- Max Hardcore -
1st Thread
Olen jo pitkÀÀn seurannut tÀÀllÀ Pakkiksella vellonutta keskustelua siitÀ, ettÀ mikÀ treenijako on se, joka tuottaa massaa enemmÀn ja nopeampaa kuin muut yhteensÀ. 2-jakoinen ohjelma tuntuu tÀllÀ hetkellÀ olevan muotia ja 4- tai 5-jakoista kritisoidaan kovalla kÀdellÀ.
MietitÀÀnpÀ eri jakojen heikkouksia ja vahvuuksia...
1- tai 2-jakoinen:
NÀiden treenijakojen kannattajat perustelevat valintaansa sillÀ, ettÀ lihas kasvaa, kun sitÀ rasittaa kohtuudella ja mahdollisimman usein. Ja pitÀÀ aivan paikkansa... lihas kasvaa nopeammin jos sitÀ rasittaa useammin kuin harvemmin. Heikkoutena on, ettÀ aina pitÀÀ treenata kohtuullisella intensiteetillÀ (tai ei palaudu)... vain viimeinen sarja loppuun asti, jos edes se. Myös volyymi on treeniÀ kohden melko pieni, koska jos treenaa koko kropan lÀpi kolme tai kaksi kertaa viikossa niin ei yksinkertaisesti pidÀ yrittÀÀ tehdÀ kymmentÀ sarjaa lihasryhmÀllÀ jokaisessa treenissÀ (tai ei palaudu)... ja kyllÀ olen 100% naturaali ja myös tÀmÀ artikkeli on kaltaisilleni kirjoitettu. Ja todettakoon vielÀ, ennen kuin Mr. Wiseass iskee, ettÀ tottakai voi treenata tÀydellÀ intensiteetillÀ, jos volyymi on minimaalinen... å la DoggCrapp.
Vahvuus: kasvuÀrsyke usein
Heikkous: intensiteetti/volyymi alhainen
4- ja 5-jakoinen:
Yksi kova treeni jokaiselle lihasryhmÀlle kerran kuudessa tai seitsemÀssÀ pÀivÀssÀ... tai jopa harvemmin. Poikkeuksina kenties pohkeet, vatsa ja kyynÀrvarret. NÀissÀ jaoissa parasta on, ettÀ lihasryhmÀÀ voi treenata melko kovallakin intensiteetillÀ ja/tai volyymilla ja silti lihas palautuu ennen seuraavaa treeniÀ... ja kyllÀ... lihas kasvaa enemmÀn, kun sitÀ treenaa kovemmin kuin löysemmin (tosin kohtuus kaikessa). Heikkoutena on, ettÀ kasvuÀrsyke tulee niin harvoin, ettÀ treenit menevÀt tyylillÀ "kaksi askelta eteen, yksi taakse".
Vahvuus: voi aina treenata tÀysiÀ
Heikkous: kasvuÀrsyke harvoin
MikÀ siis ratkaisuksi... no se pirun 3-jakoinen.
3-jakoinen:
TÀssÀ treenijaossa poistuvat molempien yllÀmainittujen jakojen heikkoudet, mutta samalla niiden vahvuudet yhdistyvÀt. Aina voi treenata tÀysiÀ, tehdÀ useita sarjoja ja viedÀ sarjat loppuun asti ja silti kasvuÀrsyke tulee riittÀvÀn usein, jotta kasvu on koko ajan nousujohteista.
Vahvuudet: voi treenata riittÀvÀn kovaa, Àrsyke riittÀvÀn usein
Heikkoudet: n/a
En markkinoi omia ajatuksiani ehdottomina totuuksina... mutta kun nÀitÀ asioita aikansa pohtii ja kokeilee niin vÀkisinkin tulee siihen tulokseen, ettÀ joissakin asioissa on enemmÀn jÀrkeÀ kuin toisissa.
Oma 3-jakoiseni on seuraava:
1. rinta, selkÀ, olkapÀÀt
2. ojentajat, hauikset, pohkeet
3. etureidet, takareidet, vatsa
On tietenkin muitakin tapoja jakaa lihasryhmÀt, mutta tÀmÀ sopii minulle parhaiten, koska torsossani ei ole mitÀÀn vikaa, mutta raajat tarvitsevat lisÀÀ lihaa itseensÀ pÀÀstÀkseen samalle tasolle. PitÀÀ tuntea omat vahvuutensa ja heikkoutensa ja treenata niiden mukaisesti.
Perus 3-jakoinen kai yleensÀ on:
1. rinta, olkapÀÀt, ojentajat
2. selkÀ, hauikset
3. jalat
En voi siis antaa vastausta mikÀ olisi paras jako, koska se riippuu tÀysin treenaajan omasta fysiikasta. Eri ihmisillÀ eri lihasryhmÀt vain vastaavat treeniin eri tavalla.
Neuvon kaikkia kokeilemaan erilaisia treenijakoja ja ohjelmia ja löytÀmÀÀn sen itsellensÀ sopivimman. Se vaan on raaka totuus, ettÀ se mikÀ toimii jollekin toiselle ei vÀlttÀmÀttÀ toimi juuri SINULLE. Olen saanut hyviÀ tuloksia niin 1, 2, 4 kuin 5-jakoisellakin ohjelmalla... mutta 3-jakoinen on se, johon aina palaan ja joka tuottaa minulle eniten massaa ja voimaa... ehkÀ se tekeen niin myös sinulle!!
- Max Hardcore -
"Tyhmyys on sitÀ, ettÀ tekee samaa asiaa uudestaan ja uudestaan ja odottaa eri lopputulosta." -Albert Einstein