Ite oon ajellu nyt ehkä 5 kesää -99 vuoden R1:llä. Tuohan on niin vanhaa tekniikaa, että isosta kuutiotilavuudesta huolimatta tehoja ei ole kuin "vain" 150hp. Ennen tuota oli pari vuotta vanhempi 600 gixeri, jossa tais olla n. 100hp. Täytyy sanoa, että tällä hetkellä en kyllä yhtään tehokkaampaa vehjettä alle kaipaa ja jos joskus tulee vaihdettua, niin seuraava pyörä ei välttämättä ole uudempi kilokyykky. Tonnisen etu pienempään verrattuna on mun mielestä ehdottomasti se lisävääntö pienemmillä kierroksilla. Esimerkiksi jos emäntä istuu tarakalla, niin mukavampi ajella, kun moottori jaksaa vääntää alhaaltakin. Isommalla pyörällä ajelu on tuon väännön ansiosta ehkä jopa rauhallisempaa kuin pienemmällä, kun ei tarvi kierroksia nostaa missään vaiheessa yli 6 tuhannen :D Toisaalta se tuo myös ehkä vähän tylsyyttä, kun ei missään voi kiihdytellä kunnolla ilman riskiä puolen vuoden kortittomuudesta. Siinä missä 600:lla sai esimerkiksi moottoritielle liittyessä vääntää kahvaa ja vaihtaa jopa pari kertaa, niin tonnisella ei tarvi kun kierrättää vähän reilummin ykkösellä ja sen jälkeen vaan nostella loput vaihteet sisään (okei, no tuolla mun pyörällä saa sentään heittää kakkosen ja vielä hieman antaa kaasua ennen ku vauhtia on 150, mutta uudemmilla ei taida enää olla siihen varaa).
Joten jos on intoa/halua vähän vaihdella vaihteitakin ja haluaa pikkasen joskus kierrättää konetta ilman pelkoa kortin menetyksestä, niin kyllä mä melkeen suosittelen ostamaan ensin vähän pienemmän pyörän ja vaihtaa sitten jossain välissä, jos tuntuu, että tarvii isompaa. Tai jos tietää, että tulee ajelemaan kakspäällä reilummin, niin sitten ehkä suoraan se isompi. Tai tietysti, jos ei liikennesäännöt kiinnosta, haluaa nostella keulaa motarilla, poltella kumia kovissa vauhdeissa jne., niin ehkä sitten se tonninen on myös kohdillaan. Tai käydä lentokentällä ajelemassa maksiminopeuksia.
Sekava postaus, mutta summasummarum, en näkis 750:sta ollenkaan huonona vaihtoehtona. Ainakaan jos puhutaan yhtään uudemmista pyöristä, sillä niissä taitaa olla jo samat (ellei isommatkin) tehot ja väännöt kuin tuossa yli 17 vuotta vanhassa tonnisessa. Ja taitaapa sitä vakuutuksissakin säästää jonkunmoisen summan tuon pienemmän pyörän kanssa. Vaikka eihän pakkiksella kukaan pikkurahoja laske :D