En hakemalla hakenut. Olen itse lähes samassa tilanteessa kuin sinä, tosin nuorempi. Kovaa treeniä ja tiukkaa ruokavaliota ja hyvää kuntoa kesti 6 vuotta nuorempana. Pidän itseäni tuossa valossa varsin kokeneena harjoittelijana.
Jälkikäteen olen harmitellut silloista ajankäyttöäni nelijakoisiin ja todennut, että kyllä kropan olisi saanut useamminkin treenattua ja tehtyä vain vähemmän liikkeitä per lihasryhmä, mutta useammin. Samansuuntaista viestiä on tullut Pakkotoistollakin viime aikoina, eri asiantuntijoiden taholta.
Mutta toki, jokaiselle treenijaolle ja metodille on kannattajansa ja kaikki ne toimivat oikein tehtynä. Palstakeskustelut kun ovat mielipideasioita, niin toin vain oman näkemyksen esiin:
- jos haluaa kokonaisvaltaista hyvää kuntoa, niin lihasmassan lisäyksenä, kiristelynä, kunnon kohottamisena ja yleisenä vireytenä esim perhearjen keskelle, niin monipuolisuus on mielestäni valttia
- varhaiskeski-ikäisen työssäkäyvän ja lapsia kaitsevan miehen voi olla hankala pitää vuoden yllä kipinää, jossa on 4kuntosalitreeniä viikkoon ja muutama aerobinen sen yleiskunnon kohottamiseksi
- jokainen hieman kokeneempi harjoittelija tietää, että aloitteleva saliharrastaja voi treenata kropan useammin läpi kunhan pitää liike- ja sarjamäärät tolkuissaan per lihasryhmä
- vaikka aloitteleva tekee sarjan kuinka loppuun ja lihas tulee treenistä todella kipeäksi, ei hän saa lihaksesta yhtä paljon irti kuin vuosia itseään hermottanut kokeneempi treenari. Tästä syystä saman lihasryhmän voi aloitteleva treenata useamminkin
- Toivoit myös kovasti rasvanpolttoa. Koko kehon rasitus aikaansaa ainakin itselläni aineenvaihdunnan nopeutumista ja keho on ikään kuin jatkuvasti tilassa, jossa suurien lihasryhmien, ja pienempienkin, tulee korjata itseään. Entistä vahvemmiksi ja isommiksi. Samoin rasvanpoltto tehostuu.
Myönnän, luin uudestaan viestin ja se oli kovin töksähtävä. Se ei ollut tarkoitus, mutta kännykällä kirjoittaessa tulee aika lailla karsittua sanoja ja oiottua lauseita suoriksi. Pahoitteluni. Tarkoitus oli hyvä ja herättää ajattelemaan myös muita treenimetodeita ja -jakoja. Ja kyllä minulla pieni pelko oli, että kova innostus ei koko vuotta kanna, jos harjoittelu on viety kovin pilkotuksi ja hienorakenteiseksi. Tai no, näin on käynyt itselleni ja minä en tietty ole sinä.
Peace!