Kirjotellaan tähän nyt sitten vähän omiakin kokemuksia vaikka tuskin siitä enää mitään iloa on kenellekkään, sillä tuntuu kaikki tästä aiheesta kirjoittelevan aika pitkälti samanlaisen tarinan.
Eli Pc:tä on käytetty +10 vuotta enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Kiinnostus Applen koneisiin heräsi joskus pari vuotta sitten mutta koska tarvetta ei uudelle koneelle ollut, en viitsinyt sellaista ostaa pelkän kiinnostuksen vuoksi. Sitten kun läppärin hankinta tulikin ajankohtaiseksi, luin paljon maceista ja tuntui vähän oudolta jopa kun kaiki tuntuivat poikkeuksetta ainoastaan kehuvan niitä. Helpoimmalta ratkaisulta kuitenkin tuntui ostaa pc, koska siihen olin tottunut ja sillä osasin tehdä kaiken tarpeellisen. Pitkään tuli mietittyä, mutta lopulta päädyin kuitenkin Applen koneeseen. Ajattelin että tuskin tulee tuntumaan yhtä 'kotoisalta', kuin pc ja että myyn koneen sitten ihan suosiolla pois ja ostan pc:n. Tätä siis pidin todennäköisenä, mutta halusin kuitenkin koittaa maccia.
Nyt on sitten ollut macbook pro käytössä puolisen vuotta ja voin rehellisesti sanoa, että _kertaakaan_ en ole tota pc:tä käynnistänyt tämän hankinnan jälkeen. Oma käyttö nyt on lähinnä netissä surffailua, musiikin kuuntelua, leffojen katsomista, musiikin kuuntelua tmv. kevyttä käyttöä, mutta siinä tämä on toiminut moitteitta.
OS X:n haltsaamiseen meni muutama päivä (eikä oikeasti yhtään sen enempää) ja sen jälkeen se ihan oikeasti tuntui kaikin puolin windowsia (xp / vista) fiksummalta ja helpommalta. Ennen koneen hankintaa mietin kyllä monesti että miten se nyt voi olla niin paljon windowsia mukavampi käyttää kun siihen oli tottunut mutta pakko se on myöntää itsekin

. Nyt kun miettii niin ainoa ongelma mulla on ollut se, että joskus en ole heti löytänyt näppäinyhdistelmää jollekin tietylle erikoismerkille.
Kyllä se windows edelleen ajaisi asiansa ihan hienosti mun käytössä mutta en näe mitään järkeä miksi käyttäisin mielummin sitä, kun tässä toimii kaikki vähän paremmin

. Ehkä en haltsaa sitä pc:n käyttöä tarpeeksi hyvin palomuurien jne. osalta, mutta kyllä sen jouduin säännöllisesti formatoimaan ja asenteleen windowsin uusiksi. OS X:n kanssa siltäkin ilmeisesti säästyy, aika näyttää.
Jos joku maccia harkitseva haluaa jotain kysellä tuosta 'siirtymävaiheesta', niin vastailen kyllä mielelläni.