Molemmat osapuolet syyttävät toisiaan väkivaltaisuuksista.
www.is.fi
Tuollaki paukkuu, ei kykene Venäjä enää pitämään kuria lähialueillaan.
Missähän seuraavaksi?
Kiina varmaan mielellään kahmaisee nuo alueet omaan kainaloonsa.
Irrotin tämän toisesta ketjusta tänne, koska olen itse pohtinut samaa. Jos käy niin kuin haluaisin eli puten "erikoisoperaatio" menee vituiksi, mitä seuraamuksia sillä voi olla.
Oma mutu voisi olla jotain siihen suuntaan että federaation sisällä ja ulkokehillä voi alkaa kunnon kähinät. Kipinää iskee jo. Armenia on pahassa paikassa geopoliittisesti ja ovat joutuneet turvautumaan Venäjään ja ovat Naton tyylisessä puolustusliitossa (CSTO). Tämä sotilasliitto tuntuu olevan aika tyhjä arpa. Armenia ei ole saanut pyynnöistään huolimatta apua.
Azerbaidžan käyttää hyväkseen Moskovan heikentymistä. Olen siinä käsityksessä että Turkin tukemat azerit ovat sotilaallisesti paljon paremmassa iskussa kuin Armenia. Voi hyvinkin olla että Armenia joutuu vielä luopumaan koko Vuoristo-Karabahin alueesta.
Kazakstan ei ole tunnustanut mielikuvituskansantasavaltoja ja ei ole halukas liittymään Sotaan. Tämä siitä huolimatta että putte lähetti joukkoja lopettamaan mielenosoitukset aikaisemmin tänä vuonna.
Samoin Kirgisian ja Tadzhikistanin välillä on vaihdettu laukauksia. Tästä konfliktista en pahemmin tiedä, mutta olen ymmärtänyt että rajoja on sielläkin vedetty isomman valtion toimesta ja eri etnisyydet eivät välttämättä tule toimeen keskenään.
Georgia haluaisi varmaan ottaa haltuunsa seperatistialueensa, jotka saavat tukea Venäjältä.
Moldovan painolastina on Transnistrian tilanne. Jos Ukraina onnistuu ja ajaa vihollisen pois maaperältään, kuka sanoo etteikö samalla hoidettaisi jäätynyt konflikti siellä Moldovan vastaisella rajalla. En tiedä on Moldovalla sotilaallista voimaa toimia asiassa itse.
Sitten on tietysti Venäjän sisällä olevat alueet, kuten Tšetšenia, jonka puten armeija ampui paskaksi muutamaan kertaan. Voisin kuvitella että nykyjohto voi olla vaikeuksissa mikäli Moskovan tuli loppuu.
Japani varmaan haluaisi tietyn saariryhmän takaisin, jonka menetti toisen maailmansodan lopulla Neuvostoliitolle. Kiinalla ja Venäjän edeltäjällä oli rajakiistoja 1960-luvun lopulla ja se meinasi eskaloitua ydinsodan partaalle. Kiina on tuskin unohtanut tuota.
Onhan näitä. Mielenkiintoisia aikoja geopolitiikan penkkiurheilijalle.