Treenaaminen ilman varsinaista treeniohjelmaa

Eli keskustelua treenaamisesta ilman varsinaista treeniohjelmaa. Mitä mieltä olette? Kokemuksia?

Olen treenannut viitisen vuotta ja pyrkinyt aina jonkun ohjelman mukaan toteuttamaan treenejä ja progressiota siinä onnistumatta. Lineaarisesti sarjapainojen nostamiseen pyrkivällä treenillä olen päässyt sarjapainoihin, joilla mitattuna olen vielä aloittelijan tasolla. Esimerkiksi kyykky alle 100 kiloa. Silti jatkuvaa treeniä ja ruokavaliota yli viisi vuotta takana. Voima ei vaan tartu ja kehitystä ei tule, vaikka paino nousisi ja syön yli kulutuksen. Tuon lisäksi myös nivelet eivät tunnu kestävän tiettyjä painoja enempää, vaan erilaisia särkyjä alkaa esiintyä.

Olenkin pohtinut, että mitä tapahtuisi ja voisinko ylipäätään kehittyä, jos alkaisin treenaamaan ilman mitään ennalta määrättyä ohjelmaa? Jos jakaisin treenit vain lihasryhmittäin esim. rinta/selkä, jalat ja olkapäät/kädet ja suunnittelisin treenit vasta salille päästyäni fiiliksen mukaan. Treeneissä hyödyntäen tietysti kaikkia lihaskasvun mekanismeja(mekaaninen kuormitus, metabolinen rasitus ja mikrovauriot) tekemällä joissain treeneissä suoria sarjoja, toisissa supersarjoja, pudotuksia sekä hyödyntämällä kaikkia mahdollisia toistoalueita. Vaihtelemalla treenityyliä usein. Tietysti voisin tehdä aina viikon kerrallaan jotain tiettyä tyyliä, jotta homma ei lähtisi ihan lapasesta.

Voisiko naturaalina kehittyä tällä tavalla treenaten?

Itse olen ikuisuuden treenannut pelkän jaon pohjalta ja tärkeimmät liikkeet aina mukana pitäen, mutta kaikki muu aika lailla hatusta heittämällä. Kyllä niinkin kohtuullisiin perusvoimiin asti pääsee, mutta siinä tulee ainakin minulla se piste, jossa pitäisi oikeasti alkaa miettimään ja suunnittelemaan kunnolla, jos haluaisi siitä perustasosta vähän eteenpäinkin. Motivaatio pysyy itselläni paremmin päivän fiiliksen mukaan tekemällä, mutta tosissaan kehitystä haettaessa en tätä tyyliä välttämättä ensimmäisenä suosittelisi. Oma treeni on kyllä yleiskunto- ja voimapainotteista eikä bodaustyyppistä, mutta eiköhän sama päde siihenkin.

Asia erikseen on sitten se, että jos vuosikausien treenilläkään ei kyykkää edes satasta, niin jokin muuttuja siinä ohjelmien soveltamisessa ja itse tekemisessä on niin pielessä, että se ei ohjelmaa vaihtamalla parane.Viis ohjelmasta, viis syömisestä, viis levosta, viis omapainosta kunhan se ei ole pikkutytön luokkaa, niin silti terve mies kyykkää aika pian satasen vain lastaamalla vähitellen rautaa tankoon ja nostamalla. Niin alhaisilla voimatasoilla ei ainakaan kannata ensimmäisenä alkaa pähkäilemään metabolista rasitusta ja supersarjoja vaan miettiä, kuinka ne treenipainot saisi sellaisiksi, että niiden vääntäminen voisi jo kasvattaa sitä lihastakin (ja kohta joku tulee huutamaan tuntumaa ja hcbb:tä ja että bodailu ei ole voimailua, mutta se on sitten hänen mielipiteensä ja tämä oli minun).

