3ïžâƒŁ -JAKOINEN OHJELMA

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sasu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: đŸ”„ 3-JAKOINEN TREENIOHJELMA – TASAPAINOA JA TEHOKKUUTTA đŸ”„

Meta description: Koko kropan kehitykseen suunniteltu treenijako, joka jakaa lihasryhmÀt kolmeen tehokkaaseen harjoituskertaan viikossa.

Hei! Olisiko jollain antaa vinkkiÀ jostakin aloittelijalle sopivasta 3-jakoisesta treeniohjelmasta. Kiinnostaisi semmoinen, joka olisi lÀhinnÀ kuntosalilaitteilla, ei niinkÀÀn vapaapainoilla. Oikeastaan eniten kiinnostaisi myös se, ettÀ millÀ painoilla ja toistomÀÀrillÀ noita sarjoja sitten pitÀisi tehdÀ? Olen siis tÀysi noviisi, joka ajatteli huomenna aloittaa saliharrastuksen. Tavoitteena kasvattaa vÀhÀn lihasta ja kiinteyttÀÀ.

No annetaan ny jonkilainen ohje - vaikka trolliksi epÀilenkin;

mee sinne salille ja valkkaa jalolle yksi liike - vaikka prÀssi, yksi kone vaakatasossa vetÀvÀlle ja toinen vaakatasossa tönÀÀvÀlle liikkeelle, samoin yksi laite jossa tönÀÀt ylöspÀin ja toinen jossa vetelet ylhÀÀltÀ alaspÀin - tee vaikka 3x12 sarjoja aluksi, hae sellaiset painot, ettÀ saat sarjat tehtyÀ puhtaasti ja jÀÀ tuntuma ettÀ yksi-kaksi vois vielÀ mennÀ

siitÀ se lÀhtee.....

noille jaloille voit tehÀ alkuun kyykkyjÀ ihan oman kropan painolla ja halutessasi voit pitÀÀ ihan mistÀ laitteesta tahansa kiinni - auttaa tasapainossa

Jos ei ole erikseen mitÀÀn priorisoitavaa niin
ylÀkropalle: 1 punnertava liike per liikesuunta. Esim pystypunnerrus, vinopenkki, tasapenkki, tai pystypunnerrus, tasapenkki, dippi. 3 riittÀÀ. KÀytÀ myös tuota jÀrjestystÀ, eli heikoimmasta vahvimpaan liikesuuntaan. Tuon pÀÀlle eristÀvÀt liikkeet 1 per lihasryhmÀ, eli olkapÀÀn lohkot, rinta, ojentaja.
SelÀlle 2 vetoa per liikesuunta (horisontaali&vertikaali) + yksi puhdas pullover liikesuunta jos tuntuu ettÀ tarvii. Hauikselle 2-3 liikettÀ, 1 vÀhintÀÀn hammer otteella.
Jalat: 2 pÀÀliikettÀ, etu ja takareisille oma. Sitten eristÀviÀ 1-2 per puoli. Pohkeille 4-6 sarjaa 1-2 liikkeellÀ.

Tuli mieleen, ettÀ eikö ojentajille tarvitse olla omaa pÀÀliikettÀ, esim kapeaa penkkiÀ tai vastaavaa?

Tuli mieleen, ettÀ eikö ojentajille tarvitse olla omaa pÀÀliikettÀ, esim kapeaa penkkiÀ tai vastaavaa?

Ei vÀlttÀmÀttÀ. Suosittelen kuitenkin kaikki punnerrukset tekemÀÀn melko kapealla otteella. Pystypunnerruksesa juuri ja juuri hartianlevyinen ote, kapeassa parisenttiÀ leveÀmpi, ja penkissÀ sama. 3 raskasta punnerrusta kyllÀ rasittaa ojentajia siltÀ saralta riittÀvÀsti. Tohon pÀÀlle eristÀt olkapÀÀn sivulohkot, rinnan, ja ojentajat, esim gianttina vedÀt kp ranskiksen, kp flyes, viparit sivuille ja etunojapunnerrus. Kaikki failureen tai lÀhelle 8-12 toistolla. Ideana kuitenkin se ettÀ eristÀvÀt liikkeet voit hyvin tehdÀ kiertoharjoittelutyyppisesti. PÀÀliikkeet voimapainotteisesti.

