Riittävän tutkimisen jälkeen saadaan aina halutunlaiset tulokset. Olen treenaillut vasta noin 1,5v ja juonut noin 1-3krt/kk. Tupakkaan en ole koskenut. Lihaksia on mielestäni kertynyt ihan kivasti, sarjapainot nousseet jatkuvasti jne. Eniten ja ehdottomasti selvimmin on omalla kohdallani vaikuttanut ravinto. Totta kai treeni ja lepokin ovat tärkeitä, mutta tuo em. asia tuntuu olevan melkoisen kova tekijä tässä kokonaisuudessa. Kai sitä olisi voinut kehittyä vielä enemmän, jos olisi ollut juomatta. Lukuisten saunailtojen, baari-iltojen, opiskelijoiden järjestämien tempauksien ja monien muiden tilaisuuksien myötä olen saanut mielestäni korvaamattomia elämänkokemuksia. Kaikkiin em. tapahtumiin liittyy yleensä alkoholin viihdekäyttöä. Tärkeintä on olla tyytyväinen siihen mitä tekee ja siihen mitä on tehnyt, elää elääkseen eikä elää treenatakseen.
Olen vetänyt alkoholia treenipäivän lopuksi. On tullut myös krapulassa huhkittua salilla, tämä kuitenkin osoittautui äärimmäisen huonoksi vaihtoehdoksi. En henkilökohtaisesti jaksa uskoa tuota "viiden päivän sääntöä" todeksi. Krapulapäivä ja ehkäpä sen ryyppypäivän treenit saattavat mennä osaksi harakoille, mutta tuskin kokonaan. Kuulostaa ainakin jotenkin uskomattomalta. Ihmiskeho kaikkine toimintoineen on kuitenkin melko monimutkainen kompleksi, enkä usko minkään tutkimuksen olevan vedenpitävä, jos ajatellaan ko. asiaa. Jos hankkii vaikkapa perjantaina seuraavalle päivälle jonkinasteisen krapulan, ei sen pitäisi enää sunnuntain treeneihin vaikuttaa mikäli riittävästi lepää ja huolehtii ravinnon saannista. Elimistö on kuitenkin poistanut alkoholin ja on taas täysin toimintakykyinen kaikinpuolin. En usko alkoholin saavan proteiinisynteesiäkään niin sekaisin, etteikö ainakin 80-95% hyötysuhteella käytäisi. Proteiinia tarvitaan jatkuvasti muuallakin kuin lihaksissa, ei sen tuotanto voi millään kokonaan loppua. Maksa-arvoissa tuo alkoholin suurkulutus kyllä näkyy, mutta tuskin nuoremmilla juuri muualla. Itse näkisin kovin mielelläni paljonko alkoholi prosentteina vähentää/heikentää tuota ko. synteesiä.(Tähän aikaan ei jaksa enää nettiä selailla sen asian tiimoilta.)
Vähemmän juovilla on varmasti jokin syy olla juomatta sen enempää. Esim. salitreeni, jokin aate, uskomus, naisystävä jne. Ihmiset, jotka eivät juo treenaamisen vuoksi, haluavat joko saada siitä kaiken irti tai pönkittävät itsetuntoa ylöspäin arvostelemalla alkoholin kuluttajia. Miksei koskaan puhuta salista ja tupakasta? Tiedän monia isoja miehiä, jotka juovat tai polttavat, joskus jopa molempia ja ovat kuitenkin kiitettävästi kehittyneet. Ei juominen eduksikaan ole, mutta "normitreenajan" arjessa sanoisin sen osuuden olevan melko olematon.
Kaikki luvut ja ajatukset ovat omia, joten älkääpä ottako mitään too seriously. =)