DoggCrapp Training – maksimaalista kasvua vĂ€hemmillĂ€ sarjoilla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pexxi
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: đŸ”„đŸ¶ DoggCrapp Training System – maksimaalista kasvua vĂ€hemmillĂ€ sarjoilla đŸ¶đŸ”„

Meta description: RĂ€jĂ€htĂ€vĂ€n tehokas treenimetodi, jossa progressiivinen kuorma, rest–pause ja ÀÀrimmĂ€inen venytys pakottavat lihaksen kasvuun nopeasti ja brutaalisti.

lasikuitujeesus sanoi:
Aika jÀnnÀ. Uudessa Body-lehdessÀ juttua DC:sta (+HST:sta ja minulle tuntemattomasta Max-OT:sta)!

Onko siinÀ jutussa painotettu tarpeeksi ruokavalion tÀrkeyttÀ? Ei naurata jos tuon jutun innoittamana monet alkavat kokeilemaan kyseistÀ treenimetodia ilman syvempÀÀ tuntemusta esim. ruokapuolesta.

TÀmÀ voi olla :wanha: , mutta en jaksaisi kahlata 23 sivua lÀpi. En oikein ymmÀrrÀ, miksi juuri Doggcrappaajalle ruokavalio on niin ÀÀrimmÀisen tÀrkeÀ ja miksi juuri siinÀ pitÀÀ syödÀ mielipuolisesti proteiinia? HIT-treenaajana tiedÀn, ettÀ hermojÀrjestelmÀ on kovilla nÀissÀ tÀmÀntyyppisissÀ failure-ohjelmissa, mutta hermojÀrjestelmÀÀ ei kÀsittÀÀkseni voi niin valtavasti ruokavaliolla ja proteiiniahmimisella auttaa. Ja voimaharjoittelun valtateorioiden nÀkemyksellÀ DoggcrappissÀ lihaskudos ei nyt joudu ainakaan sen kovemmalle kuin muissakaan treeniohjelmissa. Ainakin jos venÀlÀishenkisesti kilot x toistot x sarjat -matematiikkaa kÀytetÀÀn, niin lihaskudoshan pÀÀsee Doggcrappissa helpolla ;) . Toki viittaan tÀssÀkin viestissÀni taas NFL-joukkueisiin, joiden ruokavaliotkin ovat tietysti ammattilaissuunniteltuja. HIT-metodeilla (~Doggcrapp) treenaavienkin joukkueiden ruokavaliosuositukset ovat ihan urheilijoiden/voimailijoiden yleisen valtavirran mukaisia ja proteiinimÀÀrÀt vain ~2 g/painokilo.

KyllÀ kai DoggCrapp -systeemin salitreeniosuudesta selviÀÀ hengissÀ pienemmÀllÀkin proteiinimÀÀrÀllÀ. Ei se ole mun mielestÀ pointti.

Se syöminen on tÀrkeÀÀ sitÀ kasvamista ajatellen! Lihasta voi tulla lisÀÀ nopeasti vain jos syödÀÀn valtavia mÀÀriÀ ruokaa (proteiinia) ja samalla treenataan mahdollisimman raskailla painoilla.
Syöminen on se kaikkein anabolisin juttu, menee ohi treenin, levon ja steroidien!!

Lopettakaa overanalyzing ja lukekaa Danten ja hÀnen treenattaviensa juttuja, syökÀÀ, treenatkaa ja kasvakaa! :)

SinÀnsÀ sÀÀli, ettÀ se Body-lehden juttu oli niin pintapuolinen raapaisu DC-metodiin.. Keskityttiin ainoastaan treenipuoleen ja siihenkin jotenki yksipuolisesti.. Ruokapuolesta ei sitten sanottu mitÀÀn. "Vajaa" juttu mielestÀni..

lasikuitujeesus sanoi:
KyllÀ kai DoggCrapp -systeemin salitreeniosuudesta selviÀÀ hengissÀ pienemmÀllÀkin proteiinimÀÀrÀllÀ. Ei se ole mun mielestÀ pointti.

