kunhan vaan lataat lisenssiä vastaavan median, koska voipi olla ihan kieliversiosta kii et kelpaako sen sun koodis siihen asennukseen (näin oli ennen vanhaan, nykyisin en tiedä).
Ja usein koneessa OEM-lisenssit, joten mediankin (piti) olla OEM.. nykyisestä en edelleenkään tiedä, joten voi olla vanhentunutta tietoa.
Myös valmistajilta voi olla mahdollisuus saada tilattua restorelevy, jossa on sitten ajurit jne ettei tartte lähtee ite niitä ettimään jne, mutta varmasti helpompi on ne itse hakea, koska päivitystä tarvinnevat jokatapuksessa ja varmasti ottavat hyvän hinnan median lähetyksestä + aika mikä siihen vielä kuluu.
olipas sekava vastaus, pyykisin pois jos jaksaisin..
Ainakin MSDN:n (taitaa vastaa OEM iirc) lisenssit ei ole ollenkaan kieleen sidottuja. Eli jos sieltä nappasi vaikka spanish ja english pysty avaimilla asentaa kaksi english Windowsia. Näin ainakin 7:n kohdalla, kasin kohdalla avaimet on ollut kaikki enkkuja joten en siitä tiedä.
Tässä keississä on toki kyse seiskasta.
Ei noi TML:n ohjeet nyt niin vaikeat ole ettenko osaisi boottiusbia tehda, mutta nakojaan sitten kumminkin... En saa konetta buuttaamaan tuolta win7 tikulta. Talta ubuntutikulta (jolta nyt ajan) buuttaaminen kylla onnistuu. Mitahan olen tehnyt vaarin...? USB download tool sanoi jotain etta usb boot tikku valmis, joten luulisi sen toimivan. setup.exekin nakyy tikun juuressa olevan, mutta ainakin ubuntulla sita klikatessa tulee joku error ettei saa luettua archivea tms... En tosin tieda pitaisiko exen edes toimia linux pohjalta...
Hmh, taytyy tyokoneella taas huomenna koittaa tehda uudestaan tuo tikku... Tai sitten vaan asennan tan ubuntun tahan kokonaan ja rouva saa tehda koulutyonsa librella tai virtuaalikoneella...
Niin ja piti sanoa viela se, etta kone kaynnistyy vaan biosiin. Win7 tikulta siis
Käynnistyy vaan biosiin mutta pääset ubuntu tikulla siihen live ubuntuun?
Toi USB tool on kyllä mulla toiminut aina. Ehkä vajaa 20 kertaa käyttänyt sitä.
Ihan vain varmistaakseni latasit varmaan sen jonkun .ISO, käynnistit sen USB toolin ja näytit sille sen ISO sekä tikun? Oletettavasti, muuten vähän vaikeaa. :D Se sitten tosiaan formatoi sen tikun, tunkee sinne .ISO contentit jne. Sen pitäisi kyllä tikusta kuin tikusta tehdä toimiva media.
Aina kun olen asentanut USB tikulta Windowsin olen vain varmistanut että BIOSissa boot orderin kärjessä on USB. Toisaalta voisi kuvitella että se järjestys on oikein kun kerta Ubuntu tikkukin käynnistyy...
Tietty jos sulla DVD asema on koneessa niin voit koittaa tehdä Windows DVD:n siitä .ISO josko se toimisi.
Tosin kyllä jos Ubuntu USB lähtee pelittää niin en kyllä tiedä miksi ei sitten tuo Windowsin USB. Ei oikein järkevältä vaikuta että siinä kummosta eroa olisi.
Kone ei siis reagoi siihen Windows USB tikkuun mitenkään?
Sitten kun tää lähtee toimimaan, kun se kyllä lähtee, niin
jos aktivointi sanoo ettei online activation toimi niin valitse sieltä se activate by phone. Saat suomalaisen numeron mikkisoftalle mis on automaatti joka kysyy sen sun lisenssin ja antaa takaisin pitkän toisen numeron joka syötetään koneeseen ja lisenssi aktivoituu uudestaan. En ole varma tapahtuuko noin noiden kannettavien Windowsien kohdalla, mutta ainakin joidenkin OEM lisenssien kohdalla voi niin käydä.