Olen nyt itsekin tällä 2x6 systeemillä jonkun aikaa mennyt, ja ihan hyvältä näyttää. Muutamia huomioita olen kuitenkin tästä systeemistä ja penkkaamisesta yleensäkin tehnyt vaikka en ole salilla kovin pitkään riehunut, joten avaudutaas nyt kunnolla.
Olen huomannut että tässä systeemissä, niin kuin kaikissa muissakin, tekniikka on todella tärkeä. Pitkään tein itse tuon 2x6 setin sillä tavalla, että viimeisellä tai pahimmillaan kahdella viimeisellä toistolla tekniikka levisi niinsanotusti käsiin. Tämä johti siihen, että seuraavalla kerralla oli turha edes kuvitella painon lisäämisestä, jos huono päivä sattui niin jaksoi samoilla painoilla juuri ja juuri 4 toistoa. Aloittelijana aluksi rupesin miettimään, että vika on systeemissä. Kuitenkin yritys erehdys -taktiikkaa käyttämällä huomasin, että ei sitä voimaa tule muillakaan systeemeillä lisää, penkki siis junnasi paikallaan. Päätin laittaa tekniikan kunnolla syyniin ja tulosta rupesi paukkumaan heti.
No tämä oli varmaan itsestään selvyys monelle penkkaajalle, mutta yksi huomio asiasta on ainakin omien silmien ja korvien ohi mennyt. Sillä kun 2x6, tai mikä tahansa sarja, tehdään puhtaasti loppuun, niin seuraavalla kerralla pystyy joko tekemään pidemmän sarjan tai laittamaan lisää painoa tankoon. Itse huomasin, että jos se kuudes toisto tulee juuri ja juuri ylös haista paska -tekniikalla, niin seuraavana penkkipäivänä se ei tullut yhtään sen paremmin. Heti kun aloin mittaamaan sarjan "tiukkuuden" täysin puhtaiden toistojen määrällä, pystyin seuraavalla kerralla lisäämään painoa. Toki tämä tapahtuu sitten painojen kustannuksella, mutta ennemmin ehkä niin päin, kuin tekniikan kustannuksella. Eli tuloksien salaisuus ei ole pelkässä systeemissä, vaan myös tekniikassa.
Toinen tekemäni huomio tekniikkaan liittyen on sen tärkeys, jos haluaa paikat kivuttomina. Tämä voi vaihdella yksilöittäin, mutta itselläni huono tekniikka johti todella kipeisiin olkapäihin ja sitä kautta pitkään taukoon penkissä. Huonolla tekniikalla en nyt välttämättä tarkoita mitään runkkupenkkiä, vaan sellaista, jossa tangon laskeminen rinnalle ei ole täysin hallittua. Olkapääongelmani loppuivat kun seinään, kun rupesin tekemään laskun rinnalle rauhallisesti ja pitämällä paineen kokoajan päällä, siten että tanko ei siis lepää tai pomppaa rinnasta ollenkaan, kuitenkin niin että tanko osuu rintaan. Eli juuri sillä tavalla, kuin tässä ja monessa muussakin penkkithreadissa neuvotaan tekemään. Ei ne "kunnon" penkkaajat paskaa jauha, ihan oikeasti kannattaa kuunnella.
Nämä asiat saattavat olla monelle itsestäänselvyyksiä, osa tästä tekstistä saattaa olla täyttä paskaa, en tiedä. Itse kun laitoin nämä perusasiat kuntoon rupesi tulosta paukkumaan niin hyvin, että olipa pakko kuitenkin avautua tänne.