Olkapää kipeenä

Viestiketju osiossa 'Vammat ja lihashuolto' , aloittaja Jason, 27.3.2006.

  1. Wannabe Athlete

    Wannabe Athlete Ikuinen räpiköijä VIP

    Ikä:
    30
    Liittynyt:
    2.10.2006
    Viestejä:
    3 261
    Likes Received:
    982
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Jyväskylä
    Tuossa ainakin on helppo. Käsi hartiatasossa ulkokiertoon, tuet kyynärpään seinään ja käännät rintakehää poispäin. Tuossa ainakin näet tunnetko kipua tai arkuutta, että ollaanko jäljillä. Pitkiä venytyksiä kivuttomalla alueella, koska idea on edistää kudoksen paranemista ja ohjata sitä oikeaa suuntaa.



    Tuossa on ihan fiksun oloinen harjoituskin.



    Tuota lift offia eli käden viemistä selän taakse ja nostamista irti selästähän käytetään ihan subscapulariksen testinäkin, niin sillä ajattelin, että voi olla yksi vaihtoehto kivun aiheuttajaksi. Tokihan nämä on näkemättä aina vähän arvailua.
     
    Viimeksi muokattu: 17.3.2019
  2. Wannabe Athlete

    Wannabe Athlete Ikuinen räpiköijä VIP

    Ikä:
    30
    Liittynyt:
    2.10.2006
    Viestejä:
    3 261
    Likes Received:
    982
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Jyväskylä
  3. Carbon

    Carbon

    Liittynyt:
    27.6.2004
    Viestejä:
    1 128
    Likes Received:
    22
    Sukupuoli:
    Mies
    Lääkäriaika varatu nyt sitten viikon päähän johtuen vasemmasta kädestä. 3kk vaivannut jo. Eli helpoin tapa toistaa kipu on laittaa vasen käsi suoraan eteen ja alkaa viedä sitä peukalo edellä (tai alaspäin) oikealle. Ei varsinaisesti satu olkapäähän, vaan enemmänkin joku ehkä liitoskohta olkapäässä tai vähän alemmalla. Kipu tietenkin säteilee sitten vähän sinne/tänne.
     
  4. Johnnie

    Johnnie

    Liittynyt:
    3.4.2013
    Viestejä:
    240
    Likes Received:
    202
    Vähän nyt näyttää, ettei välttämättä olisi tuosta sisäkierrostakaan kyse. Esim kuminauhalla sisäkierto käden ollessa 90 asteen kulmassa sivulla ei tunnu erityisen pahalta. Eikä tuo venytys. Itse kierto siis ei tunnu pahalta, mutta vaikkapa juuri tuossa käsien puuskaan laitossa pisto alkaa tuntumaan, kun hauis alkaa menemään rintalihaksen päälle. Sama efekti suihkussa kainaloita pestessä.

    Välillä ehdin tehdä jo penkkiä ja pystypunnerrustakin lähes täysillä tehoilla, mutta ensimmäinen vaparitreeni, niin meni taas huonompaan. Nyt alkanut pystypunnerrusliike tuntumaan sivuolkapäässä jo ilman painoja tehdessä. Uutena erikoisuutena, että kun taitat niskaa/päätä taaksepäin esim. vettä juodessa, niin alkaa pisto tuntumaan etuolassa/rinnassa. Sellainen kinnaava tunne.
     
  5. Wannabe Athlete

    Wannabe Athlete Ikuinen räpiköijä VIP

    Ikä:
    30
    Liittynyt:
    2.10.2006
    Viestejä:
    3 261
    Likes Received:
    982
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Jyväskylä
    AC-nivel? Sen vaivoissa saattaapi tuntua kipua viedessä kättä kohti vastakkaista hartiaa tai muuten solisluun kiertymistä vaativissa liikkeissä tuossa olkapään päällä solisluun ja olkalisäkkeen liitoskohdassa.

    Parempi, kun käyt näyttämässä jossain livenä. Nuo on netissä täysin arvailua.
     
  6. Mupetti

    Mupetti

    Liittynyt:
    13.8.2015
    Viestejä:
    145
    Likes Received:
    61
    Sukupuoli:
    Mies
    Oon nyt penkkaillut kapeammalla otteella, kyynärpäät lähellä kylkiä, niinkuin esim. Rippetoe neuvoo ja markus poikela on asiaa sivunnut videoissaan. Onko mahdollista että mulle sopii vaan kyynärpäät leveällä tehty penkki paremmin? Tulee toi oikea olkapään alue paljon herkemmin kipeeksi kapeella.
     
  7. Herald

    Herald

    Liittynyt:
    15.6.2014
    Viestejä:
    157
    Likes Received:
    1
    Morjes!

