Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miten tämä 4 jakoinen ohjelma eroaa lihasmassan kasvun kannalta esimerkiksi 3 jakoisesta ohjelmasta? Vai onko sillä sen kummempaa merkitystä? Itse olen 2½ vuotta treenannut 4 jakoisella ja tulostakin on tullut tosi hyvään mallii.
Itse teen 3-jakoisella mutta oon miettiny jos vaihtaisi 4-jakoiseen 2-jakoiseen, eli kehitystä vaativat lihasryhmä sais viikossa yhden suoran ja yhden epäsuoran treenin. En ole vielä paljoa asiaa ehtiny pohtimaan, mutta ajatuksena olisi mielenkiintoinen. Tässä ajatus treenijaosta:
1. Reidet, (selkä)
2. Selkä, (hauikset), Pohkeet
3. Rinta, (ojentajat, olkapäät), Hauikset, Forkut
3. Ojentajat, Olkapäät
Mitä ajatuksia herättää? Ton treenijaon keksin äske lennossa.
Tietääkseni Yatesin nelijakonen:
1. Rinta,hauis,forkut
2. Etureisi, pohkeet
3. Olkapäät, ojentajat
4. Selkä, takareisi
Vatsat tulee tehtyä millon huvittaa kerran / kaks viikossa ja sama homma epäkkäissä, veivataan sillon kun jaksaa (kasvavat ihan hyvin mavettelussa) . Tässä jaossa on otettu epäsuorarasitus huomioon (tai näin ainaki luulen :D).
Tolla lähretään liikenteeseen 1.1.2010 alkaen, vajaa puoli vuotta veivasin omalla 2-jakosella yläkroppa/alakroppa, voima/punppi -jaolla 2 kertaa kroppa läpi viikossa. Ennen 2-jakosta veivasin vuoden 3-jakosella. Eli vähän tutustunu näihin jakoihin. Liikkeet olen naputellu omiin .txt tiedoistoihin, mutta vielä fiksailua vaatiin, että näyttäpi omaan silmään kiwalta.
Ja tämmöset "ekat" 15 viikkoa:
8 viikkoa (8-12 toistoa, 15-20 sarjaa, korkea(?) volyymi)
7 viikkoa (max. 6 toistoa, 10-12 sarjaa, woima, matala volyymi)
+ Sitten on kaks kolmen viikon rykäsyä = 6 = 21 viikkoa viikkoa vähintaan mutta, luultavasti sen puoli vuotta tällä treenaan.
Sarjapainojen kasvattamisen lisäksi lihas on pakotettava tekemään entistä enemmän työtä, jos halutaan kasvattaa lihasmassaa eikä pelkkää voimaa. Volyymin eli sarjamäärän kasvattaminen ja kierrättäminen on yksi erittäin oleellinen keino lihasmassan kasvatuksessa, ja esimerkiksi suuremman sarjamäärän tekeminen samassa treeniajassa on toinen keino kasvattaa lihaksen työkykyä ja täten sen massaa. Pelkkien sarjapainojen kehittäminen ei ainakaan omien kokemusteni perusteella riitä, sillä jos aina tahkotaan vain esimerkiksi 2x4-6 etukyykyssä voidaan sarjapainoja kasvattaa pitkällekin saamatta lihakseen kuitenkaan paljoakaan kokoa voiman lisäksi. Jos taas tavoite siirtyy pelkän 2x6-tuloksen kasvattamisesta siihen, että jossain vaiheessa saadaan kovalla painolla vaikka 6x6, on jo paljon todennäköisempää että prosessi tulee kasvattamaan voiman lisäksi myös lihasta.