Jos kehitystä ei ole tähän mennessä juurikaan tullut, niin uuden systeemin kokeileminen ei varmaan ainakaan huononna tilannetta eikä maksa mitään. Paljonko sitä kehitystä on tullut sarjapainoissa näiden viiden vuoden vuoden aikana? Vaikka tuo kyykky ja penkki yms. isot liikkeet? Minkälaisia ohjelmia olet kokeillut? Voi olla, että treeneissä tai muussa on ollut joku pielessä tai sitten olet niitä, joiden lihat ja voimat ei kasva, vaikka mitä tekisi.

Itse olen ikuisuuden treenannut pelkän jaon pohjalta ja tärkeimmät liikkeet aina mukana pitäen, mutta kaikki muu aika lailla hatusta heittämällä. Kyllä niinkin kohtuullisiin perusvoimiin asti pääsee, mutta siinä tulee ainakin minulla se piste, jossa pitäisi oikeasti alkaa miettimään ja suunnittelemaan kunnolla, jos haluaisi siitä perustasosta vähän eteenpäinkin. Motivaatio pysyy itselläni paremmin päivän fiiliksen mukaan tekemällä, mutta tosissaan kehitystä haettaessa en tätä tyyliä välttämättä ensimmäisenä suosittelisi. Oma treeni on kyllä yleiskunto- ja voimapainotteista eikä bodaustyyppistä, mutta eiköhän sama päde siihenkin.

Asia erikseen on sitten se, että jos vuosikausien treenilläkään ei kyykkää edes satasta, niin jokin muuttuja siinä ohjelmien soveltamisessa ja itse tekemisessä on niin pielessä, että se ei ohjelmaa vaihtamalla parane.Viis ohjelmasta, viis syömisestä, viis levosta, viis omapainosta kunhan se ei ole pikkutytön luokkaa, niin silti terve mies kyykkää aika pian satasen vain lastaamalla vähitellen rautaa tankoon ja nostamalla. Niin alhaisilla voimatasoilla ei ainakaan kannata ensimmäisenä alkaa pähkäilemään metabolista rasitusta ja supersarjoja vaan miettiä, kuinka ne treenipainot saisi sellaisiksi, että niiden vääntäminen voisi jo kasvattaa sitä lihastakin (ja kohta joku tulee huutamaan tuntumaa ja hcbb:tä ja että bodailu ei ole voimailua, mutta se on sitten hänen mielipiteensä ja tämä oli minun).
Parhaat nostot mitä oon ikinä tehnyt on 90 kiloisena läskinä 117,5 x 4 kyykyssä, 107,5 x 4 penkissä ja 147,5 x 4 mavesta. Nyt 75 kiloisena 97,5 x 4 penkissä, sama kyykyssä ja mavessa 140 x 6. Mitä keinoa itse ehdottaisit sarjapainojen nostamiseen? Jos sanot starting strenght tai muu ohjelma, jossa tehdään isoja liikkeitä 3x viikossa niin voin kertoa että tämä loppuu aika nopeaan kun polvet ja olkapää alkaa huutamaan hoosiannaa.

Jos kehitystä ei ole tähän mennessä juurikaan tullut, niin uuden systeemin kokeileminen ei varmaan ainakaan huononna tilannetta eikä maksa mitään. Paljonko sitä kehitystä on tullut sarjapainoissa näiden viiden vuoden vuoden aikana? Vaikka tuo kyykky ja penkki yms. isot liikkeet? Minkälaisia ohjelmia olet kokeillut? Voi olla, että treeneissä tai muussa on ollut joku pielessä tai sitten olet niitä, joiden lihat ja voimat ei kasva, vaikka mitä tekisi.
Tällä hetkellä parhaat tulokset ovat 75 kiloisena 95 x 4 takakyykky, 92,5 x 5 Penkki, 50 x 5 pystypunnerrus ja 140 x 5 mave. Treeninä on tehty vuosien mittaan eniten kaksijakoista ja yksijakoista, mutta myös viisijakoista. Heavy dutyä, volyymitreeniä ja vaikka mitä. Kahdessa valmennussuhteessa olen myös ollut ja molemmat päättyivät koska tuloksia ei vai tullut.

