Voihan vihtori, mulla taitaa olla tämä sama vamma. Lokakuussa -08 OMT-kaveri arvioi, että vasemman käden serratus anterior on ylivenyttynyt ja siitä johtuvat mun olkapääkivut. Antoi ohjeeksi serratuksen vahvistamista. Olen sitten orjallisesti tehnyt näitä harjoitteita, mutta vamma ei muuta kuin pahene. Pari päivää sitten peilin edessä pullistellessa huomasin, että vasen lapaluu siirrottaa huomattavasti verrattuna oikeaan. Muutenkin serratusharjoitteen tuntuu oudolta lavassa.
Muutenkin kävisi aika yksiin, kun olkapään kipuilu alkoi siitä kun laitoin tankoa telineeseen kyykkysarjan jälkeen.
Linkki vanhaan ketjuun. Tankoa telineeseen sihdatessa käänsin päätä vasemmalle ja silloin selässä/takaolassa tuntui vihlaisu. Olkapää on sen jälkeen tutkittu jokaisella alan ammattilaisella. Ihme, ettei ortopedikään osannut veikata tätä. Voikohan tämmöinen kehittyä ajan kanssa? Voisikohan hermojumi olla jossain subscapulariksen lähellä, kun tuntui sitä harjoitetetaessa omituinen tunne lapaan ja sen jälkeen huomasin peilin edessä tämän siirroittamisen?
Tämmöisen tekstin löysin suomeksi. Lähinnä tuo viimeinen kappale ihmetyttää: "Akuutinpuoleisen serratuspareesin diagnostiikka, hoito- ja kuntoutustarpeet olisi hyvä tarkentaa ENMG-tutkimuksella. Mikäli serrauspareesin kanssa esiintyy samanaikaisesti yläraajan radiculopathian kaltaisia puutumisia, tuntopuutoksia tai kipuja pitäisi harkita myös kaularangan magneettikuvausta C 4-5-6-7 discusprolapsimahdollisuuden varalta."
Mulla puutuu tuo vasen puolikas aina välillä. Tai siis lähinnä sormet puutuvat. Mikä ihme on tuo discusprolapsimahdollisuus? Kuullostaa pahalta.
Olen myös käynyt joulukuussa -08 kaksi kertaa kiropraktikolla joka ekalla kertaa aukoi tuolta niskasta jotain. Ajattelin mennä taas takaisin pikaisesti.
Tästä on helvetin huonosti juttua suomeksi netissä! Tai siis paljon on juttua sen diagnosoinnista, mutta ei juurikaan mitään sen hoidosta. Tai sitten en vaan osaa hakea. Englanniksi tämä on vissiin winging scapula ja taitaa olla suomeksi serratuspareesi.
Mitäs nyt? Takaisin työpaikkalääkärille anomaan lähetettä ENMG-kuvaukseen. Ja makselemaan itse magneettia (omavastuu 600 e...). Maalaisjärjellä ajattelisin, että jos hermossa olisi vaurio, niin tämä olisi tullut heti, eikä olisi kestänyt puolta vuotta kehittyä. Hierojalle ajattelin kanssa mennä tässä joku ehtoo.