Täytyypä kokeilla tuota punnerrusta kunhan paikat toipuu tämän päiväisestä. Kokeilin lalanne punnerruksia ja omaksi yllätyksekseni sain tehtyä kämmenillä sekä sormenpäillä useita toistoja. Kesällä nousi lähinnä pää lattiasta, ei huono näin 20kg ylipainoiselle pätkälle. Onnistuin punnertamaan kädet sivulle T-asennossa niin rystyiltä kuin kämmeneltä niin tuo punttien kans punnertaminen vois olla seuraava askel.
Noi lalanne punnerrukset on aika rankkoja myös. Kädet suorina ei mene yhtään, jos käsiä vetää vähän koukkuun, menee muutama. Kova suoritus sulta. Hauskaahan tämä kehonpainolla treenaaminen on, mutta eri tavalla rankkaa, kuin punttaaminen. Keskivartalo on aika kovilla näissä kaikissa liikkeissä, mutta se on tavallaan vaan hyvä asia. Musta on alkanut tuntua, että perus puntti treeni tehtynä sillä tavalla, kuin yleensä suositellaan ( eli kyykky, mave, penkki, pystäri, leuat ), johtaa käytännössä lihasepätasapainoon.
Noi em. liikkeethän ovat kaikkien 1-jakoisten ohjelmien kulmakiviä, ja hyvä niin, koska ne toimivat. Tiettyyn pisteeseen. Tein itse käytännössä koko 2012 vuoden pieniä taukoja lukuunottamatta 1-jakoista treeniä, jossa joka harjoituksessa kyykättiin, vedettiin ja punnerrettiin. Tulokset nousivat, mutta pitkäaikaisseuraukset ovat alkaneet tulla esiin vasta tämän vuoden aikana. Paljon on kropassa ryhdin ja terveyden kannalta tärkeitä lihaksia, joita noi isot liikkeet eivät aktivoi kaikilla ihmisillä lainkaan.
Niin paljon riippuu jo pelkästä ruumiinrakenteesta, mhin mikäkin liike ottaa. Joku voi saada penkillä habaa rintaan ja voimaa ojentajiin, mä saan siitä olkapäät kipeiksi. Sama kyykyssä, joku voi kasvattaa sillä massaa etureisiin, toisilla koko liike menee hanurille ja alaselälle ( mikä ei itsessään ole huono asia, kyykky on yleisvoimaliikkeenä ihan eri luokassa, jos verrataan penkkiin ). Mutta sitten taas jos kyykyn lisäksi ohjelmassa on mavea, niin onhan se selvä, että pitkäraajaisella kaverilla tällainen treeni kasvattaa ja vahvistaa lähinnä hanuria, alselkää ja takareisiä. Eureidet ja vatsalihakset jäävät verrannollisesti heikoiksi.
Tää on taas ihan off topicia, mutta itse olen juuri näitä kehonpainojuttuja tehdessä huomannut, miten heikkoja esim. vatsalihakset ovat verrattuna alaselkään. Samaten myös ojentajien heikkous on tullut esiin, koska nepä eivät vahvistuneetkaan siitä the kuinigas penkistä. No joo, tää on tällaista semi provoa tekstiä, lähinnä harmittaa, että en tajunnut vaihtelun tärkeyttä loukkaantumisten ennalta ehäisyn kannalta, kuin vasta kuluneen vuoden aikana.