MitÀ söit tÀnÀÀn/eilen? Kysymykset pÀivittÀisestÀ ruokavaliosta tÀnne!

Meta title: đŸ’„ MitĂ€ söit tĂ€nÀÀn/eilen? – foorumin ruokapĂ€ivĂ€kirja arjen valinnoista ja annoksista

Meta description: Keskustelua pĂ€ivĂ€n ruuista, makroista, ideoista ja tavoista – jaa omat ateriat ja katso mitĂ€ muut oikeasti syövĂ€t arjessa.

Taasen oli hetken hakusessa syömingit, mutta tÀllÀisellÀ mennÀÀn. RypsÀrillÀ otan lisÀrasvaa. Hh:t yritÀn pitÀÀ alle 100g / pv. MitÀ mieltÀ?

Aamu:
Kaurapuuro tai ruisleipÀ juustolla ja kinkulla
250g maitorahka

Aamupv:
Kouluruoka, jotain proteiinipitoista + vÀhÀn lisuketta (peruna, riisiÀ)
Salaattia

Iltapv:
100g raejuustoa
4 rkl rypsiöljy

Iltaruoka:
Kotiruokaa, proteiini (liha/kala/kana) + vÀhÀn lisuketta (se peruna, tai vÀhÀn riisiÀ)
Salaatti

Iltapala:
250g ehrman

Hello !

Pakko kysyÀ mielipiteitÀ ja ehdotuksia oman ruokavalion suhteen mitÀ pyrin noudattamaan ravintoarvoiltaan ainakin niin ettÀ kalorit menevÀt +3k ja makroravinteiden mÀÀrÀ kutakuinkin samoilla tasoilla. Jokaisen aterian vÀlillÀ pyrin juomaan joitakin litroja vettÀ, energiaa haen kofeiinista kahvin muodossa pari-kolme kuppia pÀivÀssÀ. Normaaliin pÀivÀrutiiniin kuuluu aamujumppa (100 leukaa tai 300 punnerrusta + 2-3 settiÀ vatsalihasharjoitteita ilman lisÀpainoja pilatesta yms noudattaen) ja 3-5 kertaa viikossa olevat kamppailulajiharjoitukset (MMA, Thaiboxing), kÀvelen paljon ja hissit ovat kÀyttökiellossa omalta osin joten hyötyliikuntaakin tulee harrasteltua varsin mukavasti pÀivittÀin. Olen joltain osin innostunut karppaamisesta, joten olen aloittanut loivan ohjelman rakentamisen kohti VHH-elÀmÀntapaa mutta tÀn hetkinen ruokavalio on jotain siitÀ vÀlilt, joten olisi erittÀin mukava kuullu kokeneempien ravinto-ihmisten mielipiteitÀ vaikka tÀstÀ perjantain "herkku" illasta. Eli:

Aamu: Cheerios-murot n. 25g, soijamaito 2dl, 1 banaani, kourallinen gojimarjoja, rkl oliiviöljyÀ + kahvi (++monivitamiini, omega jne.)

TÀllÀ vÀlillÀ hoidan kiireisimmÀt työasiat ja aamujumpan. Pyrin syömÀÀn 3 tunnin vÀlein ja tÀssÀ kirjoituksessa olevat ajat vastaavat kutakuinkin 3 tunnin taukoja ruokailujen vÀlissÀ.

Palautus: 2 raakaa kananmunaa sekoitettuna noin 4-5dl arkijugurttiin, D-vitamiini ja kalsium-lisÀravinteet.

PÀivÀllinen: Kanafetasalaatti eli 400g kanasuikaleita, 100g fetajuustokuutioita, 100g jÀÀsalaatti, 2 pientÀ tomaattia, kurkkua, 1 sipuli, 4kpl v.sipulinkynsiÀ. Paistan kanan noin 10g oliiviöljyssÀ.

VÀlipala: 3 Vaasan pieni pyöreÀ ruisnÀkkileipÀÀ, jossa juustoa n. 50g, venÀlÀinen valkosipulimeetvursti n.40g, kurkkua ja voitelen nÀkkileivÀt floralla.

Iltapala: Chick hornet-paketti (900g) (1200kcal, p 102 h 4,8 r 86g!)

TÀssÀ siis esimerkkipÀivÀ perjantailta, iltapalavaihtoehtoina yleensÀ hieman kevyempiÀ malleja kuten 2 munan, 3 valkuaisen ja kasvissekoituksen sisÀltÀvÀ munakas tonnikalalla tms.

