Mä olen myös suunnilleen 180 senttiä ja silloin kun painoin 80 kiloa, olin aika riukukeppi. Pelkkää luuta ja nahkaa on huono hermottaa. Yksittäisen lihaksen tuottamalle voimalle on tietty katto, mikä riippuu siitä paljonko siellä on supistuvaa tavaraa: aktiinia ja myosiinia. Se, että esimerkiksi huipputason voimanostajat pystyy nostamaan tuloksiaan ilman, että lihasmassa kasvaa, ei enää johdu siitä, että itse lihasten voimantuotto juurikaan kasvaa, vaan siitä, että lihasten keskinäinen koordinaatio paranee. Liike tulee taloudellisemmaksi. Mä epäilen, että tällaisella voiman lisäyksellä siirtovaikutusta mihinkään paitsi siihen nimenomaiseen lajisuoritukseen. Riippuu vähän mikä on ihmisen treenifilosofia, mutta mulle ei ole tärkeätä niinkään se paljonko mulla tarkalleen nousee penkistä ja kuinka loppuun hiotulla tekniikalla, vaan se, että saan kasvatettua sillä mahdollisimman paljon lihasta ja käyttökelpoista voimaa. Jos katsoo vaikka telinevoimistelijoita tai pikajuoksijoita, niin kyllä ne on kuin kreikkalaisia patsaita. Kuka ei haluaisi sellaista vartaloa? Tietty määrä lihasta on välttämätöntä hankkia ja mitä pitempi ihminen, sitä enemmän sitä tarvii. 80 kiloa 180 senttiselle ihmiselle ei ole mikään ihannepaino, jos haluaa olla voimakas. Yleiset suositukset näkee kaikki vähänkään lihaksikkaat ihmiset ylipainoisina. Eikö ne suositukset myös sano jotain niin, että puoli tuntia kävelyä päivässä riittää ihmiselle?