SJMV - Suorin jaloin maastaveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kride
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 SJMV – SUORIN JALOIN MAASTAVETO 🔥

Meta description: Takamus- ja takaketjuvetojen klassikko, joka kehittää erityisesti pakaroita, takareisiä ja alaselkää.

Mä en usko, että puheet kasvun keskeytymisestä raskaan puntin takia olisivat ihan tuulesta temmattuja. Kyllä varmasti voi tuossa iässä treenata, mutta itse en ainakaan uskaltanut mitään raskasta vääntää. Toki joku voi sanoa:"No mulla ei ainakaan kasvu pysähtyny vaikka vedin asstothegrass-kyykkymetodilla vuosikaudet teini-ikäisenä." Niinkuin kaikki asiat, myös puntin vaikutus pituuskasvuun on tapauskohtaista.

Mä en usko, että puheet kasvun keskeytymisestä raskaan puntin takia olisivat ihan tuulesta temmattuja.

Eivät olekaan, mutta teoriat joihin ne perustuvat, ovat vanhentuneet. Tosin raskaita selkäliikkeitä ei käsittääkseni nykyäänkään suositella kasvuikäisille (sitä tarkkaa syytä en muista).

EDIT: Ravintokysymys on tietenkin yksi tekijä. kovaan lihaskasvuun tähtäävässä treenissä tarvittava ravinon määrä on kasvavalla vielä suurempi kuin aikuisella. Eli mitään massapainotteista ei kannattane harrastaa kasvuikäisenä

Joo siis olen mä käyny salilla n. 6kk mutta en oo uskaltanu tehä sitä just sen takia että ku en oo tienny kannattaako. Kyllä oon kuitenki kyykänny ja kaikkee muutaki mut niitä kahta en oo tehny.
Taidanpa sitte lisätä ne tohon uuteen ohjelmaa mitä alan vääntää maanantaina. :)

Ja massaahan mä oon siel hakemassa :D Kyllä mä yritän syödäkki paljo ettei ainakaa mee -kaloreilla! Tai siis syönkin ja reilusti!

Itse alotin tekemään mavea runsas vuosi sitten. Tein 8-12 sarjoilla ja romuja mielestäni oli kohtalaisesti tangossa. Olin tällöin 181 pitkä ja tällä hetkellä oon 184. Tosin ei ole sama puhua 15 vuotiaasta ja 18 vuotiaasta murkusta jolla mulkkuikä on jo loppusuoralla. Kuitenkin oma mielipiteeni on että voi tehdä kyseisiä liikkeitä oikealla tekniikalla ja maltillisilla painoilla :)

oikeestaan mavesta turhaan vääntää kovinkaan pitkiä sarjoja vaikka nuori olisikin. ennemmin pitää ne toistot <6 ja tekee paljon sarjoja hyvällä tekniikalla. painot on järkevää pitää melko kevyenä ja sellaisina että jokainen toisto tulee nätisti ja hyvällä vauhdilla ylös.

myöskin tuo selän kierous kannattaa selvittää.

Tähän threadiin tämmöinen kysymys, että kuinka syvälle tulisi SJMV laskea? Maahan asti vaiko 5-10cm polven alapuolelle? Näkemyksiä on varmaan monia mutta mikä on optimaalisin takareiden kehitykselle?

Muuten kuinka alas tuo kannataa laskea? Siis 5-10cm polvista alaspäin vaiko maahan asti? Tätä oon miettyny jo kuinka kauan, enkä itse löytänyt vastausta tähän.

Muuten kuinka alas tuo kannataa laskea? Siis 5-10cm polvista alaspäin vaiko maahan asti? Tätä oon miettyny jo kuinka kauan, enkä itse löytänyt vastausta tähän.

Hyvin sä luet nuo ohjeet ekapostista :thumbs:

Bisley sanoi:
Aloitus asento ylhäällä ja jalat sopivan pienessä haaravälissä.
Purista pakarat rajusti yhteen ja jännitä reidet.
Vie tanko hitaasti reiden viertä pitkin polvien korkeudelle, selkä suorana ja jalat koukistaen niin, että painetta tuntuu reiden takaosissa.
Vedä tanko rauhallisesti takaisin ylös ja purista samalla ylhäällä taas rajusti pakaroita.

