Toveri ILOLA sanoi:
eik' kovat venytykset heti treenin jÀlkeen riko paikkoja? Ja mihin niiden vaikutus perustuu? mitenkÀ niitÀ voisi kÀyttÀÀ muissa ohjelmissa palautumisen tehostukseen vai voiko?
Ei ainakaan vielĂ€ ole paikat rikkuneet. Itse asiassa tuntuu âturvallisemmaltaâ venyttÀÀ lihasta kun siinĂ€ on verenkierto suurimmillaan, koska ei tarvitse vÀÀntÀÀ niveliĂ€ niin ÀÀriasentoihin voimakkaan venytyksen aikaansaamiseksi.
DC:ssÀ haetaan ensisijaista vaikutusta juuri tuohon lihasta ympÀröivÀn fascia-kudoksen venytykseen, jotta lihakselle saadaan luotua lisÀÀ kasvutilaa. TÀtÀ kautta myös palautuminen tehostuu. Hyperplasiasta en nbyt ÀkkiÀ muista Danten kirjoittaneen, mutta on hÀn saattanut sitÀ niin tehdÀ.
KyllÀ samanlaisia venytyksiÀ voi muissakin treeniohjelmissa kÀyttÀÀ kunhan muistaa, ettÀ venyttÀÀ vasta kun kaikki saman lihasryhmÀn sarjat on tehnyt.
Vurki sanoi:
Itse otan pohjetreenin pÀÀtteeksi aina lyhyet venytykset, muuten ei pysty kÀvelemÀÀn. En sitten tiedÀ auttaako kasvussa tai palautumisessa, mutta ne sarjaa seuraavat lihaskivut katoavat tehokkaasti. En tiedÀ myöskÀÀn vaikutusta DOMSeihin, voisi tutkailla sitÀkin.
TĂ€mĂ€ nyt ei ole ollenkaan sama asia kuin DC:n pitkĂ€t âextreme strechingâ -venytykset, mutta kyllĂ€ minun nĂ€kemykseni ainakin on ettĂ€ venyttely auttaa palautumiseen.
Toveri ILOLA sanoi:
selvÀ, monet jollain lailla asiaa tuntevat ihmiset e. Louie Simmons (jollain lailla asiaa tunteva ei pÀde hÀneen) eivÀt suosittele venyttelyjÀ treenin aikana. VenyteltÀisiinko DC:n mukaisesti joka sarjan jÀlkeen vai jokaisen lihasryhmÀn viimeisen sarjan jÀlkeen? taisi siitÀ joku maininta tÀssÀ tredissÀ olla ei vaan muista...
Ja Louie(kin) taitaa olla siinÀ ihan oikeassa. DC:ssÀ joka sarjan jÀlkeen on useimmiten sama kuin lihasryhmÀn viimeisen sarjan jÀlkeen. ElikÀs treenattavaa lihasryhmÀÀ ei pidÀ venytellÀ sinÀ aikana kun sitÀ treenissÀ työstÀÀ (sitÀ tuolla ei treenin aikana venyttelyllÀ tarkoitetaan) ettei menetÀ voimaa.
DC:ssĂ€ venytykset menevĂ€t treenissĂ€ esim. nĂ€inâŠ
1. TREENI
Rinta, rest-pause sarja (vain yksi sarja / lihasryhmÀ)
- rintavenytys
OlkapÀÀt, rest-pause sarja
- olkapÀÀvenytys
Ojentajat, rest-pause sarja
- ojentajavenytys
SelkÀ leveys, rest-pause sarja
SelkÀ paksuus, 2 suoraa sarjaa
- selkÀvenytys
âŠja loppuun ainakin minulla on tapana vielĂ€ venytellĂ€ enemmĂ€n selkÀÀ ja olkapĂ€itĂ€.
Toisilla on tapana venyttÀÀ rinta+olkapÀÀt ja ehkÀ vielÀ ojentajatkin vasta, kun on kaikki ne treenannut, vÀhÀn riippuen mikÀ liike millekin tulee.