Se syöminen on tÀrkeÀÀ sitÀ kasvamista ajatellen! Lihasta voi tulla lisÀÀ nopeasti vain jos syödÀÀn valtavia mÀÀriÀ ruokaa (proteiinia) ja samalla treenataan mahdollisimman raskailla painoilla.

Itse olen henkilökohtaisesti kokenut suuren proteiinin mÀÀrÀn olevan suuressa osassa palautumistani. Tarkoitan nyt mÀÀriÀ 4-5 g/kg. Palautuminen on toiminut hyvin vaikka menen miinuskaloreilla tÀllÀ hetkellÀ (pudottelen rasvoja joita on tullut ennen DC-treenin aloitusta). Omien pÀÀtelmien mukaan tuo proteiinin todella suuri mÀÀrÀ on suuremmassa osassa kuin itse kalorimÀÀrÀt . Muutenhan tÀmÀ poika kyllÀ vetelis halpoja hiilareita ja uskoisi tuollaisia 2-3g/kg proteiini suosituksia, kun ei nÀmÀ ruokalaskut paljoa naurata. TÀmÀhÀn olisi tosin jo metodin bastardointia ;)

Samuli-1 sanoi:
SinÀnsÀ sÀÀli, ettÀ se Body-lehden juttu oli niin pintapuolinen raapaisu DC-metodiin.. Keskityttiin ainoastaan treenipuoleen ja siihenkin jotenki yksipuolisesti.. Ruokapuolesta ei sitten sanottu mitÀÀn. "Vajaa" juttu mielestÀni..

KyllÀpÀs lehden juttu oli sitÀ samaa Kalle 2v tasoa kuin yleensÀkkin. Jutussa oli monia asiavirheitÀ ja muutenkin juttu oli koostettu suomentamalla pari lausetta (ja nekin vÀÀrin) danten DC metodin esittelystÀ. EihÀn sitÀ tietenkÀÀn voi olettaa, ettÀ koko metodin taustat olisi kerrottu (siihen ei edes riitÀ koko lehden tila), mutta kyllÀ vois jotain jÀrkevÀmpÀÀ yrittÀÀ silti sanoa. En jaksanut edes lukea mitÀ sontaa oli HST:stÀ ja Max-OT:sta kerrottu. Yksi hyvÀ asia tuossa jutussa silti oli: sen perusteella kukaan ei pysty DC-treenejÀ aloittaan.

:0:

