Itselle tärkeitä leivänostokriteereitä ovat kuitupitoisuus ja että ainesosat ovat luonnollisia (ei pitkää e-koodilistaa tms.). Oikeastaan se kertoo leivästä paljon, jos ainesosalista on melko lyhyt. Usein tulee myös hiivatonta leipää ostettua. Hyllyyn jäävät leivät, joissa makua yritetään saada niihin sokereilla ja kaikenmaailman siirapeilla. En tiedä meneekö hifistelyksi, mutta kyllä mua kummastuttaa myös jos jonkun ihan kuitupitoisenkin leivän aineslistalla lukee kovetettu/osittain kovetettu kasvirasva.
Mikäli ostan kunnon ruisleipää, ostan Salosen ruisreikäleipää, jossa aineisosina täysjyväruisjauhoa, vettä ja suolaa. Hakkaa mennen tullen jotkut Fazerin realit. Niin Turussa asuessani ostin perinteistä ruisleipää usein hallista. Ylhäisten kotileipä - suosittelen.
Myös Samsaran leivät on hyviä.
Ja itse tekemällä olen onnistunut tekemään hyvää leipää. Ehkäpä helpointa rieskaa tulee kun mittaa ensin pari desiä nestettä (esim. maito/piimä/vesi), sinne raastetaan yksi porkkana, ja lisätään noin 1 tl suolaa. Lopuksi ohrajauhoja sekaan niin, että taikina jää melko löysäksi. Levitetään pellille ja paistetaan uunissa n. 225-230 asteessa.
Toinen hyvä resepti on Myllyn paras pikakaurahiutalepurkin kyljessä. Se on rieskaohje, mutta olen sillä tehnyt herkullista vuokaleipää.