Normaalisti pÀivittÀin tulee nautittua snack-henkisesti vÀlillÀ kourallinen pÀhkinöitÀ. Syön myös lÀhes pÀivittÀin omenaa, porkkanaa yms pikkunÀlkÀÀn ja kun tarvii puputtaa jotain.

Eli kiinnostaisi kuulla mielipiteitÀ omasta ruokavaliostani kun olen sen rakentanut aika pitkÀlti mututuntuman varassa enkÀ vÀlttÀmÀttÀ tiedosta piilevÀÀ vaaraa ettÀ teen jotain pahasti vÀÀrin eikÀ olis ihan vielÀ reilu parikymppisenÀ mielenkiintoa ottaa lappua varpaaseen. Rasvan kÀyttö on aika huikeaa pÀivittÀin kun olen koittanut tÀtÀ VHH-settiÀ aloitella ja toi pÀivÀn ravinnesaanti nÀyttÀÀ aika hurjalta noiden chick hornettien rasvan mÀÀrÀn takia mitkÀ yleensÀ on korvattu oliivi/kookos/hamppuöljyillÀ.

PÀivÀn saanti on siis kalorilaskurin mukaan pÀivÀssÀ 3250 Kcal. P 248 H 147 R 182.

Olisi mukavaa saada siis neuvoja hyvÀn ruokavalion noudattamiseen tÀhÀn tyyliin ja palan myös halusta tietÀÀ mennÀÀnkö tÀssÀ ihan pÀin mÀntyjÀ.

*KiittÀÀ ja kumartaa* :)

Edit. Unohdin mainita ettÀ olen siis urheilullinen +20v nuori mies, 178cm, painoa vaakaan 68kg ja kulutus on pÀivittÀin helvetillisen iso josta myös tuhdit kalorit.

Eilinen vÀhÀhiilihydraattinen kokeilupÀivÀ:

Aamupala
250g rahka
3 kananmunaa paistettuna
120g jauhelihaa
1 tl öljyÀ
muutama kupillinen kahvia

Lounas
150g jauhelihaa + lohta
3 kananmunaa paistettuna
3 tl öljyÀ
kaalia

VĂ€lipala
2 kananmunaa paistettuna
100g jauhelihaa
100g tonnikalaa
1 tl öljyÀ
kurkkua
muutama kupillinen kahvia

PÀivÀllinen
200g jauhelihaa + lohta
1 kananmuna
4 tl öljyÀ

Iltapala
100g jauhelihaa
1 kananmuna
1-1.5 tl öljyÀ

Muina viikonpÀivinÀ viljatuotteet sisÀltyivÀt ruokavalioon.
Painoa viikon aikaan lisÀÀ noin 0.1 kg.

^^ Luulis tolla tyylillÀ jauhelihan ja munien tulevan iltaan mennessÀ jo korvista ulos :D Söisit nyt vÀhÀn rehujakin.

Mulla oli tÀnÀÀn tosi epÀaktiivinen pÀivÀ, istuin vaan perseellÀni ja opiskelin lÀhes koko pÀivÀn. Siihen nÀhden ruokaa tuli liikaa ja lettuja en olisi saanut syödÀ, mutta huomenna sit paremmin :)

1. Ateria
- 2 paistettua kananmunaa
- Keskikokoinen porkkana
- N. 15cm lehtiselleriÀ
- Avokado

2. Ateria
- 3 makkaraa (ei sellasia HK lenkkimakkaroita, vaan sellasia brittityylisiÀ lyhyitÀ pieniÀ, vÀhÀn kuin nakkeja mut paksumpia. NÀkee usein aamupaloilla)
- Paistettu paprika
- 4 valkosipulinkynttÀ (paistettu)
- 1rkl ketsuppia

Iltapala
- 3 keskikokoista itsetehtyÀ lettua, kahdessa sokeria pÀÀllÀ :nolo:

Juomana mennyt 2 kuppia kahvia tilkalla maitoa ja reilu 3l vettÀ limellÀ.

Luulis tolla tyylillÀ jauhelihan ja munien tulevan iltaan mennessÀ jo korvista ulos
Itse asiassa jauheliha maistui joka aterialla. Sen sijaan noi kananmunat alkoi oksettaan jo ekalla aterialla, koska tulee nÀin yleisestikin pÀivittÀin niitÀ syötyÀ.

