Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikö 2 jakoinen ole parempi kun natuna vetää?
Pistäs Archey treenipäivyriä pystyyn, olisi mielenkiintoista seurata sun tekemisiäs.
Aloittelijalle joka ei vedä treenejä ihan täysillä.
Mutta huom. omasta mielestäni varsinkin naturaali kehonrakennusta harrastavan joka on treenannut pitempään ja vetää myös osan sarjoista failureen sekä käyttää välillä tehokeinoja kuten pudotus-sarjoja ja supersarjoja ja restpause menetelmää sopii paremmin useammin jaotellut ohjelmat.
Naturaalina juuri palautuminen on vaikeampaa kuin lääkeaineiden avulla, joten useampijakoiset sopivat puhtaalle treenailijalle siitäkin syystä paremmin. Antavat mahdolisuuden treenata todella kovaa ja silti palautuminen on helpompaa kun ei samaa lihasryhmää rassata jatkuvasti.
Voimaohjelmissa 2-jakoinen voi olla parempi kehittyneemmällekin treenailijalle.
Niin natuna treenaavilla kuin roinaajillakin on sama ongelma, hermosto. Hermosto ei palaudu niin nopeasti kuin lihakset, eikä noi "kielletyt hedelmät" taida hermoston palautumistakaan nopeuttaa? Useammin samaa liikettä/lihasta/lihasryhmää treenaamalla saadaan voimaa hyvin lisää (hermosto), mutta sillon ei pysty (kannata) vetämään montaa treeniä peräkkäin 110% lasissa.
Ite oon saanu natuna parhaita tuloksia 3-jakosella, joka toinen päivä oli treeni ja joka toinen lepo. Lepopäivinä tankkasin ja riitti hyvin energiat ym. treeneissä. Pidin lepopäivän joka toinen päivä, että sain tankattua viime treeneissä rääkkäämäni lihat täyteen ravintoaineita. Lihaksethan ovat anabolisessa tilassa vielä päivän parin jälkeen rääkistä, ja jos menee salille seuraavana päivänä, vie se taas kehon voimavaroja ja ravintoaineita tarvitaan paljon enemmän. Näin palautuminen ja kasvu luonnollisesti voi kärsiä.
En oikein itse ymmärrä miksi pidit välipäivän joka toinen päivä? Koska kyllähän tuossa 3-jakoisessa tosiaan vähintään se neljä päivää tulee väliä lihasryhmälle ja siinä ajassa pitäisi pystyä kyllä jo lihat syömään täyteen uutta treeniä varten. 
Se kuinka paljon hermostoa treeni rasittaa riippuu paljon siitä millaista treeniä tekee. Normi bodireeni suht pienilla painoilla puhtaasti treenaillen pitempää sarjaa ei tuota hermostoa niin rankasti kuormita, ettäkö se tuottais ongelmaa. Taas sitten voimatreenit isoilla romuilla ja lyhyttä sarjaa tehden rasittaa enemmänkin tuota hermostoa kuin lihoja ja silloin kannattaa kyllä määrällisesti vähän liikkeitä tehdä ja antaa kunnon lepoa jos haluaa, että treeni kehittää eikä junnaa paikallaan..
Itse olen kolmejakoisella useamman vuoden puskenut(nykyään nelijakoisella, jolla myös salitreenit aloitin..) ja aina kierrolla 3 punttia ja yksi väli. Tässä on se etuna, että samaa lihasryhmää pystyy suht tiheään treenaamaan, melkein 2x viikkoon. 2-jakoisiin verrattuna etuna se, että kerralla pystyy selkeästi enemmän lihasryhmää treenaamaan kun ei ole mahoton määrä lihasryhmiä kerralla treenattavana ja sitten kuitenkin lihasryhmällä on aikaa palautua 4 pvä seuraavaan treeniin, mikä on ihan riittävä aika. 2-jakoisessa ei tuohon 4 päivään kyllä oikein mitenkään pääse, ellei sitten tosiaan tee vain sitä 2-3 treeniä viikkoon, tosin ei niin pitkää lepoa tarvitsekkaan kun kertarasitus lihakselle on sen verran matalalla.. se taas itseä ainakin häiritsee kun ei voi kunnolla reenata lihasta ja kerralla pitäisi niin monta eri lihasryhmää saada jyystettyä.En oikein itse ymmärrä miksi pidit välipäivän joka toinen päivä? Koska kyllähän tuossa 3-jakoisessa tosiaan vähintään se neljä päivää tulee väliä lihasryhmälle ja siinä ajassa pitäisi pystyä kyllä jo lihat syömään täyteen uutta treeniä varten.
![]()
Että sain edellispäivänä treenaamilleni lihoille käyttööni kaiken ravintoaineen. En miettinyt sitä tiettyjen lihasryhmien treenien väliä, vaan halusin antaa sen ~48h aikaa sille lihasryhmälle kasvaakseen, käytännössä siis lepäsin ja söin vaan (duunin ohella). Jos olisin treenannut jotain lihasryhmää seuraavana päivänä, olisi pitänyt syödä vielä enemmän. Vaikka varmasti jonkun mielestä jonkun toisen lihasryhmän treenaaminen ja tätä kautta edellispäivänä treenattujen lihaksien tukilihasten rasittaminen voi jotenkin jopa parantaa palautumista, katsoin paremmaksi vaihtoehdoksi vaan levätä ja tankata ravintoaineita. Lisäksi duuni siihen päälle, niin on ihan liikaa rasitusta.
Se nyt on toki selvää, että syödä pitää ja paljon.
Ja levätä tarpeeksi, eihän sitä muuten jaksa... Mut ei varmaan mikään huono veto tuo sunkaan systeemi, varsinkin jos on fyysisesti raskas duuni, niin ymmärrän ihan..Oliko tässä nyt jotakin sellaista sarkasmia, mitä en ymmärtänyt? Jos meikä nimittäin rupeaisi jalkoja jakamaan, niin etureisillehän se pitäisi oma päivä laittaa ja takareidet suihkia esimerkiksi olkapäiden kanssa.Eipä tuohon liikkeitä oikein lisää välttämättä kannata hirveästi tunkea, mutta sarjamääriä nostaisin itse.
Etu ja takareidet jakaisin itse eri päiville, esim etureidet selkäpäivälle ja takareidet ja pohkeet omana päivänään.
Rintapäivään ehdottaisin jotain eristävää hinausliikettä, esim ristikkäistaljaa.
Yleensä ne jaetaan vetäviin ja työntäviin, eli selkä/takareidet/hauis js rinta/olkapäät/ojentajat, pohkeet ja vatsat johonkin.Oliko tässä nyt jotakin sellaista sarkasmia, mitä en ymmärtänyt? Jos meikä nimittäin rupeaisi jalkoja jakamaan, niin etureisillehän se pitäisi oma päivä laittaa ja takareidet suihkia esimerkiksi olkapäiden kanssa.