Polvilumpion takapinnan rustovamma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Elenya
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on ollut jo pitkään ongelmia oikean polven kanssa. Ensimmäisen kerran polvi kipeytyi 2005 vaellusratsastusleirillä. Kuvat otettiin, mutta mitään ei löytynyt. Vaivan selvittäminen jäi, koska polvi parantui oireettomaksi. Viime tammikuussa se paheni taas yllättäen salitreenin takia ja sen jälkeen polvi on ollut tyyliin kuukauden kipeä ja kuukauden hyvä. Tulin juuri äsken fysioterapeutilta, jonka diagnoosin mukaan kyseessä olisi polvilumpion takapinnan rustovaurio. Olen ilmeisesti saanut vaurioita polveen jo lapsena/nuorena, joko ratsatuksesta tai sitten olen sen muuten vaan telonut. Nyt sitten salitreenin kuormittaessa polvea, vanhat vammat ovat pahentuneet. 100% diagnoosiin tarvittaisiin magneettikuvaus ja sinne en vielä pääse. Ortopedin puheille täytyy mennä sitten jos polvi ei parane enää ollenkaan tai vaikeuttaa arkiliikkumista. Sain hoito-ohjeiksi nelipäisen reislihaksen sisemmäistä osaa sekä reiden loitontajaa vahvistavia liikkeitä, käskyn venytellä sekä tarkat ohjeet siitä kuinka kyykyissä polven kulmaa täytyy tarkkailla. Mitään rakenteellisia virheitä ei ollut, eikä kiertoa jaloissa. Vaiva paranee ilmeisesti itsestään, mutta pahassa tapauksessa se voidaan jotenkin leikatakin. Treenikieltoa en onneksi saanut, lähinnä pitää taukoa polven ollessa ärtynyt, tosin noita vahvistavia liikkeitä sai silloinkin tehdä. Onko kellään muulla kokemusta samasta vaivasta, jos on niin olisi mukava kuulla niistä? :)

Mulla on jatkuvasti ongelmia polvien kanssa, mutta oikein mitään syytä en niihin ole keksinyt. Välillä saattaa yhtä äkkiä kipeytyä tai turvota esim. tanssitunnin jälkeen.

Hmm, voiskohan olla sitten jotain tuollaista..

Fysioterapeutti sanoi mulle että tuo vaiva on aika yleinen 10-25 vuotiailla, erityisesti tytöillä.

Mulla oikea polvi naksuu jonkin verran. Kyykyistä ja raskaista maastavedoista toisinaan ärtyi, prässi täyttä myrkkyä jo salitreenauksen alkuajoista (2001).

Viime kevättalvena alkoi jatkuva lievä kipu/kolotus.
Työterkkarin lekurilla kerran käynyt kesällä asiaa "esittämässä".
Epäili rustokulumaa. Kirjoitti reseptin glucosamin orionia, jonkinsortin luontaistuotetta joka vahvistaa rustoa. Pillereinä, ennen sai nestemäisenä suoraan piikillä, nykyään ei kassa korvaa ja on kallista (kuulemma).
Vielä en ole kuuria aloittanut.
Ohjeena oli harjoittaa jalkaa hitailla hallituilla nostoilla, jalka lähes suorana, istuen lievässä takakenossa. Reisiojennus kiellettiin.

Kovin jätti tyhjän olon,tuo käynti.
Paremmat ohjeet harjoittamisesta ym tekisi terää.
Pitäisi varmaan mennä jollekin polviekspertille, mutten vielä tiedä mistä alkaisi.

Eipä tuo glukosamiini nyt mitenkään erityisen kallista ole, luontaistuotekaupasta tuota saa edullisemmin kuin apoteekista. Taisi halvimmat maksaa sen 20e 180kpl 750mg, eli riittää yleisimmin suositelulla päiväannoksella 1500mg puoleksitoista kuukaudeksi. Ja kun suositus yleensä on 3kk on/3kk off, niin 40e tulee hintaa tuolle 3kk jaksolle. "Lääkkeeksi" mun makuun vähintäänkin edullista.

Eipä tuohon sen ihmeempiä hoito-ohjeita ole, vältää kyykyissä sitä polven eteen työntymistä ja pitää huolen että jaloissa on lihastasapainot kunnossa.

Jaahas, näin taas homma etenee. Olin kuukauden treenaamatta jalkoja ja polvi parani. Ajattelin että nyt viimein pääsee kyykkäämään, mutta ei. Olin kävelyllä ja se kipeytyi taas. Ollut nyt viikon yhtäjaksoisesti kipeä, hyvä jos autoa saa ajettua. Varmaan olisi syytä varailla lääkäriaikaa, jos saisi ortopedille lähetteen. Saa nähdä hiooko ne sitä, vai mitä noille edes voi tehdä?