Söisit nyt vÀhÀn rehujakin.
Onhan tuolla niitÀkin. Unohdin tuossa viestissÀ vielÀ mainita, ettÀ meni pÀivÀllisellÀ ja iltapalallakin kaalia.

2 Valion maitorahkaa. 4 Pirkan juustohampurilaista, johon tomaattia, sipulia ja maustekurkkua, ketsuppia ja valkosipulikastiketta. Ja taas ois pitÀnyt laihtua;)

Aamupala: 2 ruispalaa, 2 paahtoleipÀÀ - pÀÀllÀ margariinia, salaattia, juustoa, kalkkunaleikettÀ ja suolakurkkua. 250 g x-tra rahkaa, vÀhÀn jogurttia, kaurahiutaleita ja mehutiivistettÀ. 2 kuppia kahvia maidolla, suullinen jotain sekamehua.

Salin jÀlkeen: 1 dl fastin banaanisuklaa-heraa, 1 dl maltoa, kreatiinia.

Lounas: 2 lautasellista kotitekoista kanawokkia (kasviksia, kanaa, nuudelia ja pÀhkinöitÀ hapanimelÀkastikkeessa). 2 lasia maitoa.

VÀlipala: 2 ruispalaa, samat pÀÀlliset kuin aamulla. 3 pientÀ korvapuustia, kahvia maidon kera.

PÀivÀllinen: 1 satsi kanawokkia, lasi maitoa.

Illan mittaan: 4 ruispalaa, juustolla ja Korpelan Fried Chickenilla. 1 Brunbergin mansikkasuukko. banaani. 3 munaa paistettuna, seassa vÀhÀn kalkkunasuikaleita. 250 g rahkaa, vÀhÀn rypsÀriÀ ja mehutiivistettÀ. Maitoa pari lasia.

Syöminen meni taas leivÀn mussuttamiseksi ja iltapainotteiseksi. Kaloreita ja proteiinia kuitenkin riittÀvÀsti, luulisin.

Vaivaan taas, mie joka en ossaa syödÀ. Ruoka valio on taas tÀtÀ, mutta sillÀ tuntuu pÀrjÀÀvÀn.
TÀnÀÀn tuli syötyÀ:
Aamupala: Lasillinen rasvatonta maitoa(yleensÀ tÀssÀ on valion 1% rasvanen viili)
PÀivÀllinen: KauraleipÀ voilla, hieman salaattia ja lasillinen vettÀ (yleensÀ tÀssÀ on joku normaali ruoka)
Iltapala: tÀysjyvÀleipÀ voilla ja juustolla ja lasi kaakaota.
NÀin olen siis syönyt useemman viikon. Kysymys kuuluukin miten ihmeessÀ tÀllasella ruokavaliolla voi lihoa? Parin viikon aikana oon aika silmiin pistÀvÀsti kerÀnny lÀskiÀ kun tuli parit huomautuksekki siitÀ ja vaa'alla kÀytyÀ selvis et painoa on tullu lisÀÀ 4kg. Dietille tÀs pitÀÀ alkaa ku alkaa olla kohta ylipainoa.

Eiliset ruokailut..

Aamulla jogurttia 0.5kg, pÀÀlle vajaa desi kaurahiutaleita. Pari desiÀ maitoa kaakaon kera, pikkupala edellis-illan homemade-pizzaa ja puolikas sÀmpylÀ. Vitamiinit ja töissÀ paljon kahvia.

Lounaaksi nautin kiinalaisesta lounaspöydÀstÀ vajaan kauhallisen riisiÀ, isot annokset kanaa & hÀrkÀÀ, sekÀ muutaman friteeratun possupyörykÀn.

Ennen treeniÀ meni vÀlipalaksi Leaderin 40pro/40hi-palautusjuoma (loppui mielikuvitus kesken kaupassa) treenin jÀlkeen perus ~desi heraa ja maltoa.

PÀivÀllisen menu kattoi Curry-tonnikalapurkin, vÀhÀn jauhelihaa lisukkeina sinappi, ruisleivÀn jonka tÀytteinÀ reilusti juustoa, kinkkua sekÀ kurkkua.

Iltapalaksi tortilloja, tÀytteinÀ jauheliha ja juustoa, lisukkeena salaatti josta löytyi kurkkua, tomaattia, paprikaa ja tietenkin jÀÀvuorisalaattia.

