Koordinaatio ois varmasti parempi voimistelu tai painonostotaustalla. Vähentäs huomattavasti loukkaantumis riskiä. En tässä itsekkään mikään painonosto fanaatikko ole ,mutta varmasti alku kyykyn kanssa ei olisi ollut yhtä kivinen jos ois jotain liikkuvuus harjoitteita älynnyt aikanaan tehdä ohjatussa piirissä.
Itse rupesin käymään 15v salilla vedot tein ja kyykkyä en koska se oli niin perseestä. Vedot tehtiin aina hampaat irvessä vaikka joskus 2 krt vko tonne 17v saakka. Siis ei mitään järkee. siinä vaiheessa rupes tajuamaan ,että on keksitty kevytkin reeni. vähän ennen 17 vuotta otin kyykytkin mukaan. Tai enempi ne muistutti hyväähuomentaliikettä kunnes sain vinkkejä muilta voimanostajilta. tosin ei kyllä pituuskasvuun vaikuttanut mitenkään neuvolakortissa lukee ,että 178 ja pituutta nyt 177cm.
Oli täälläkin eräs joka työnsi 165kg ja paino n.70kg ja penkistä ei tullu ,kun 100kg eli voi miettiä mitä painonostaja tekee penkkipunnerruksella. Ei siinä mitään nätin näkösesti se silti penkkas tekniikka oli varmasti parempi kun minulla vaikka voimaa ei ollutkaan varmaan ois ollut kova siinäkin jos ois tehnyt yhtä ahkerasti kuin muita harjoitteita.
Ihan kunnioitettavaan ,että yleensä ovat penkkikisoihin lähteneet. Ei sitä nyt kaikkien tarvii mitään mega penkkaajia olla varsinkaan jos ei ole edes oma lajinsa. Harvaa voimanostajaa saati sitten bodari nykypäivänä näkyy tai ilkee ees mennä (en minä ainakaan) painonosto kisoihin. ja vanhat kovimmat voimanostajat ovat aloittaneet painonostolla. Esim. Taito Haara, Hannu saarelainen , Jarmo virtanen ja tuloksista voi jo päätellä ,että tekniikalla on varmaan jotain osuutta asiaan.
Voimanosto ja painonosto ei ole verrattavissa tuloksissa eikä varsinkaan treeni metodeissa.
Ja alkuperäiseen kysymykseen edelleen. Varmasti voit tehdä kyykkyä ja vetoa kovastikkin silloin tällöin tuossa iässä kunhan tekniikat on kuosissa. Itellä ei kyllä ollut mut sen verran ,että ehjänä oon säilyny vielä toistaseks.