En osaa sanomaan varmuudella, että mitä hyötyä negatiivisista toistoista on, verrattuna normaaliin treenaamiseen, mutta joskus niitä tulee tehtyä. Vaatii treenikaverin ainakin jos tekee niin kuin alla on rautalangasta väännettynä.. Ja hyvän avustajan kanssa kunnon rocky-meininki
Ideana on se, että lihas on vahvin negatiivisessa vaiheessa tai oikeastaan tarkemmin sanottuna se, että isoimmat painot saadaan käyttöön kun tehdään vain negatiivinen vaihe. Eli paino on niin iso, että sitä ei jaksa pitää edes paikallaan, vaan ainoastaan hallittu jarrutus on mahdollista.
Heikoimmillaan lihas on liikkeen positiiivisessa ja toiseksi heikoin pidossa.
Itse en ole käyttänyt kuitenkaan isoja painoja näissä, vaikka aioinkin joskus kokeilla.. todennäköisesti penkissä, vaan olen väsyttänyt lihaksen/lihakset ensin hitailla toistoilla, sitten osittaistoistoilla, sitten avustetuilla pakkotoistoilla ja vasta sitten pari-kolme negatiivista päälle.
Esimerkkinä hauistreeni, oikein kunnon rhp:
1. normaali hauistreeni(esim 3x10 suoralla tangolla, 3x10 käsipainoilla, 3x10 mutkatangolla)
2. kohdan 1 jälkeen: seisten mutkatangolla, valitaan paino jolla saadaa n. 10 puhdasta toistoa sitten, että positiivinen vaihe kestää 4 sekuntia, pito ylhäällä 2 sekuntia, ja negatiivinen eli laskuvaihe 4 sekuntia, tehdään toistot
3. tehdään 2 osittaista toistoa, eli ylös asti ei enää nouse, tässä ei vielä avusteta
4. kaveri auttaa 2 pakkotoistoa, avustaa juuri vain niin paljon että juuri ja juuri saat ne 2 toistoa ylös
5. kaveri nostaa tangon sinulle ylös, ja suoritat negatiivisen vaiheen jarruttamalla kaikin voimin, näitä tehdään esim. 3
Hauikset pitäisi tuntua treenatun oloisilta tämän jälkeen. Saman treenin voi periaatteessa tehdä yksin vaikka scotissa yhdellä kädellä ja käsipainolla niinkuin Joona kuvaili, mutta kovempi fiilis avustajan kanssa, ei tarvitse itse edes yrittää laskea toistoja, itselleni ainakin hankalaa pysyä laskuissa kun ihan loppuun saakka vedetään :D