Aika paljon ruokaa yhdelle pÀivÀlle.. :D

Onkos sun vaaka ihan kunnossa?
Ja mikÀ siinÀ ruoan laittamissa on niin vaikeaa?
kyl vaaka on kunnossa, kahella eri vaalla kÀvin. Ja nÀkee sen silmÀllÀki et kiloja on tullu.

TÀllÀki pÀrjÀÀ, pÀÀasia et hengissÀ pysyy ja olo ees jotenki siedettÀvÀ. Ruuanlaitto on vaikeeta, vie aikaa, tulee tiskiÀ ja kuluttaa rahaa.

Vaivaan taas, mie joka en ossaa syödÀ. Ruoka valio on taas tÀtÀ, mutta sillÀ tuntuu pÀrjÀÀvÀn.
TÀnÀÀn tuli syötyÀ:
Aamupala: Lasillinen rasvatonta maitoa(yleensÀ tÀssÀ on valion 1% rasvanen viili)
PÀivÀllinen: KauraleipÀ voilla, hieman salaattia ja lasillinen vettÀ (yleensÀ tÀssÀ on joku normaali ruoka)
Iltapala: tÀysjyvÀleipÀ voilla ja juustolla ja lasi kaakaota.
NÀin olen siis syönyt useemman viikon. Kysymys kuuluukin miten ihmeessÀ tÀllasella ruokavaliolla voi lihoa? Parin viikon aikana oon aika silmiin pistÀvÀsti kerÀnny lÀskiÀ kun tuli parit huomautuksekki siitÀ ja vaa'alla kÀytyÀ selvis et painoa on tullu lisÀÀ 4kg. Dietille tÀs pitÀÀ alkaa ku alkaa olla kohta ylipainoa.

Se on varmaa toi kaakaojauhe mikÀ lihottaa.. noeivaa.. jos tosissaan tossa on kaikki mitÀ syöt ja paino nousee niin alas mennÀ sit lÀÀkÀriin..

MÀ en kyllÀ yhtÀÀn ymmÀrrÀ, miten joku voi olla noin vÀlinpitÀmÀtön oman kroppansa suhteen... Tossa on arvojÀrjestys pahasti pÀin persettÀ. KyllÀhÀn sitÀ niukalla ruokavaliolla pystyy elÀmÀÀn, mutta se ei ole hyvÀksi pÀÀlle eikÀ kropalle. Quicksilver sanoi aiemmin muistaakseni joutuvansa opiskelemaan tosi paljon pysyÀkseen kÀrryillÀ koulussa (korjatkaan jos olen vÀÀrÀssÀ, saattoi hyvin olla joku toinen nimimerkki joka söi sÀÀlittÀvÀn vÀhÀn rahanpuutteen vuoksi). Ihmekös tuo, kun aivot eivÀt saa polttoainetta mistÀÀn :rolleyes:

MitÀ tulee lihomiseen, niin ei se kyllÀ ihan normaalilta kuulosta. SÀÀstöliekkiÀ ainakin varmasti pelissÀ ja kaikki lihas muuttunut lÀskiksi. Lihaksen muuttuminen lÀskiksi selittÀÀ tosin pelkÀstÀÀn silmÀmÀÀrÀisen lihomisen, ei painonnousua.

Alyssa, sama idootti on kysessÀ. Sain ehkÀ kaks viikkoa syötyÀ ihan hyvi, mut sit palasin takas vanhoihi urii, ku vei liikaa aikaa. LÀÀkÀrille mainitsin nii se oli sitÀ mieltÀ ettÀ mul o anoreksia ja sano et painon nousu on vaan mun korvien vÀlissÀ. EttÀ oli kovasti apua siitÀki.

Alyssa, sama idootti on kysessÀ. Sain ehkÀ kaks viikkoa syötyÀ ihan hyvi, mut sit palasin takas vanhoihi urii, ku vei liikaa aikaa. LÀÀkÀrille mainitsin nii se oli sitÀ mieltÀ ettÀ mul o anoreksia ja sano et painon nousu on vaan mun korvien vÀlissÀ. EttÀ oli kovasti apua siitÀki.

MitÀ sÀ oikein teet kaikki pÀivÀt jos ruokailu vie liikaa aikaa? Jos saan kysyÀ. Oletko varma, ettei kyseessÀ voi olla minkÀÀnlainen syömishÀiriö? YleensÀ ajatusmaailmaan kuuluu mm. ruuan pitÀminen tarpeettomana, haluttomuus syödÀ (d'uh), ajatus lihomisesta ja sen pelkÀÀminen...

