On kyllä taas Pakkista pahimmillaan tämä ketju.
Jos nuori tyttö kysyy vinkkejä kotitreeniin, ei liene mahdotonta antaa niitä siihen. Tottakai voi suositella myös salitreeniä, mutta itsekin olen sitä mieltä, että kasvuikäisen ei kannata punttitreeniä aloittaa nettiopastuksen ja youtube-treenien avulla vaan kyllä jonkun kokeneen valmentajan tai vastaavan kannattaa katsoa liikeradat ja tekniikat läpi. Ja vaikka Pakkiksen gurut on kuinka sitä mieltä, että tuossa iässä voi ja kannattaa treenata jo kovaa, niin itse kyllä aloittaisin kohtuullisen varovasti raskaampien rautojen kanssa. Eli ihan kuin itäblokin painonnostajilla - ensin liikeradat selkäytimeen todella kevyillä kuormilla ja sitten aikanaan vasta sitä rautaa tankoon. Itä-euroopassahan painonnostossa treenataan melkoisen paljon ihan vaan "keppijumppana" painonnostoliikkeitä kun ei olla vielä siinä iässä, että rautojen kanssa olisi järkevää treenata.
Itse lähtisin tuossa kotiohjelmassa yhdistelmästä kehon painolla tehtäviä "kuntopiiriliikkeistä" ja kevyestä käsipainotreenistä.
Eli ohjelmaa voisi alkuun rakentaan näistä perinteisistä:
Etunojapunnerrukset (polvet maassa, jos ei "oikeita" vielä pysty tekemään)
Penkkidipit
Erilaiset vatsalihasliikkeet
Selkäojennukset
Kyykky- ja jännehypyt (kun voimaa tulee lisää niin vaikka ne käsipainot lisäpainoksi kyykkyyn)
jne.
Ja sitten lisäksi käsipainoilla esim. seuraavia
Punnerruksia olkapäille
Vipunostoja
Hauiskääntöjä
Kulmasoutuja
jne.
Alussahan riittäisi, että tekisi noilla kohtuullisen pitkiä sarjoja opetellen liikeratoja ja sitten pikkuhiljaa lisäisi treenimäärää.
Eli vaikka 2x10-15 --> 3x10-15 --> 2-3x15-20 tms.
Jos tuon kotitreenin pohjalta kaipaa lisää voimaharjoittelua, niin sinne salillekin voi hakeutua, mutta hyvässä opastuksessa kuten aiemmin totesin. Olen itsekin aloittanut alta 15 v. salitreenin ja on pelkästään hyvää tuuria, etten alussa rikkonut mitään kun liikeradat olivat varmasti päin seiniä ja painoja keskimäärin liikaa.
Ketjun aloittajalle kuitenkin tsemppiä!

Hienoa, että nuorilla riittää intoa liikkua.