Kai sitä voi tännekin jotain kirjoittaa. Olen nyt 41 -vuotias mies. Takana n. 15 vuotta kestävyysurheilua (maastopyöräily, maantiepyöräily, hiihto), joista viimeiset 5 vuotta treenimäärät n. 300-350h vuodessa ja peruskunto vähintäänkin hyvä. Viime lokakuussa päädyin sattuman kautta Crossfit On-Ramp -kurssille (viimeksi salilla joskus 2000-luvun alussa n. 1/2 vuoden ajan ja sitä ennen kokeilin salihommia teininä).
No ekassa On-Rampissa taisi olla viivajuoksuja, punnerruksia, leuanvetoja ja vatsoja. No oli miten oli, ensinnäkään en jaksanut punnertaa 15 kertaa ja suuri ongelmia noitten leukojen + vatsojen kanssa. Huomasin lihaskunnon olevan siis aivan olematon. Ja ekan treenin jälkeen kroppa oli reilun viikon joka puolelta kuin lekalla hakattu... Jotain tapahtu päässäni ja päätin, että tämä ei jää tähän. Kävin On-rampin loppuun ja aloin käydä Crossfit-tunneilla. aluksi olin vähän turhankin innokas (4-5 kertaa viikkoon). Sitten tajusin, etä ehkä voisin muutaman kerran korvata ihan salitreenillä (koska 5xviikkoon vedetty korkeasykkeinen WOD on turhan kuluttavaa). Loppukeväästä jonnekin juhannukseen asti kävinkin jopa enemmän salilla, kuin Crossfitissä (samaan aikaan salilla oli aikamoisia muutoksia mm. CF-treenikerrat vähentyivät radikaalisti ja niihin oli hankala aina ehtiä). Kesällä kuulin uudesta salista, joka avaisi syksyllä ja valikoimassa Crosstraining (itse asiassa vanhan salin ihmisiä perustamassa) ei siis virallinen Crossfit -sali, mutta samaa treeniä siis. Kesä meni lomaillessa ja treenit jäi aika vähiin, lähinnä juoksua ja pyöräilyä. No nyt taas olen uudella salilla aloittanut 4 x viikko Crossfitin ja itse asiassa eilen kävin ekaa kertaa kokeilemassa kuntonyrkkeilyäkin.
Asian pihvi on se, että Crossfit on erinomainen tapa saada lihaskuntoa kannustavassa ympäristössä. On mukava huomata, kuinka omat tulokset parantuvat ihan silmissä (itsellälkin alkutilanne oli, että leukoja meni n.5 kpl. Keväällä vedin jo 16kpl, vaikka painoakin oli 3-4kg enemmän. Sama punnerrusten kanssa. treeneissä saatetaan puunertaa esim. 75kpl (3x25 tai jotain) ja se menee ilman suurempaa tuskaa. tai 100kpl vatsoja, jne. Ainakin itselle treenistä on muodostunut myös yhteisö, jossa tapaa samoja naamoja ja samanhenkistä porukkaa. Jotain imua yhteistreenauksessa kyllä on vrt. salilla yksin treenaaminen, ainakin minulle. Jotenkin ryhmäpaine saa ainakin allekirjoittaneen yrittämään vielä enemmän kuin yksin treenatessa. Samalla olen vähän innostunut muustakin salin tarjonnasta (samaan hintaan kuuluvat kaikki palvelut: Nyrkkeilyt, pyöräilyt ja ryhmäliikunnat). Josta siis boksausta kävinkin jo kokeilemassa ja käyn siellä varmaan jatkossakin. Ja meillä koko roska maksaa n.50e /kk.
Itse en näe Crossfittiä todellakaan minään "parhaana kaikkeen", vaan ennemminkin hyvänä tapana liikuttaa ihmisiä ja nimenomaan lihaskunnon parantamiseen tähdäten. Crossfittaamalla ei varmasti kehity parhaaksi kilpacrossfittaajaksi, vaan siihen tarvitaan muutakin (ja paljon). Mutta kyllä treeneissä pirun kova hiki tulee ja hauskaa on (ainakin treenin jälkeen).
Ja ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Koska useita WODeja tehdään kelloa vastaan, on joka treenissä aina joku, joka repii liikkeitä väärin, vain saadakseen hyvän ajan (tai tietämättömyyttään). Näihin olen huomannut olevan kohtuukorkean kynnyksen puuttua kaikilla ohjaajilla (leuat 90 asteen kulmaan, punnerrukset 10cm liikeradalla, vajaat kyykyt thrustereissa, vatsat jne.) Ei siinä mitään , jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Selkeisiin virheisiin vaarallisissa liikkeissä onneksi puututaan (Mave, kyykky, Rive) Vaan kyllä ohjaajan tulisi ainakin koettaa katsoa, että liikkeet tehdään tehokkaasti ja oikein aina. Itse koetan aina tehdä täysillä liikeradoilla ja puhtaasti. Tietenkin myös mahdollisimman nopeasti, mutta ei koskaan liikepuhtauden kustannuksella.
Ainakin tosiaan tässä neljänkympin kynnyksellä (ja yli) oleville CF iskee kuin nenä päähän. Lihaskunnon ylläpidon ja parantamisen merkitys kasvaa ja CF toimii kyllä siinä erinomaisesti.