MKM sanoi:
TÀmÀ voi olla :wanha: , mutta en jaksaisi kahlata 23 sivua lÀpi. En oikein ymmÀrrÀ, miksi juuri Doggcrappaajalle ruokavalio on niin ÀÀrimmÀisen tÀrkeÀ ja miksi juuri siinÀ pitÀÀ syödÀ mielipuolisesti proteiinia? HIT-treenaajana tiedÀn, ettÀ hermojÀrjestelmÀ on kovilla nÀissÀ tÀmÀntyyppisissÀ failure-ohjelmissa, mutta hermojÀrjestelmÀÀ ei kÀsittÀÀkseni voi niin valtavasti ruokavaliolla ja proteiiniahmimisella auttaa. Ja voimaharjoittelun valtateorioiden nÀkemyksellÀ DoggcrappissÀ lihaskudos ei nyt joudu ainakaan sen kovemmalle kuin muissakaan treeniohjelmissa. Ainakin jos venÀlÀishenkisesti kilot x toistot x sarjat -matematiikkaa kÀytetÀÀn, niin lihaskudoshan pÀÀsee Doggcrappissa helpolla ;) . Toki viittaan tÀssÀkin viestissÀni taas NFL-joukkueisiin, joiden ruokavaliotkin ovat tietysti ammattilaissuunniteltuja. HIT-metodeilla (~Doggcrapp) treenaavienkin joukkueiden ruokavaliosuositukset ovat ihan urheilijoiden/voimailijoiden yleisen valtavirran mukaisia ja proteiinimÀÀrÀt vain ~2 g/painokilo.
Tuo on kyllÀ totta ettÀ hermoston palautumiseen proteiinin saannilla ei ole mullistavaa merkitystÀ absoluuttisen mÀÀrÀn ollessa riittÀvÀ (suurista ylimÀÀristÀ ei hyötyÀ), vaikkakin proteiinit ovat mukana hermosolun signaalin muodostumisessa ja kuljetuksessa (aksonit ja dendriitit). LisÀksi suurien proteiinimÀÀrien nauttiminen kÀÀntyy pidemmÀllÀ tÀhtÀimellÀ itseÀÀn vastaan, kun hyvÀksikÀyttö heikkenee. Siksi tuolla ruokavaliolla ei oikeastaan ole tieteellisesti pÀteviÀ perusteita. Lihaskudos kuitenkin palautuu ennen hermostoa, joten hermoston palautuminen mÀÀrÀÀ treenifrekvenssin, tehon ja kokonaispalautumisen. Toisinsanoen tuo proteiinien syöminen nopeuttaa lihaksen proteiinisynteesin kautta sen aineenvaihdunnallista palautumista, mutta hermoston kannalta sillÀ ei ole suurta merkitystÀ. Se oikeastaan vain huijaa ihmisiÀ luulemaan ettÀ ollaan tÀysin palauduttu, vaikka vasta lihaskudos olisi kunnossa, ei hermosto. Riippuu tietysti yksilön palautumisnopeudesta jne. Helposti porukka antaa itselleen luvan seuraavaan treeniin, kun lihakset ei ole enÀÀ kipeÀt. Ylikunnon asteelle lievÀ palautumattomuus ei useimmilla pÀÀse cruising:n aikana saavutettavan superkompensaation takia.
Lihaskasvun kannalta jÀrkevÀmpÀÀ saattaisi olla yhtÀjaksoinen (kovaa) treenaaminen hiukan harvemmalla frekvenssillÀ, jolloin myös hermosto olisi tÀysin palautunut ja sarjapainot/toistot sitÀkautta suurempia.
Teoreettista pohdintaa jossa (liian?) paljon muuttujia. Mutta mielestÀni jokaisen kuitenkin kannattaa yrittÀÀ modifoida ohjelmasta itselleen sopiva (esim. toistomÀÀrÀt ym.)

Body-lehdestÀ: "Toisten mielestÀ DC-ohjelman jatkuva pyrkimys nostaa enemmÀn ja enemmÀn ei toimi."
Ei jutun kirjoittajaa vastaan mitÀÀn, nÀinhÀn se on.

Mutta nÀmÀ "toiset" eivÀt ole koskaan kokeilleetkaan DC:a, tai ovat yrittÀneet, mutta eivÀt ole kyenneet noudattamaan ravinto-ohjeita tai eivÀt omaa henkistÀ kanttia ylittÀÀ itseÀÀn ja ennÀtyksiÀÀn treeneissÀ.

Hassua ettÀ jokaiselle Danten treenattavalle ja nÀiden treenattaville systeemi on poikkeuksetta toiminut paremmin kuin mikÀÀn muu.

Dante on sanonut saavansa kenet tahansa kasvamaan nopeammin kuin kukaan muu. Ja uskon ettei tuo vÀlttÀmÀttÀ kovin kauas totuudesta osu. Dogg Poundilta löytyy paljon (motivoivia) kehitystarinoita ja sen jÀsenet tuntuvat oikeasti kasvavan.

Mutta palatakseni nÀihin "toisiin". Toivovatko he jonkin ihmeen kautta kehittyvÀnsÀ, vaikka nostavat vuosi toisensa jÀlkeen samoja rautoja? Toivovatko he jotenkin kasvavansa 100 kiloisiksi, vaikka syövÀt kuin 70 kiloiset?

"Kaikki ei vain toimi kaikille"
NÀyttÀkÀÀ mulle se henkilö joka ei kehity 500 grammalla proteiinia ja treenatessa progressiivisesti suuremmilla ja suuremmilla painoilla.