Edit.
Listataan nyt omiakin safkailuja.
MÀ olin tÀnÀÀn vÀhÀn laiska ja söin leipÀÀ. En jaksanut vÀsÀtÀ lounasta, joten kÀvÀisin ryystÀmÀssÀ kahvin ja söin Cheddar-kolmioleivÀn :nolo: SiinÀ oli hiilareita 42.7g ja kaloreita 476kcal, "hups". Illalliseksi alan tossa tunnin tai parin pÀÀstÀ vÀsÀtÀ pesto-mozzarella tÀytteistÀ kanan rintafilettÀ ja lÀmpimiÀ vihanneksia. Illalla jos on nÀlkÀ, saatan syödÀ maustamatonta jugurttia (vÀhÀn samantyylistÀ kuin esim. bulgarialainen jugurtti) ja pomegranate solos (en tiedÀ mikÀ tÀmÀ on suomeksi, niitÀ pomegranaatin punaisia siemeniÀ).

Ei millÀÀn pahalla mutta oletko vÀhÀn saamaton?
Joo oon. EikÀ syöminen ole todellakaa ainut asia...

PÀivÀt menee nukkumisee opiskeluu ja oon varma et mulla ei ole minkÀÀlaista syömishÀiriötÀ. Sen takia huolettaa kilot, kun on sen verta pÀtkÀ ettÀ kilot nÀkyy heti. KyllÀhÀ mie syön jos mulla ois joku laittamassa ruokaa tai rahaa laittaa kunnon ruokaa.

tÀn pÀivÀn syömiset:
aampala: 2 tÀysjyvÀleipÀÀ, juustolla+maitoa lasillinen
pÀivÀruoka: lohikiusausta pieni annos, salaattia ja leipÀ+lasi vettÀ
Iltapalaksi tulossa: valion ykkösviili

tÀn pÀivÀn syömiset:
aampala: 2 tÀysjyvÀleipÀÀ, juustolla+maitoa lasillinen
pÀivÀruoka: lohikiusausta pieni annos, salaattia ja leipÀ+lasi vettÀ
Iltapalaksi tulossa: valion ykkösviili

YhteensÀ max. 1000 kaloria. En oikein usko ettÀ paino voi nousta, ellet sitten paina noin 25 kg tai ole vakavasti sairas. Tai trolli :D

10 munanvalkuaista
300g rypsiporsas
300g naudanfilee

859,2kcal (174,5g prot, 17,2g rasv & 1,6g hh)

NÀÀ on kyllÀ myös jotain aivan uskomatonta :D Nyt jumalauta oikeesti, aikuiset miehet...

PÀivÀt menee nukkumisee opiskeluu ja oon varma et mulla ei ole minkÀÀlaista syömishÀiriötÀ. Sen takia huolettaa kilot, kun on sen verta pÀtkÀ ettÀ kilot nÀkyy heti. KyllÀhÀ mie syön jos mulla ois joku laittamassa ruokaa tai rahaa laittaa kunnon ruokaa.

Suosittelisin vakavasti muuttamista takaisin Àidin helmoihin, ei tarvitsisi itse kokkailla tai ostaa safkoja. Opintolaina on myös pop jos on rahasta tiukkaa, sitÀ otetaan kyllÀ huonompiinkin tarkoituksiin kuin ruokaan... (allekirjoittanut on nostanut n. 1000e shoppailuun ja matkusteluun)

Sulla on kyllÀ kovasti tekosyitÀ. Sama 24h se on kaikilla ja kÀyttÀen taas itseÀni esimerkkinÀ olen tÀnÀÀn kÀynyt kaikilla luennoilla, osallistunut yhteen seminaariin, opiskellut muutaman tunnin, nukkunut pÀikkÀrit, syönyt lounasta ja nyt on illallinen uunissa ja kello on vasta 18.30. Illemmalla saatan mennÀ vielÀ kirjastoon pariksi tunniksi opiskelemaan. Tai no voisin tehdÀ sen nytkin, mutta ei huvita :D Hyvin riittÀÀ aika, monesti tÀhÀn tulee vielÀ pÀÀlle poikaystÀvÀn kanssa hengailu ja duuni illalla/yöllÀ. Eli en kyllÀ ymmÀrrÀ miten saat kaiken ajan kulumaan opiskeluun ja nukkumiseen...

Back
Ylös Bottom