Pohdintani koskee ehkä enemmän aloittelijoita, mutta olen monesti miettinyt, että onko varsinainen bodaaminen välttämättä lähtökohtana kovinkaan mielekäs ja ennen kaikkea tehokas treenimuoto keskiverto natulle, verrattuna voimanostoon, painonnostoon, kahvakuulaharjoitteluun tai tähän nykyään niin suosittuun kohtuullisilla romuilla tehtyyn kuntopiiriin. Treeniä ja tuloksia on huomattavasti helpompi seurata tietyllä aikavälillä, kun tavoitteet on itse treenissä, ja oikealla ravinnolla sitä lihaa tarttuu varmasti, ja todennäköisesti tasapainoisemmin, kuin keskiverto bodailuohjelmalla jossa pääpaino on 95% tapauksista show-osastolla. Tää nyt on ehkä osin hieman provosoivaa ja ihan pelkkää mutuilua, mutta puhuttaessa melko keskimääräisestä salijannusta kovemmat fysiikat on usein lajiharrastajilla kun ns. bodareilla - tai ehkä oon vaan käynyt saleilla joissa bodataan huonosti.
Pointti on ehkä siinä, että usein kehoa rakennettaessa pidetään toissijaisena kropan suorituskyvyn radikaalia parantamista, vaikka se kuitenkin on varsin ensisijainen lähtökohta kovannäköisen fysiikan rakentamiseksi. Kysymys on ehkä siitä, että milloin suorituskyky suhteessa ulkonäköön on niin kova, että on todella tarvetta lähteä tekemään hienosäätöä eristävillä liikkeillä tai erityisesti panostaa kehonrakennuksessa arvostettuihin show-lihaksiin. Vähän yksinkerataisestava kommentti toki, mutta saitta ehkä ajatuksesta kiinni.