MitÀ porukka on mieltÀ jos treenaa kolmijakosella jopa 9kertaa viikkoon? Koen palautuvani melko nopeasti, mutta onko treeniÀ silti liikaa viikkoon? Treenijako on 1.KÀdet ja olkapÀÀt 2.jalat 3.Rinta ja selkÀ

MitÀ porukka on mieltÀ jos treenaa kolmijakosella jopa 9kertaa viikkoon? Koen palautuvani melko nopeasti, mutta onko treeniÀ silti liikaa viikkoon? Treenijako on 1.KÀdet ja olkapÀÀt 2.jalat 3.Rinta ja selkÀ

Ei pidemmÀllÀ tÀhtÀimellÀ onnistu. Treenaa kovempaa 6 kertaa mielummin.

Tullut tÀssÀ vÀÀnnettyÀ 2-jakoista 2off1on tyylillÀ reilu 6kk, ja aattelin nyt siirtÀ 3-jakoista koittamaan 3on1off tyyliin.

1. Rinta, Ojentajat, etu- ja sivuolkapÀÀt (Rinta painotteinen)
- Penkki 4x5
- PP tangolla 4x6
- Vinopenakone 3x12
- Viparit sivuille 3x12
- Ojentajat taljalla 4x10

2. Jalat (etureisi painotteiset)
- takaKyykky 5x5
- Yhden jalan prÀssi 3x10
- Askelkyykky 3x8
- Yhden jalan takareisi ojennus 3x10
- Kyljet 3x
- Pohkeet seisten 4x10
- Vatsat 3x

3. SelkÀ, takaolkapÀÀt, hauis
- Leuat vastaiote lisÀpainot 3x5
- YlÀtalja selÀntakaa 2x8
- T-soutu 4x6
- Alatalja 3x8
- Mutkatanko hauis 3x8
- KynÀote hauis 2x failure
- Vatsat 3x

off

1. Rinta, Ojentajat, etuolkapÀÀt (Ojentaja painotteinen)

- NTPP 4x12
- Vinopena smith 4x10
- Ranskalainen 4x12
- Viparit sivuille 3x12
- Dipit 3x failure

2. Jalat (takareisi painotteinen)
- SJMV 5x5
- Hack kyykky 3x8
- Etureisi ojennus 3x10
- Kyljet 3x failure
- Pohkeet istuen 3x15
- Vatsat 3x

3. SelkÀ, takaolkapÀÀt, hauis
- Leuat myötÀote lisÀpaino 3x5
- Kulmasoutu 4x10
- Alatalja 3x12
- Leuat niskan taakse 3x max
- Hammer hauis 4x12
- Vatsat

SeitsemÀn kuukautta takana 3-jakoisella treenillÀ, neljÀ kertaa viikossa kiertoa. NÀin tulee mukavasti vaihtelua, kun ei aina samoille pÀiville tule sama treeni.

Ja kehitystÀ tapahtuu, pelistÀ nÀkyy erottuvat lihasryhmÀt ja hoikistunut lihaksikkaampi ÀijÀ. Mutta treenata pitÀÀ tosissaan, pelkÀllÀ kuntojumpalla ei tulosta tule.

Mulla on pt:n kanssa suunnitteilla 3 jakonen ohjelma, jossa jako ois karkeesti 1. Jalat ja olkapÀÀt, 2. SelkÀ ja hauis, 3. Rinta, ojentajat ja vatsat. TÀssÀ on mun toiveesta ehkÀ suhteessa vÀhÀn enemmÀn juttuja ylÀ- kuin alakropalle.