Se on sitten eri asia jos siihen ei henkisesti pysty. Silloin suosittelen lajin vaihtoa.

on aivan sama syökö 500g prodee pÀivÀssÀ vai 300g, liika on aina liikaa, ei se pelkkÀ prode sitÀ kehitystÀ tuo IMO. mun mielestÀ tuota prodea korostetaan aivan liikaa nÀissÀ touhuissa, toki se on erittÀin tÀrkeÀ rakennus aine, mutta rajansa kaikella.

neutraali sanoi:
on aivan sama syökö 500g prodee pÀivÀssÀ vai 300g, liika on aina liikaa, ei se pelkkÀ prode sitÀ kehitystÀ tuo IMO. mun mielestÀ tuota prodea korostetaan aivan liikaa nÀissÀ touhuissa, toki se on erittÀin tÀrkeÀ rakennus aine, mutta rajansa kaikella.

No siinÀ tuli asiantuntijan lausunto. Onko omakohtaista kokemusta eri mÀÀristÀ?

lasikuitujeesus sanoi:
.Hassua ettÀ jokaiselle Danten treenattavalle ja nÀiden treenattaville systeemi on poikkeuksetta toiminut paremmin kuin mikÀÀn muu.

Dante on sanonut saavansa kenet tahansa kasvamaan nopeammin kuin kukaan muu. Ja uskon ettei tuo vÀlttÀmÀttÀ kovin kauas totuudesta osu. Dogg Poundilta löytyy paljon (motivoivia) kehitystarinoita ja sen jÀsenet tuntuvat oikeasti kasvavan.

Juuri nÀin.

Toki ihmiset voivat vaikka kuinka spekuloida "hmm.. Olen kyllÀ sitÀ mieltÀ, ettÀ tuo 400-500 g proteiinia on aivan liikaa", tai "miksi juuri DC:ssÀ pitÀÀ syödÀ noin paljon?" mutta turha sille paljoa on huomiota antaa kun jengi kehittyy systeemillÀ niin perkeleesti :)

toolate sanoi:
No siinÀ tuli asiantuntijan lausunto. Onko omakohtaista kokemusta eri mÀÀristÀ?
en ole asiantuntija mutta kokemusta eri mÀÀristÀ on. tottakai sillÀ taas on merkitystÀ jos selvÀsti alakanttiin syödÀÀn, mutta sillÀ ei kyllÀ ole enÀÀn merkitystÀ ettÀ syödÀÀnkö 3g/per paino kilo vai 4-5g/per paino kilo IMO

neutraali sanoi:
mutta sillÀ ei kyllÀ ole enÀÀn merkitystÀ ettÀ syödÀÀnkö 3g/per paino kilo vai 4-5g/per paino kilo IMO
Minun mielestÀ taas juuri tÀmÀ on yksi niistÀ eroista, joka tekee doggcrappista toimivamman kuin muut menetelmÀt.

lasikuitujeesus sanoi:
Minun mielestÀ taas juuri tÀmÀ on yksi niistÀ eroista, joka tekee doggcrappista toimivamman kuin muut menetelmÀt.
entÀ jos syötÀs hieman vÀhemmÀn prodee ja haettas ne menetetyt kalorit rasvoista ja hiilareista, oliskohan kehittymisessÀ eroja, itse en jaksa uskoa ettÀ olisi. toki jos tuolla systeemillÀ reenaa niin kaikki kannattaa tehdÀ niinkuin gurut sanoo, nÀÀ oli vain omia mielipiteitÀ asiasta:)

neutraali sanoi:
entÀ jos syötÀs hieman vÀhemmÀn prodee ja haettas ne menetetyt kalorit rasvoista ja hiilareista, oliskohan kehittymisessÀ eroja, itse en jaksa uskoa ettÀ olisi.
Itse uskon, ettÀ lÀskiÀ tulisi enemmÀn.

Mutta kun nÀmÀ ei ole aivan pelkkiÀ mielipideasioita. DC:n treenaajien kalorimÀÀrillÀ jokaikisen pitÀisi olla lÀski. Mutta nÀin ei ole, sillÀ se mistÀ kalorit otetaan ja milloin, on myös merkitystÀ. Kalori ei aina ole kalori, kuten tÀllÀkin foorumilla on todistettu.

Back
Ylös Bottom