Ihmeellistä keskustelua. Saan tämän sanomalla kaikkien vihat päälleni, mutta kirjoitan silti. Mitä joku on Erikoisrajajääkäreitä verrannut Sukeltajiin ja Laskuvarjojääkäreihin, niin sanoisin ettei niitä voi kunnolla edes vertailla keskenään.
Ei ole mitenkään mahdollista, että Erikoisrajajääkäreistä tulee lähellekään yhtä kovakuntoista väkeä, kuin esimerkiksi sukeltajista. Vaikka Imatralla varuskunnan sairaanhoitaja toisin sanoi (se kalju). Mutta, kyllähän jokainen voi esimerkiksi pelkkiä pääsykokeita vertaamalla nähdä että kumpi on raskaampi. Lenkkipolku, vai altaan pohja ja hengityksen pidätys. Punkero junassa oli ehkä hivenen töykeä ja olisi voinut ilmaista mielepiteensä paremmin, mutta oli hän hyvinkin oikeassa. Ei ole mitään vastaan sanomista sukeltajalle.( Onhan jokainen nämä nähnyt?
http://video.google.com/videosearch?q=haaste )
Laskuvarjojääkäreillä nyt on kansan sydämissä paikka kovina metsän miehinä, jotka olosuhteista riippumatta tekevät hommansa. Siihen on myös vaikuttanut monen kymmenen vuoden historia. Vaarin-/viininpunainen baretti kerää kunnioittavia katseita kadulla ja varuskunnissa. Pitkät aamulenkit ja hyppykoulutus ovat omaa luokkaansa. Ainoa vika heissä on ylimielisyys, joka varmaan kylvetään Imatralla myös Erikoisrajajääkäreihin.
Pelkään pahoin, että koulutus ei tule olemaan lähelläkään sitä, mitä tulevien alokkaiden annetaan ymmärtää. Luulen, että Rajavartiolaitos yrittää vain nostaa uskottavuuttaan. Paikan päällä näki, että alussa ollaan, kestää monta vuotta ennen kuin homma alkaa Imatralla kunnolla toimimaan ja varusmiehistä tulee oikeasti kovia. Järjestäjien haparointi pääsykokeissa voidaan siis laittaa kokemattomuuden ja perinteiden puuttumisen (vrt. LJK) piikkiin, mutta...
LJK ja SukK saavat kyllä kunnioitukseni täysin, vaikka itse olenkin Imatralle ErikRJK.hon menossa. Ei auta, toiset vaan on kovempia. Tämä on vain pienen Imatralle heinäkuussa matkaavan pojan mielipide. Saapahan sitten nähdä minkälaista siellä oikeasti on, toivottavasti olin väärässä...
(kirjoittaisin enemmän, muttei ehdi)