Kysyisin vaan montako liikenteessÀ ja millasia sarjoja ootte yleensÀ tehny kolmijakosessa? Montako liikettÀ yhdelle lihasryhmÀlle, esim rinta?

^ Pyrin tekemÀÀn 4x10:n sarjaa kutakin liikettÀ. JalkapÀivÀnÀ esim:

- kyykky 4x10
- jalkaprÀssi 4x10 leveÀ ylÀasento
- jalkprÀssi 4x10 normaaliasento
- kyykky kÀsipainoilla - istumaan ja ylös 4x10
- reisien koukistus-laite 4x10
- reisien ojennus-laite 4x10
- pohkeet 4x15

Mulla on pt:n kanssa suunnitteilla 3 jakonen ohjelma, jossa jako ois karkeesti 1. Jalat ja olkapÀÀt, 2. SelkÀ ja hauis, 3. Rinta, ojentajat ja vatsat. TÀssÀ on mun toiveesta ehkÀ suhteessa vÀhÀn enemmÀn juttuja ylÀ- kuin alakropalle.

Kysyisin vaan montako liikenteessÀ ja millasia sarjoja ootte yleensÀ tehny kolmijakosessa? Montako liikettÀ yhdelle lihasryhmÀlle, esim rinta?

Itse piti lÀhteÀ reenailemaan tÀllÀisellÀ ohjelmalla mutta vatsat oli siirretty jalkojen ja olkapÀiden kanssa tehtÀvÀksi. MielestÀni siinÀ ei tule tarpeeksi epÀsÀÀnnöllistÀ rasitusta jos esimerkiksi tekee rinnan ja ojentajat samaan, joten muutin sen tÀllÀiseksi:
1. Jalat ja vatsat 2. SelkÀ ja ojentajat 3. Rinta, olkapÀÀt ja hauis. Miksi? Koska en usko ettÀ paukut riittÀvÀt vetÀmÀÀn olkapÀitÀ raskaan jalkareenin pÀÀlle.

Kopioin ohjelman alunperin tÀÀltÀ: 3 Day Weekly Workout Split - YouTube
SarjamÀÀrÀt ja liikkeet ovat aikalailla samat mitÀ tuossa videoilla paitsi lisÀsin sinne vÀhÀn eri liikkeitÀ joidenkin tilalle, sekÀ muutin tuota vÀhÀn itselleni sopivammiksi. Sarjoja tulee esim rinnalle n. 15.

4-5 treenikertaa viikkoon, riippuen palautumisesta.

PS: tuolta Buff Dudesin kanavalta löytyy todella hyviÀ vinkkejÀ erilaisiin liikkeisiin.

MitÀ mieltÀ kokeneemmat tÀllÀisestÀ ohjelmasta? 3on1off tarkoituksena vedellÀ lÀpi. Salia reilu 5kk takana ja lihasmassaa haetaan.
MitÀ kaikkea muuttaisitte tai lisÀisitte? Rohkeesti vaan kritiikkiÀ kehiin jos aihetta! :)

Rinta/OlkapÀÀ/Ojentaja
- Penkki 4x8
- Vinopenkki KP 4x8
- Pystypunnerrus KP 4x8 /Pystypunnerrus istuen smith 3x10
- Dippi 3x8
- Viparit sivulle 3-4x12

SelkÀ/Hauis/TakaolkapÀÀt
- Mave 3x5
- Kulmasoutu tangolla (myötÀote) 3x10
- Leuat leveÀ myötÀote 3x6-8
- Alatalja 3x12
- YlÀtalja 3x12
- TakaolkapÀÀt KP/Taljassa 2x12
- HauiskÀÀntö KP/Scott 3x8-10
- HammerkÀÀntö 2x8

Jalat/vatsat
- Takakyykky 4x6
- Hack kyykky 3x10
- SJMV 3x8
- JalkaprÀssi/Askelkyykky 3x10
- Pohkeet istuen 3x15
- Pohkeet seisten 2x12
- Vatsat 3x

Miten oot tÀhÀn asti treenannu? 3on 1off kuulostaa imho aika reilulta, ite kokeilisin ensin esim 2on-1off tai 3-1-2-1-1-1- jakoa. Ainiin, ja ite en vÀlttÀmÀttÀ tekis 15 sarjaa punnertavia ns. isoja liikkeitÀ, dipit tai jompikumpi penkki vaihtoon.