Eikö toi nyt ole tavoitteista kiinni?

Jos ei ole taivotteena olla sm-lavalla, niin sitähän voi harrastella ihan rauhassa ilman panostuksia.
Toinen on se, että ei ne painot nyt suoraan korreloi lihasmassaan. Itselläni esim ihan yhtä huonot painot ja treenikaverilla kans, mutta mulla se 25kg enemmän lihasta. Lihakseni itse olen tehnyt suurella volyymilla. Paikat ei kestä voimailua yhtään.

Parhaat nostot mitä oon ikinä tehnyt on 90 kiloisena läskinä 117,5 x 4 kyykyssä, 107,5 x 4 penkissä ja 147,5 x 4 mavesta. Nyt 75 kiloisena 97,5 x 4 penkissä, sama kyykyssä ja mavessa 140 x 6. Mitä keinoa itse ehdottaisit sarjapainojen nostamiseen? Jos sanot starting strenght tai muu ohjelma, jossa tehdään isoja liikkeitä 3x viikossa niin voin kertoa että tämä loppuu aika nopeaan kun polvet ja olkapää alkaa huutamaan hoosiannaa.

Nuohan eivät ole, varsinkaan penkin maastavedon osalta, yhtään niin heikkoja tuloksia kuin aloitusviestistä olisi ymmärtänyt vaan hyvinkin sillä tasolla, missä voima ei välttämättä tartu enää itsestään. Kun kaikkea on kerran jo kokeiltu, niin en pysty suoralta kädeltä keksimään viisasten kiveä millä ne tulokset yhtäkkiä pomppaisivat; tuolta pohjalta ei mielestäni mikään estä kokeilemasta jonkin aikaa, mitä aloituspostissa funtsimasi improvisointi tekisi, kun eivät nuo tulokset kuitenkaan erityisen huonoja ole ja treenikokemusta on. Voiman lisäämiseen voisi tietenkin yrittää jotain oikeaa voimaohjelmaa, jossa treenattaisiin melko tiheään ja työmääriä kasvattaen, mutta ei jatkuvasti ihan maksimipainoilla hämärän rajamaille tehden. Jos sitäkään eivät paikat kestä, niin sitten voi toki jättää suosiolla sarjapainot sivuseikaksi ja keskittyä bodailemaan siten ja niillä painoilla millä pystyy - pääasiahan se on, että jaksaa ylipäänsä treenata ja pitää itseään kunnossa, jos tavoite ei ole missään kisalavoilla.

Eikö toi nyt ole tavoitteista kiinni?

Jos ei ole taivotteena olla sm-lavalla, niin sitähän voi harrastella ihan rauhassa ilman panostuksia.
Toinen on se, että ei ne painot nyt suoraan korreloi lihasmassaan. Itselläni esim ihan yhtä huonot painot ja treenikaverilla kans, mutta mulla se 25kg enemmän lihasta. Lihakseni itse olen tehnyt suurella volyymilla. Paikat ei kestä voimailua yhtään.
Tavoitteet on itselläni myöskin enemmän bodauksessa kuin voimailussa. Ootko tehnyt volyymitreeniä ihan suorilla sarjoilla käyttäeb paljon sarjoja vai oletko käyttänyt myös erikoistekniikoita? Entä oletko pyrkinyt kasvattamaan volyymiä lisäämällä sarjoja vai kuinka?

