Itse käyn punttiksella, jolla on 3 ohjaajaa. Täällä ainakin on niin, että punttikselle tultaessa täytetään lomake johon laitetaan omat tavoitteet. Tuon perusteella sitten aika pitkälti määrätään kuka tulee ohjaajaksi. Kaksi ohjaajista treenaa pelkkää massaa kun yksi treenaa taas puhtaasti toista lajia varten.
Sain itse tuon ohjaajan, joka treenaa lajiaan varten. Treenasin ensin itse 1,5kk salilla oman ohjelmani avulla jonka olin itse koonnut selailemalla kasoittain threadejä täältä pakkotoistosta. Tämän jälkeen pääsin ohjaukseen, joka toimi niin, että 2 ensimmäistä kertaa kokeiltiin erilaisia liikkeitä. Tämän jälkeen ohjaaja oli rakentanut ohjelman rungon, jota sitten kokeiltiin 3 seuraavaa kertaa (eli 3-jakoinen ohjelma, jonka jokainen treenipäivä käytiin ohjaajan kanssa läpi). Viimeinen 6. kerta sitten käytettiin eri liikkeiden tekniikan hiomiseen.
Omat kokemukseni ovat ainakin olleet helvetin hyvät. Tulokset ovat nousseet reippaasti ja kestävyys samoin. 10k juoksun sain alle 40min, mikä oli pitkään tuntunut olevan saavuttamattomissa kun oli lenkkeilyllä saavutettu kestävyys näyttänyt junnaavan paikoillaan jo pidemmän aikaa (noin 40:30-50 kieppeillä).