^ Oon tolla 3on1off nyt tehnyt jonku reilu kuukauden ja hyvin on toiminut omalla kohalla.
Olisiko parempi sitten vaikka vaihtaa dippi ranskalaiseen?

No tuo mave tuolla selkÀpÀivÀssÀ veis ainakin itseltÀ tosi paljon voimia takareisiltÀ varsinkin jos seuraavana pÀivÀnÀ pitÀis vetÀÀ tiukat kyykyt ja SJMV.

Itse tosiaan alotin maanantaina tuon uuden ohjelman ai saatana, ettÀ sai perseen kipeeks, kun ei ollu tehny melkein vuoteen noita askelkyykkyjÀ, vaikka ns. rennosti vielÀ veti :D

Mulla olisi nyt tilaisuus treenata jopa 6 kertaa viikossa, reilun kuukauden ajan. Olin ajatellut 3on1off -systeemillÀ lÀhteÀ vetÀmÀÀn kolmijakoista.
TÀnne on postattu niin paljon ohjelmia etten jaksanut alkaa selaamaan tÀstÀ ketjusta jotain hyvÀÀ, joten nÀin vaivaa ja pykÀsin kasaan oman ohjelmani, jonka te saatte nyt ampua alas jos ja kun sille on tarvetta. Paluu 2-jakoiseen on edessÀ töiden alkaessa, mutta tÀllaisena tehokuurina ajattelin kokeilla 3-jakoista. Jos sais noihin onnettomiin rimpuloihin nimeltÀÀn kÀdet jotain muutosta omalla reenillÀ.

Olen tehnyt elaston 2-jakoista nyt aika pitkÀÀn ja kokenut sen hyvÀksi ohjelmaksi. PidÀn alkuviikon voimapainotteisemmasta reenistÀ, joten koitin vÀhÀn samaa tyyliÀ tÀssÀkin. Eli kolme ekaa reeniÀ olisi enemmÀn voimaan painottuvia ja loput kolme sitten bodytyylisempiÀ.

Voimapainotteinen alkuviikko /// Bodypainotteinen loppuviikko
1. Rinta, selkÀ /// 1. Rinta, selkÀ

Penkkipunnerrus 4x5 /// Penkkipunnerrus 3x10
Vinopenkki kp 3x6 /// vinopenkki smithissÀ 3x8
RistikkÀistalja 2x8 /// Flyes 2x10
Maastaveto 3x5 /// T-kulmasoutu/-laitteessa 3x8
Leuat 3x6 /// Alatalja 3x10
Kulmasoutu 3x6 /// YlÀtalja 3x10
Vipunostot taakse 2x8 /// EpÀkkÀÀt 2x10

2. Jalat /// 2. Jalat

Takakyykky 4x5 /// Etukyykky 3x8
PrÀssi 3x10 /// VaakaprÀssi (vai askelkyykky?) 3x10
Reidenojennus x3 /// Reidenojennus 2x15
Sjmv 4x10 /// SJMV kp 3x10
reiden koukistus 3x10 /// Reidenkoukistus 3x10
Pohkeet seisten 4x10 /// Pohkeet istuen 4x10