Nuohan eivät ole, varsinkaan penkin maastavedon osalta, yhtään niin heikkoja tuloksia kuin aloitusviestistä olisi ymmärtänyt vaan hyvinkin sillä tasolla, missä voima ei välttämättä tartu enää itsestään. Kun kaikkea on kerran jo kokeiltu, niin en pysty suoralta kädeltä keksimään viisasten kiveä millä ne tulokset yhtäkkiä pomppaisivat; tuolta pohjalta ei mielestäni mikään estä kokeilemasta jonkin aikaa, mitä aloituspostissa funtsimasi improvisointi tekisi, kun eivät nuo tulokset kuitenkaan erityisen huonoja ole ja treenikokemusta on. Voiman lisäämiseen voisi tietenkin yrittää jotain oikeaa voimaohjelmaa, jossa treenattaisiin melko tiheään ja työmääriä kasvattaen, mutta ei jatkuvasti ihan maksimipainoilla hämärän rajamaille tehden. Jos sitäkään eivät paikat kestä, niin sitten voi toki jättää suosiolla sarjapainot sivuseikaksi ja keskittyä bodailemaan siten ja niillä painoilla millä pystyy - pääasiahan se on, että jaksaa ylipäänsä treenata ja pitää itseään kunnossa, jos tavoite ei ole missään kisalavoilla.
No joo, ei kai ne nyt niin paskoja ole... Tosiaan aina olen tehnyt vaan kaikki sarjat samalla painolla esim 3x5 ja pyrkinyt vaan nostamaan sarjapainoja kun toistot tulee täyteen. Tällöin progressio kyllä tyssää aika nopsaan. Mitään oikeasti järkevää progressiota en ole ikinä käyttänyt kun en oikein tiedä mitä noita edes on? Tyyliin 531 ja Texas method? Itselle tuo voima on oikeastaan ihan toissijainen juttu, koska lihaksen kasvatus on tavoitteeni. Kaikki gurut vaan huutaa joka tuutista, että voimatasojen nostaminen ja sitä kautta lihaksen kasvatus on naturaalilla se juttu...

Mitä keinoa itse ehdottaisit sarjapainojen nostamiseen? Jos sanot starting strenght tai muu ohjelma, jossa tehdään isoja liikkeitä 3x viikossa niin voin kertoa että tämä loppuu aika nopeaan kun polvet ja olkapää alkaa huutamaan hoosiannaa.
Entä isoja liikkeitä 3 x viikossa, mutta pienemmät painot ja pidemmät sarjat? Vaikka 15 toiston sarjoja? Ja volyymin kasvatus vähitellen kenties hyvinkin korkeaksi?

Mulla on ollut paljon kaikenlaisia pieniä vammoja tässä viimeisen vuoden aikana ja treenejä on joutunut soveltamaan aika paljon joten ilman ohjelmaa täälläkin ollaan menty ja ihan hyvällä menestyksellä. Yleensä suunnittelen sunnuntaina tulevan viikon treenit vähän sinnepäin. Päätän siis pitkälti miten jaan liikkeet/lihasryhmät. Sotilaspenkkiä oon pystynyt tekemään koko ajan eli siinä pyrin tekemään 1-2 treeniä viikkoon seuraten volyymia ja intensiteettiä, varsinaista ohjelmaa ei siinäkään kuitenkaan ole vaan päivän kunto määrittelee miten edetään.

Bodauksessa kuvittelisin että treenaaminen ilman ohjelmaa on vielä helpompaa kuin voimailussa. Päättää vaan jaon, treenaa päivän kohdelihaksen paskaksi, palautuu ja tekee uusiksi. Varsinkin aloittelijoille ei ole mitään merkitystä mitä kulmasoudun variaatiota selälle tekee ja veivaako sen ylätaljan pään eteen vai taakse. Tosin jos treenipainot ovat kyykyssäkin alle 100kg niin kannattaa varmaan valita muutama perusliike joita tekee vähintään viikoittain ja seurata kehitystä niissä.

tl;dr : Voi kehittyä. Tutustu jto:n 3x4 -> 6x6 systeemiin, löytyy palstalta voimapuolelta. Tuolla pitäisi lähteä pääliikkeet kehittymään kun sisäistät homman.

