Itse kokeilin 2-jakoista jaolla "yläkroppa - alakroppa" ekan kerran niin, että vain jaoin 4-jakoisen ohjelman liikkeet & sarjat kahdelle eri päivälle. Eli selkäpäivän 4 liikettä, 8 sarjaa menivät sitten kahdelle eri päivälle, 2 liikettä & 4 sarjaa per päivä. Muutoin homma pysyi ennallaan eli kovaa mentiin: joka liikkeessä joka sarja positiiviseen loppuun asti.
Big mistake. Ei toiminut ollenkaan. Sarjapainoissa ei tullut kehitystä ja sain sitten alaselkänikin hajoitettua.
Nykyään teen niinikään yläkroppa - alakroppa jaolla niin, että treenissä on hiukkasen vaikutteita single factorista. Siis näin
1. päivä yläkroppa: penkki 5x5, kulmasoutu 5x5 (sf-tyyliin)
2. päivä lepo
3. päivä alakroppa: kyykky 5x5 (sf-tyylillä), etukyykky 2x6, pohkeet, vatsa
4. päivä lepo
5. päivä yläkroppa: penkki 4x5, 1x3, 1x8: sama kulmasoudussa (sf-tyylillä taas)
6. päivä lepo
7. päivä alakroppa: mave 5x5 (sf -tyylillä), etukyykky 2x8 (painot 80% 3-päivän etukyykyn painoista), pohkeet, vatsa
8. päivä lepo
ja kierto alusta
Tämän lisäksi otan 1. päivänä pari sarjaa vinopenaa käsipainoilla, joskus taas pari sarjaa leuanvetoja. Ei loppuun asti, painoja lisäten (2,5 kiloa) joka viikko. Ja joka toinen viikko 5. päivänä pari sarjaa dippiä ja pari sarjaa hauiskääntöjä. Voisihan niitäkin ottaa joka viikko, muttei jaksa.
Oikein hyvin on toiminut. Selkävamman aikana sarjapainot putosivat aika alas, mutta nyt ollaan jo penkin (120x5) ja maven (170x5) suhteen samoilla alueilla, samoin etukyykyssä (115x5). Takakyykyssä (nyt 155x5, ennen 170x5) vielä riittää tekemistä. Penkki on ruvennut hiukkasen jumittamaan, mutta eiköhän se siitä. Olen kuitenkin jo kahdeksatta viikkoa miinuskaloreilla, joten minulle oli kyllä alusta asti selvää etten tule uusia ennätyksiä tekemään, korkeintaan pääsemään vanhojen tasolle.