Tutkimusten perusteella glukosamiini ei oraalisesti otettuna koskaan päädy niveleen asti vaan aineenvaihdunta hajottaa sen jo matkalla. Injektioista on kai jotain heikkoa näyttöä mut kuka hemmetti haluis tunkea neulaa polveen jos ei oo ihan pakko? Ei tähän oikein muuta voi sanoa ku et reidenojennuskonetta ja jalkaprässiä varovasti pikku painoilla.

Mulla on kans vasemman polven rusto vähän huono, magneettikuvauksissa ei mitään hälyttävää ollut, joten normaalisti saan käydä salilla, ainoastaan syväkyykkyä en saa tehdä. Minulle ainakin sanottiin, että rustoa voidaan hioa joskus jos on tarvetta.
E: Miten on sitten karsta mahdollista että parilta tutulta vaivat ovat häipyneet tuon lääkkeen ansiosta!?

E: Miten on sitten karsta mahdollista että parilta tutulta vaivat ovat häipyneet tuon lääkkeen ansiosta!?

Jaa-a.. epäilisin yhteensattumaa. Itsekin söin noita joskus mut en huomannut mitään apuja. Toisaalta mulla tuskin oli rustossa vikaa. Syökää ihmeessä jos se tuntuu auttavan, kuhan vaan kerroin ton tutkimustuloksen.

Kyllä mä ainakin jättäsin tuon ojennusvermeleen ihan kokonaan rauhaan, jos on lumpion takaosan ruston kanssa ongelmia. Se kun lienee se pahin paineen aiheuttaja sinne. Kyykyistä taas voi lukea lisempää tuosta polvivammojen ennaltaehkäisy ketjusesta.

Oiskohan karstalla heittää linkkiä tuohon tutkimukseen, jossa käy ilmi tuo oraalisesti käytetyn glukosamiinin vaikuttamattomuus.

Kyllä mä ainakin jättäsin tuon ojennusvermeleen ihan kokonaan rauhaan, jos on lumpion takaosan ruston kanssa ongelmia. Se kun lienee se pahin paineen aiheuttaja sinne. Kyykyistä taas voi lukea lisempää tuosta polvivammojen ennaltaehkäisy ketjusesta.

Oiskohan karstalla heittää linkkiä tuohon tutkimukseen, jossa käy ilmi tuo oraalisesti käytetyn glukosamiinin vaikuttamattomuus.

Toi on vaan toisen käden tietoa. Juttelin yhen tyypin kans jolla oli toi vaiva ja kysyin mitä mieltä se on glukosamiinista niin se kertoi lukeneensa tollaista.

Hyvä kun mainitsit tosta ojennuskoneesta. Mitä muita liikkeitä suosittelet? Onko koukistuskone ok?

Juu, nuo on parhaita mahdollisia lähteitä jutella jonkun kanssa joka on kuullut joltain joka on jostain jonkun mielipiteen lukenut tai jotain.

Suosittelen liikkeitä mihin?

Elenya,

Toivun itse polvilumpion takapinnan rustovammasta. Minua kiinnostaisi tietää, miten olet toipunut?

Fysioterapeuttini opetti minut teippaamaan polveani, ja huomasin että polvilumpion teippaamisella voi vaikutta hyvin paljon siihen, miltä polven kiertäminen tuntuu polven sisällä. Ajoittainen teippaaminen voi antaa vahingoittuneelle rustolle aikaa toipua, ja saattaa ehkäistä tulehduksen syntymistä.

Tsemppiä toipumiseen.

Toi teippaaminen kuulosti mielenkiintoselta, vois kyssästä fyssarilta.

Onkohan reidenojennus OK, kun tekee pienillä painoilla ja tuntumalla pitkää happosarjaa? Mikä olisi reisille hyvä loppuhapotus liike?

shifty: -Millainen on tuo lumpion teippaus, jolla annetaan "vahingoittuneelle rustolle aikaa toipua" ja sillä saatetaan "ehkäistä tulehduksen syntymistä"? Saatika miten lumpion takapinnan rustovammasta toivutaan, jossei kyseessä ole siis jonnin sortin repeämä siellä, joka on leikkauksessa kiinnitetty tai tehty ihan rustosiirre?

