalia. Objektiivuus on hyvästä, kun puhutaan salitreenistä.
Samat virheet kuin minä olen tehnyt ja useat muut... Voi välttää. Jos haluaa? joskus kannattaa kuunnella mitä kokeneemmat sanovat.