Kevyttä offtopiccia:
Luulen, että aika moni on hyötynyt tästä keskustelusta, itseni mukaanlukien. Vaikka argumentointi on ollut melko aggressiivista puolin ja toisin, niin kyllä siitä saa jotain vinkkejä irti. Uskoisin että Fuhreriltä tulee melko asiantuntevia neuvoja tekniikan osalta, ja henkilökohtaisesti arvostaisin suuresti suht. tarkkoja selvityksiä kaikista voimanostoliikkeistä. Netistä lähinnä on jäänyt päähän melko suurpiirteiset ohjeet tekniikoihin kun niitä ei ole missään selitetty loogisesti yhtenä kokonaisuutena. Pakkikseltahan itse olen opetellut kaiken, ja ongelma on lähinnä se, että jokainen postaa omat vinkkinsä useimmiten vähäisillä perusteluilla, eikä mitään päätä eikä häntää löydy.
Myös väittelyn, tai toisten sanomisten tukemisen puuttuminen haittaa, koska yhden anonyymiin henkilön kantaan on paha luottaa täysin, kun itse ei tiedä asioista paljoakaan. Parastahan on, että kokeneet ihmiset väittelevät jonkin asian selväksi, tai ovat yhtä mieltä jostain asiasta, jolloin voi itsekkin saada varmuuden siitä mihin uskoa. Riittävällä määrällä luotettavaa tietoa pystyy kehittämään päässään kelvollisen mallin liikkeestä, jota voi sitten lähteä opettelemaan oikein ja turvallisesti alusta lähtien (tai korjata vanhaa).
Kaikki kuitenkin hyötyvät
kunnollisesta väittelystä, sillä se saa aikaan ajattelua omassa päässä ja lisäksi muut tuovat esille omia kantojaan, mikä lisää perspektiiviä kokonaisuuteen.
Kehitys pyssää siihen kohtaan, missä uskoo ettei ole enää kehitettävää. Eli toisin sanottuna, jos nyt uskot tietäväsi kaiken, niin et koskaan opi enempää. Kokeneimmankin konkarin kannattaa siis osallistua väittelyyn, eikä vain kuitata kaikkea sillä että löytyy vuosikymmenten kokemus/on hyvin kouluttautunut ja näinollen tietää sen lopullisen ja ehdottoman totuuden. Aina jostain löytyy joku kokeneempi, vanhempi, kouluttautuneempi, tai lahjakkaampi jamppa, jolta saa uutta tietoa.
Väitelkää siis minkä jaksatte. Kyllä siitä moni hyötyy ja aloittelijat varsinkin, kunhan se ei ole ihan pelkkää vittuilua ja juupaseipäsjuupas ja "kun erkki nosti 350 niin sitä ja tätä, joten minä olen oikeassa".
Kiitän niitä henkilöitä, jotka ovat lisänneet tämän ketjun (ja vaikka koko pakkiksen) informaatioarvoa neuvoillaan ja väittelyillään, vaikkei edes palkkaa makseta. Pakkista kuitenkin käsittääkseni lukee todella moni treenaaja, ja suurin osa varmasti lasketaan viellä aloittelijoiksi joiden tietotaitotaso on melko alhainen. :thumbs: