430:ssa vitutti kun se ei taittunu alas päin. Varagearia vieläkin tärkempänä pitäisin pattereita ja akkuja. Nolottaa keikalla kun salama ei yhtäkiä toimikaan...

430 ei nimittäin kerro paljon sitä varausta on jäljellä.
Akuista ja paristoista ei tule olemaan pulaa. Olen aina hyvin varustautunut niiden ja muistikorttien ja monen muun jutun puolesta.
Nyt kun 430:sta ei vielä hirveästi ole kokemusta, mutta uskon tässäkin käyvän samalla lailla, että latausajat pitenee akun ollessa vähissä. Sillon on jo syytä vaihtaa.
Sen verran vielä noista valintakriteereistä, että olen kuvannut muutaman tuhat kuvaa 580EX II:lla ja vanhalla cullmannin salamallani.
Tärkeitä tekijöitä valitessani salamaa oli teräksinen jalustakenkä. Vanhassa cullmannissa se oli muovinen. Niin taitaa olla 430EX:än ensimmäisessäkin versiossa?
Se muovinen kului pikkuhiljaa ohuemmaksi ja ohuemmaksi. Lopulta koko paksuudesta oli jäljellä noin puolet. Se on vähän ottaen huomioon jalustakengän vahvuus.
Toinen huomionarvoinen seikka oli latausaika/valmiusaika, miten sen haluaa tulkita.
Eli kuinka nopsaan salaman varaus täyttyy edellisen otoksen jälkeen.
Kolmas jota itse arvostan, mutta ei varmaan kaikille ole yhtä tärkeä, on salaman kääntyvän pään lukitusnappi.
Eli se nappi mikä on taitoksen kyljessä. Sitä painamalla voi vapauttaa salaman pään kääntymään.
Cullmannissa kun ei ollut mitään lukitusta kääntyvälle päälle. Tästä tuli ongelmia rengassalama-adapterin kanssa (rayflash-ringflash).
Adapteri painaa kuitenkin sen verran, että jos adapterista ei pitänyt vasemmalla kädellä kiinni, niin salamapää heilui painovoiman johdosta aina painovoiman mukaan. Vasen käsi oli kuitenkin varattuna zoom/tarkennusrenkaan käytölle, joten tämä tuotti hankaluuksia.
Lainassa olleella 580EX II:lla ongelmaa ei luonnollisesti ollut.
Oli muuten tuo jalustakenkä senkin takia kovilla, kun salaman päähän tuli vielä tuollainen lisämötti painoksi.
Säätömahdollisuudet noissa jotakuinkin on samanlaiset. Ehkä vähän exstraa tuli canonin myötä, mutta käytäntö osoittaa kunka paljon niistä on hyötyä.
Salaman tehon puolesta mikään kuvaus ei ole jäänyt koskaan kiinni, joten tehoa on ollut jo vanhassakin riittävästi, nyt sitä on taas vähän lisää.
Fillinä sitä kuitenkin ammuskelen lähes poikkeuksetta, eli salama pystyssä tai pienessä kulmassa.