Lineaarisessa progressiossa tarvitaan kevyt viikko nousun päälle ja uusi nousu aloitetaan taas alempaa, mutta kuitenkin vähän ylempää kuin edellinen nousu. Jos nyt mielikuviteellaan vaikkapa, että tehdään neljän viikon nousu kutosilla jossain liikkeessä. 1 vko tehdään kovin sarja 6 x 80 kg, 2 vko tehdään 6 x 82,5 kg, 3 vko tehdään 6 x 85 kg, 4 vkolla tulee vain 5 x 87,5 kg. Otetaan kevyt tai lepoviikko ja seuraava nousu aloitetaan samasta. Kun viimeisenkin viikon kutonen tulee, aloitetaan seuraava nousu 82,5 kilosta. Hidasta kuin helvetti, mutta tällä tavalla sitä pystyy tekemään menemättä ihan paskaksi. Muutaman syklin jälkeen on sitten aika vaihtaa toistomäärää, liikettä tai jotain.

Kovin ihmeellisenä pitäisin, jos tuolla tavalla ei kyykky nouse satasesta 3-4 kuukaudessa. Oikeasti kannattaa tehdä nousua 3 viikkoa ja sitten kevennys.

Bodauksessa kuvittelisin että treenaaminen ilman ohjelmaa on vielä helpompaa kuin voimailussa. Päättää vaan jaon, treenaa päivän kohdelihaksen paskaksi, palautuu ja tekee uusiksi. Varsinkin aloittelijoille ei ole mitään merkitystä mitä kulmasoudun variaatiota selälle tekee ja veivaako sen ylätaljan pään eteen vai taakse. Tosin jos treenipainot ovat kyykyssäkin alle 100kg niin kannattaa varmaan valita muutama perusliike joita tekee vähintään viikoittain ja seurata kehitystä niissä.

Oman kokemuksen mukaan ( tää on vain mutua, älkää suuttuko, pleeeze ), puhtaasti bodaustavoitteista treeniä on tosi vaikea "seurata". Voimaillessa sä kehityt, jos sarjapainot nousevat, bodatessa sä kehityt, jos lihas kasvaa. Mutta jos tavoitteena ei koskaan ole mennä kisalavalle, ja pudottaa rasvoja alle kymppiin, niin mistä sä oikeasti voit tietää, kasvaako se lihas? Painoa voi vaa'alle tulla nesteen ja fläsän muodossa monien kilojen verran, mutta ellei niitä rasvoja jossain vaiheessa myös sulatella, mahdolliset gainzzit jäävät piiloon, eikä kehityksestä ole 100% takeita.

Mä kärjistän nyt reippaasti, mutta omalla kohdalla puhtaasti kehon rasvattoman massan lisäämiseen ( ilman voimatavoitteita ) tähtäävien ohjelmien noudattaminen tökkää yleensä just siihen, että mä en yksinkertaisesti nauti pumppaamisesta niin paljon, että ohjelma itsessään muodostuisi tarpeeksi mielekkääksi touhuksi, että treeniin saataisiin riittävä teho. Eli ehkä ilman kisatavoitteita treenaavalle natikalle toimivin ohjelma lihaksen ja voiman kasvatukseen on se, jonka kokee itselleen niin mielekkääksi, että kehittyminen tapahtuu ikäänkuin puolivahingossa.

Tavoitteet on itselläni myöskin enemmän bodauksessa kuin voimailussa. Ootko tehnyt volyymitreeniä ihan suorilla sarjoilla käyttäeb paljon sarjoja vai oletko käyttänyt myös erikoistekniikoita? Entä oletko pyrkinyt kasvattamaan volyymiä lisäämällä sarjoja vai kuinka?

.

Itseasiassa mulla varmaan lähri bodaushommat painonpudotus kuurista. Aluksi vaan harhailin salilla laitteesta toiseen tekien suoria sarjoja. Kun sitten pahimmat läskit oli poltettu, se bodauskärpänen puraisi. Koitin elää vihkon ja ohjelman kanssa, mutta huomasin nopeasti että se ei ole mun juttu.

Sen jälkeen olen toteuttanut hommaa pelkän karkean jaon voimin, jota vaihtelen tasaiseen:
Milloin 1-jakoista, milloin 2, 3, 4, 5, 6, ...

Yksittäiset treenit vedän päivän voinnin mukaan. Jos paikkoja kolottaa niin teenkin jonkun toisen treenin. Jos on virtaa niin teen vähän eritavalla kuin silloin kun sitä ei ole.