    Kohtalotovereilta ja muilta tietäjiltä vinkkejä/tuomiota kaipailen. Mahdollisesti on tämän joku jo purkanutkin mutta ensisijaisesti en viitsi lukea koko ketjua, eli homman nimi:

    Reilu kaksi viikkoa sitten rintatreenissä loivassa yläviistossa käsipainopenkkiä tehdessä kipeytyi vasen olkapää, ei tullut mitenkään äkillisesti vaan ikäänkuin yltyi mitä enemmän teki. Muistaakseni jo tätä ennen pientä oireilua, mutta edellisessä treenissä tuli komeasti tangolla tasapenkissä sarjaenkka 4x4, joten varsinaista vammaa ei ennen tuota seuraavaa treeniä ollut.

    Kipuilun seurauksena pidin kevennyskierron ja napsin buranaa ja tein normaalia enemmän kiertäjäjumppaa, seuraavassa rintatreenissä (joka oli siis kevennys) penkissä 40% normaalisarjapainoista ja voimistuvaa kipua ikäänkuin tuolla kainalon etureunassa rinnan/olkapään kiinityskohdassa.

    Tuntuu ikävästi myös keskemmälle kainaloa mielestäni hauiksen kiinnityskohdan alueelle. Myös etuolkapää kipuilee ja kiristää. Mitään mustelmaa tms. ei ole ollut, liikeradat on kunnossa, kipua saa parhaiten esiintymään käsi pystysuoraan ylös ja liikuttelee sivuttaissuunnassa päätä/kehon toista puolta kohti. Treenissä kipua tuottaa eteen ja ylös tehtävät punnerrusliikkeet. Yllätyksenä pystyin tekemään esim. takakyykkyä ilman kipua ja käsien asento melko kapealla ja maastavedossakaan ei mitään kipua.

    Itse arvelisin että on vain ärsyyntynyt/tulehtunut ja tästä syystä pidänkin nyt totaalitaukoa yläkropan treeneistä, syön tulehduskipulääkkeitä ja jumppaan kiertäjiä.

    Kiinnostaisi kuulla muiden mielipiteitä ja myös että onko mahdollista että jokin on mennyt "oikeasti rikki" kun kuitenkaan ei ole varsinaisia liikerajoitteita, ei mustelmaa, ei lepokipua jne. Kiitokset jos joku viitsii tähän vastata.
     
  8. RSH

    RSH VIP

    Ikä:
    42
    Liittynyt:
    31.10.2013
    Viestejä:
    1 142
    Likes Received:
    469
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Satakunta
    Itse veikkaisin että vamma tai kudosten ylikuormitus oli jo rakentunut ennen tuota treeniä, tuossa kohtaa vain paheni tasolle että kipu tuntuu selkeästi. Nuo pienetkin oireilut on sellaisia mitä pitäis vaan tarkkailla (omasta kokemuksesta tiedän että vaikeaa, mutta silti pitäis...), kun ne on usein niitä varoituksia ennen asian pahentumista.

    Totaalitauko on minusta vähän huono vaihtoehto, parempi jatkaa kaikkea kivuttomien liikesuuntien treeniä. Kiertäjä jumppakin menee vähän ohi jos vaurio on jossain muualla ja jumppa pitäisi saada sinne kohdistettua.

    Jos tulehduskipulääkkeitä, niin kunnon annos viikko tms.
     
  9. s18

    s18

    Liittynyt:
    31.10.2014
    Viestejä:
    225
    Likes Received:
    59
    Jännä venytys, kun samantien vetää takaolan kramppiin kun koittaa tuota tehdä. Etupuolella tuntuu kyllä todellakin olevan kireyttä ihan reilusti.
     
  10. Wannabe Athlete

    Wannabe Athlete Ikuinen räpiköijä VIP

    Ikä:
    30
    Liittynyt:
    2.10.2006
    Viestejä:
    3 261
    Likes Received:
    982
    Sukupuoli:
    Mies
    Kaupunki:
    Jyväskylä
    Tuo subscapularishan, jota venytetään on siinä lapaluun alla, joten herkästi senkin aristus tuntuu tuossa olkapään takapuolella tuossa liikkeessä. Toisaalta taas, jos sitä olkapään sisäkiertoa on reilusti, niin siellä voi ulkokiertäjät olla sen verran heikot, että kramppaavat, kun niitä tuossa venytyksessä aktivoi. Vaikka videolla sanotaankin, että viedään maksimaalisen ulkokiertoon aluksi, niin kannattaa kokeilla josko ei ihan maksimaalisesti niitä ulkokiertäjiä jännitä ennen kuin etenee venytyksessä.

    Yleensäkin, kun venyteltäessä puhutaan tästä resiprokaalisesta inhibitiosta eli vastalihaksen jännityksellä rentoutetaan kohdelihasta, niin tuo jännitys kannattaa olla kuitenkin melko pieni. Liikaa jännitettäessä jännittyy koko alueen lihaksisto ja venytys menee hukkaan.
     

Jaa tämä sivu