3. OlkapÀÀt, kÀdet, va /// 3. OlkapÀÀt, kÀdet, vatsat

Pystypunnerrus 4x5 /// Niskantakaapunnerrus 4x10
Viparit sivulle x2 /// Pystysoutu 3x8
Viparit eteen x2 /// Facepull 3x15
Dippi 3x5 /// HammerkÀÀntö 3x10
Pushdown 3x10 /// Hauis mutkatanko 4x8
Hauis tangolla/kp 3x8 ///Ranskalainen punnerrus 4x8
Hauis scotissa 3x10 /// Pushdown 3x10
Hauis talja 2x10

VÀhÀn mietityttÀÀ, voiko sjmv olla heti seuraavana pÀivÀnÀ mavesta alaselÀn(ja takareiskojen) palautumisen kannalta. Ja ylipÀÀtÀÀn noi jalkapÀivÀt, sellasia kun ei ole mun reeniuralla vielÀ ikinÀ ollut tÀysin omana pÀivÀnÀÀn. Mutta miltÀ muuten nÀyttÀÀ? HeitÀnkö koko paskan roskiin vai lÀhenkö koeajamaan?

Senverran vaan ettÀ jos meinaat tehdÀ kropan kahdesti 8 pÀivÀn kierrolla, ja vielÀ tollasella jaolla jossa epÀsuoraa rasitusta tulee suht paljon, niin volyymia saat kyllÀ vÀhentÀÀ. NÀistÀ on ketjussa jonkunverran jauhettu eli jos et jaksa vaivautua asian suhteen niin menet sitten varmaan tuolla omallasi..

Senverran vaan ettÀ jos meinaat tehdÀ kropan kahdesti 8 pÀivÀn kierrolla, ja vielÀ tollasella jaolla jossa epÀsuoraa rasitusta tulee suht paljon, niin volyymia saat kyllÀ vÀhentÀÀ. NÀistÀ on ketjussa jonkunverran jauhettu eli jos et jaksa vaivautua asian suhteen niin menet sitten varmaan tuolla omallasi..

Itse laittaisin normaalin maven kyllÀ jalkapÀivÀlle, ettÀ ei tulisi niin paljon pÀÀllekkÀistÀ rasitusta ja palautuisi paremmin. ItsellÀ on tÀysin sama jako, mutta en tosin tee SJMV:tÀ kun ei kiinnosta.
VolyymistÀ Nikula varmaan tietÀÀ paremmin, mutta itse kyllÀ tykkÀÀn tykittÀÀ kunnon volyymillÀ ja olen huomannut volyymipaukutuksen minulle sopivaksi. Treenaan itsekin 3on1off3on1off, rinta/selkÀ treeneissÀ useimmiten sarjoja 20-30kpl, kÀdet/olkapÀÀ -pÀivÀnÀ muistaakseni vielÀ enemmÀn. Luonnollisesti vuorosarjoina ja EDT:tÀ soveltaen. Ainoastaan jalkapÀivÀt vedÀn ns. "normaalilla volyymillÀ", lukuunottamatta pohkeita, joille annan volyymia runsaasti. Treenit pysyy mielekkÀinÀ, tulosta syntyy ja nÀin dieetillÀ ollessa kulutuskin treenin aikana on hivenen suurempi. Tokkopa tulee palattua ainakaan aivan heti ns. "normaaliin volyymiin", sillÀ liikaa hyviÀ kokemuksia suurehkosta volyymistÀ.

En viitsi uutta ketjua aloittaa. Joten miltÀ kuulostaa tÀllÀnen 3-jakoinen ohjelma kuin:

Tiistai:
Ojentaja
Rinta
OlkapÀÀt

Torstai:
Hauis
Vatsa
SelkÀ

Lauantai:
Jalat
(PS) Noihin jalkoihin haluaisin vÀhÀn neuvoja.
Eli kyykkyÀ aion varmasti tehdÀ, mutta sen lisÀksi pitÀisi tehdÀ siis mitÀ ettÀ kaikki jalan lihakset tulisi kÀytyÀ lÀpi?

Back
Ylös Bottom