Tein alkuun perusbodausta 3x10 1-2 min tauoilla..koska kaikki muutkin tekivät. Kun törmäsin ekaa kertaa joku 4v sitten tähän volyymiin niin aloin tekemään kokeita lagaavalle lihasryhmälle. Heitin siinä miesten painot koppaan ja otin tyttöjen painot käyttöön ja tein vain TUHOTTOMASTI TOISTOJA. Tuhottomasti tarjoittaa siis oikeasti 400-500 toistoa tunnissa. Se on sellainen tahti että siinä ei voinut paljoa taukoja pitää. Pidin tästä tyylistä että taukoja ei pidellä..siitä tuli ikäänkuin selviytymiskamppailua...

Pian aloin tekemään tätä koko kropalle eli jos vaikka oli joku selkä - haba päivä niin tein niille lihaksille molemmille samalla kaavalla törkeesti toistoja pienillä painoilla. Toteuttelin näin tähän tyyliin about vuoden. Sen jälkeen aloin pikkuhiljaa hilata painoja isommiksi.

Tällä hetkellä pidän erikseen bodaus ja pumppipäivän. Pumppipäivä on lähinnä tuota edellämainittua ja bodauspäivä on samaan tyyliin todella lyhyillä tauoilla, mutta isommilla painoilla ..ja toki lyhyemmillä sarjoilla. Tällä tavalla rasitus on ihan eri luokkaa.
Se on pitkälti miken videoilta tutun SST:n näköistä homma.

Aina sillointällöin tulee kokeiltua treenata samalla tavalla kuin 90% meidän salilla..kunnes huomaan että se ei vaan mulle toimi.

Kannattaa ite rohkeasti kokeilla erilaisia hommia ja valita itelle ne toimivimmat.

Siihen kysymykseen teenkö joskus erikoistekniikoita... mielestäni treenaan pelkkää erikoistekniikalla. Aika harvoin teen perinteistä suoraa sarjaa, koska painojen sarjanostaminen ei ole nyt tavoitteena. Tavoitteena on pysyä kuosissa ja ehkä vähän nostaa lihasmäärää. Tämä ei siis välttämättä ole kilpailijalle paras vaihtoehto.

Viimeksi muokattu:
Ite oon treenaillut sen ~25 vuotta ja tulokset samaa tasoa. Viime talvena tein ekaa kertaa voimaohjelmaa (saken abc) ja sain itseni aika huonoihin olotiloihin. Oon vähän kelaillut että ehkä siinä tuli keventelyt turhan harvakseltaan. Tarvii koittaa tota 3 viikon nousuja jossain vaiheessa.

Onhan sellainenkin välimuoto, että tekee esim. yhtä ala- ja yhtä ylökropan liikettä ohjelmallisesti, ja muuten tekee fiiliksen ja tuntuman mukaan toki treenaten eri työntö- ja vetosuunnat. Itse kokenut ton toimivimmaksi.

Mulla kans tulokset samaa tasoa noissa ruumiinpainoissa ja treenivuosia on takana useita, yrittämistä ja panostamista myöskin. Kyllähän se niin on, että douppaus on se juttu millä sitten tulokset tehdään jos millään silloin kun natukehitys on tällaista.

Nivelkivut yms krempat on pahoja ja ainakin oman kokemuksen mukaan sellaiselta pohjalta kevytkin douppaus on tehnyt mulle kohtuullisen pahaa, välittömät välilevynpullistumat jo muutamaan kertaan plus muita lähes sietämättömiä nivelkipuja etenkin jos on onnistunut vetämään nivelet kuivaksi. Tuo vieläpä ilman ennalta suunniteltua ohjelmaa treenailemalla, esiohjelmointia ei oo jaksanut eikä kestänyt enää aikoihin tehdä. Ratkaisuna on ollut lähinnä itselle liian suurista tavoitteista luopuminen ja vähempään tyytyminen. Kuitenkin lähipiirissä, työpaikalla yms minut mielletään urheilulliseksi ja lihaksikkaaksi, vahvaksikin, joten miksi se ei riittäisi vaikka sitten voimailu- tai bodailupiireihin verrattuna en olekaan yhtään mitään.