Toi että kuinka alas sen tangon pitää päästää riippuu mun mielestä ihan siitä kuinka suorana jalat on. Ite päästän just johonki polven alapuolelle, koska työnnän sen verran voimakkaasti persettä taaksepäin, jotta se venytys tuntuu takareisissä jo tossa vaiheessa. Tosin oon muutenki aika kankee, joten voi johtua siitäkin. Sopiva matka siis mihin tanko tulee laskea on siinä kohtaa ku takareisissä tuntuu kunnon venytys, se riippuu vähän asennosta missä kohtaa se tulee. Tietenkään tässä ei kannata jalat olla ihan tönkkösuorana ja jos en ite esim. työnnä persettä tarpeeks taakse niin pystyn hyvin laskemaan painot melkeenpä lattiaan asti, mutta silleen en saa sitä venytystä tuntumaan takareisissä vaan liike ottaa enemmänkin vaan selkään ja tuntuu muutenkin ihan luonnottomalta.

Hyvin sä luet nuo ohjeet ekapostista :thumbs:
Luinhan mä sen ekan posti, luulet sää että mää urpo oon? Lähinnä kyselin muiden mielipiteitä tuo on vaan Bisleyn mielipide, esim. Hulki tekee täydellä liikeradalla jossa painot koskettaa maata.

Se liikerata on niin yksilöllinen kuin olla ja voi, mutta tuo Bisleyn ohje on mainio aloittleijoiden osastolle, sillä ei itseään hevillä riko.

Coleman näyttää videollaan tekevän täysin suorana polvet, seisten 15cm korokkeella, painot koskettaa maata joka toistolla. Tosin selän pyöristyminen nostaa mulla hiukset pystyyn.

Lienee liikkuvuudesta kiinni. Mulla treenikokemuksta ei oo siinä määrin että voisin jotain omaa mielipidettä asiaan heittää. Parhaan tuntuman oon saanut pitkällä liikeradalla, ei ehkä ihan maahan asti, mutta venytykseen... ja reilusti mavepainoja pienemmillä hiluilla.

EDIT: RRKallehan sen sanoi... turvallinen tekniikka kaikille on olla laskematta alas asti. Alas asti laskeminen sen sijaan ei sitä kaikille ole.

EDIT: RRKallehan sen sanoi... turvallinen tekniikka kaikille on olla laskematta alas asti. Alas asti laskeminen sen sijaan ei sitä kaikille ole.
Kuitenkin alas asti laskemisella saadaan hillittyä vähän sarjapainojen kasvua jolloin loukkaantumisriski sitä kautta on pienempi. No, jokaisen kannattaa ite testata mikä tyyli tuntuu parhaimmalta.

esim. Hulki tekee täydellä liikeradalla jossa painot koskettaa maata.
Voi saatanan saatana, mulla menee oikeasti hermot tuohon kun käytät meikäläistä jonkinlaisena fakin referenssinä joka vitun postissasi, etkä lukuisista huomautuksista huolimattakaan osaa kirjoittaa edes tuota nimeä oikein! Opettele joko kirjoittamaan se nimi oikein, tai lopeta meikäläiseen viittaaminen joka saatanan postissasi! Mieluiten molemmat! :curs:

PS. Anteeksi jo etukäteen, kun raivoan täällä 16-vuotiaalle palstamaskotille. Keittää vain pahasti yli tuo jumalointi, nimien väärinkirjoittelu (vaikka nimenomaan laitoin ehdoksi tuolle NGV:n kanssa ottamalleni yhteistreenille, että NGV opettelee kirjoittamaan sen nimen oikein) ja meikäläiseen viittaaminen koko helvetin ajan.

kuinkas suorana jalat pitäis teiän mielest olla,mikä ois paras tapa

Back
Ylös Bottom