Lähtökohtaisesti mä kyllä olen nuita lumpionteippauksia vastaan ja varsinkin tuossa yhteydessä ja tarkoituksessaan kuulostaa kyllä vähintäänkin oudolta, joten ihan mielenkiinnosta siis uteloin tuosta teippauksesta.

Jay Jay: -Tuskin se lelupainoilla pahaakaan tekee, mutta onko siitä silloin hyötyäkään tehdä? Ennemmin hapottelutkin erilaisin kyykyin ja porrasnousuin esimerkiksi.

Voisin kuvitella, että fyssari on opettanut ns. ohjaavan teippauksen, jolla siis todella ohjataan lumpiota liikkumaan paremmalla ja oikeammalla liikeradalla suhteessa reisiluussa olevaan "uraan". Jos linjaukset polvessa (ja muussa jalassa mahdollisesti) eivät ole optimaaliset, on ihan hyväkin käyttää ohjaavaa teippausta apuna (itse olen käyttänyt kinesioteippiä ohjaamaan ja joskus myös perus urheiluteippiä tukemaan enemmän), kunnes linjaukset ja lihasvoimat/tasapainot on korjattu paremmiksi.

Eipä se varsinaisesti ole parantunut, mutta on siedettävässä kunnossa kuitenkin. Pystyn jalkoja treenaamaan ihan hyvin, kunhan pidän huolen ettei varvaslinja ylity ja polvet ei kierrä sisään. Takakyykky vapaalla on aika haastava, en uskalla lisäillä painoa ja saattaa kipeytyä pahastikin jos yhtään mitään virheliikkeitä tapahtuu. Treenaankin jalat lähinnä smithissä, hackissa ja prässissä. Sanokoot kuka tahansa tuosta smithistä mitä vaan, mutta jos pidän jalkaterät tangon etupuolella ja hiukan käännettynä ulos, ei polvissa tunnu pahalta. Mulle ei mitään teippailuja opetettu, eikä edes mainittu. Ortopedillä en ole vieläkään käynyt, ehkä aktivoidun jos tämä taas menee pahaksi. :)

Mini-T: -Juu, kyllä tuo teippailu kohtuu tuttua hommaa on, mutta kyllä mun makuun nuo teippailut lumpion alueella kannattaa jättää mahdollisten eriasteisten lumpion luksaatioiden yhteyteen ja niihinkin suurin varauksin. Tosin, tuo kinesioteippaus on mulle vähemmän tuttua hommaa muutoin kuin pintaraapaisultaan, joten sen käyttö lienee useammissakin tapauksissa kuin luksaatioissa perusteltuakin joissain määrin.

Mutta tuohon yllämainittuun tarkoitukseen en kyllä huonolla huumorillakaan keksi perusteita teippauksen käyttöön. Mä kun olen sitä mieltä teippailuista muutoinkin, että kaikenkarvainen ennaltaehkäisevä ym. teippailu kannattaa hyvin pitkälti jättää pois, eikä totuttaa kroppaansa siihen. Poislukien urheilijat, jotka on vuodesta toiseen jo itsensä teipeillä kentälle/tatamille/ihanmihinvain kasanneet ja ilman eivät enää urheilla pystyisikään. Sallittakoon niille, ne tapaukset on jo menetetty :)

No, jotku tykkää teippailla jos vaikka ja toiset käyttää sähköä joka paikkaan, uskoen sen kaiken parantavaan ja korjaavaan voimaan. Henk. koht. uskon että manuaalisin hoidoin ja terapeuttisin harjoittein päästään parhaimpaan tulokseen oikeastaan minkä tahansa ongelman parissa, toki joskus edellä mainittuja tapauskohtaisesti harvakseltaan hyväksi käyttäen.

Joo lähinnä minäkin tarkoitin käyttäväni teippiä (ja tosiaan ehdottomasti enemmän kinesiota) ohjaamaan esim. terapeuttisen harjoittelun alkuvaiheessa niitä linjauksia. En missään nimessä suosittele myöskään totuttamaan kroppaansa siihen, että teippi on se, joka tekee ohjauksen lopun elämää, vaan nimenomaan lähinnä tukena kuntoutuksessa (poikkeuksena tosiaan urheilijat, joskus..:) ). Mikään teippi ei korjaa sitä kroppaa, vaan sen eteen on kyllä ihan itse tehtävä töitä. En myöskään suosittele, että kukaan itse opettelee ilman osaavaa neuvontaa minkäänlaisia teippauksia, koska riskinä on tietysti se, että väärin laitettuna teippaus kun teippaus jopa pahentaa tilannetta.

Back
Ylös Bottom