JOS nyt olis niin, että haluaisin välttämättä saada niin lihaksikkaan ja rasvattoman kehon kuin mitä se näistä lähtökohdista ois mahdollista niin kuurittelisin maltillisesti niin massalla kuin dieetillä, mutta siten että en nostaisi treenipainoja lähimainkaan niin paljoa mitä voimien lisäyksen puolesta pystyisi, jotta säilyisin kuitenkin ehjänä.

Jos tuon hoitaa taiten ja veriarvoja seuraten ja terveysriskejä halliten, on kokonaisuus tietysti tuloksiltaan parempi mutta myös hyvin paljon mahdollisesti terveellisempi kuin nivelkipuisena natuna väkisin puskemalla ja pusertamalla pitkässä juoksussa saavutetut vähäiset tulokset.

Jos haluat natuna jatkaa niin ehkä tuossa voisi miettiä myös sitä mahdollisuutta, että oletko puskenut liian kovaa? Myös sen näkisin voivan johtaa vaivoihin ja kehittymättömyyteen. Ei siinä paljoa menetä jos nyt muutaman kuukauden testaat sellaista treenitapaa, että suht tiheällä frekvenssillä (=yli 1x/vk per lihasryhmä) käyt tekemässä lyhyehköjä (MAX tunti, sis. lämmittelyt) treenejä joissa et todellakaan puserra viimeiseen pisaraan vaan enemminkin niin, että jää vajariolot.

Aluksi niitä ohjelmia on hyvä kokeilla ja opetella ymmärtämään periaatteet ohjemien takana. Sitten kun on jauhanut erilaisia ohjelmia tarpeeksi, voi aivan hyvin treenata ilman ohjelmiakin. Oman kehon kuunteleminen on mielestäni aliarvostettua. Ei kehitys ole missään nimessä kiinni jostakin orjallisesta progressiosta tai sarja- ja kilomäärästä. Välillä kehitystä ei meinaa millään tulla ja sitten joskus tulee lisää ruutia enemmän kuin olisi uskaltanut toivoakaan. Jokainen ohjelma tökkää enemmin tai myöhemmin muutenkin siihen, että se ohjelman mukainen nousu ei jatku loputtomasti. Useimpia ohjelmia on muutenkin mahdoton toteuttaa, jos elämässä on muitakin päämääriä kuin treenaaaminen.

Ei ole olemassa treeniä ilman ohjelmaa.
On vain: Joe Weiders instictive training principle.

Muistelisin, että mullakin tuli just vastaavissa tuloksissa seinä vastaan ja sit piti vähän miettiä sitä tekemistä syvemmin. Mave 170, kyykky 140 ja penkki 90 tuli ihan vaan hakkaamalla lineaarista proggressiota. Tosta eteenpäin lisäsin volyymia ja hioin niitä heikkoja kohtia liikkeissä. Esim. penkkiin toimi helvetin hyvin tiheä frekvenssi, maltilliset painot ja stopit rinnalla.

Ei mulla mitään ratkaisuja oo tarjota, mut älä lannistu. Jos oikeen alkaa vituttaa ja et oo köyhä, ni tuolla yläpalkissa on Juha Ollin (jto) yhteystiedot. Hän osannee auttaa.

edit: painosta päätellen ruokaa voisit ainaki syödä enemmän

en mä kallis ole. kehitys ilman sen kummempaa suunnitelmaa on ihan mahdollista. mitä lahjakkaampi sitä paremmin. treenien suunnittelu ja järkeistäminen on kuitenki käytännössä aina se parempi tie kehitykseen. ellei halua ite pähkäillä ongelmiensa kanssa, mun kaltaset veitikat tekee sitä työkseen. itellä takana about 26v mokomaa.

Back
Ylös Bottom