Off-topic 24h - Ihmettele maailmaa ja anna keskustelun virrata vapaasti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Off-topic 24h – Kaikki mikä ei sovi mihinkään muualle, mutta on pakko sanoa

Meta description: Keskustelua arjesta, ilmiöistä ja randomeista jutuista ympäri vuorokauden – auki kaikelle mitä mielessä liikkuu.

– En varsinaisesti pelkää niitä, mutta ne etovat ja oksettavat minua, Ritokoski sanoi.

– Et ole nyt vuoteen käynyt siellä terassilla, juontajakumppani Tinni Wikström heitti väliin.

– En mä ole voinut käydä, Ritokoski vastasi.

stock-photo-brighton-and-hove-august-two-chubby-gay-men-dressed-in-rainbow-skirts-and-bikini-tops-at-1474686212.jpg

Kulutus: Hornet kuluttaa täydellä teholla toimiessaan noin 12 500 litraa kerosiinia tunnissa.

tulee taas DeGröna miele:n ja kuinka turhaa tavallisten imisten kurjistamista se on kun maalimaa yritetään pelastaa, samaan aikaan kun IsotHerrat harrastaa sotaleikkejä

Isänmaastakin kun poistettaisiin kaikki rajoitukset niin imisillä olisi helposti enemmän varaa kuluttaa

minkähänlaiset päästöt tulee, kun joku öljyvarasto palaa, osaisiko tekoäly vastata siihen?

Kulutus: Hornet kuluttaa täydellä teholla toimiessaan noin 12 500 litraa kerosiinia tunnissa.

tulee taas DeGröna miele:n ja kuinka turhaa tavallisten imisten kurjistamista se on kun maalimaa yritetään pelastaa, samaan aikaan kun IsotHerrat harrastaa sotaleikkejä

Isänmaastakin kun poistettaisiin kaikki rajoitukset niin imisillä olisi helposti enemmän varaa kuluttaa

minkähänlaiset päästöt tulee, kun joku öljyvarasto palaa, osaisiko tekoäly vastata siihen?
Ota huomioon, että sota hävittää ihmisiä hyvällä rosentilla. Melekonen ekoteko päästöjen kannalta.

Tuoreimman löytämäni arvion mukaan Venäjän täysimittainen hyökkäyssota Ukrainassa aiheutti 311,4 miljoonaa tonnia CO₂-ekvivalenttipäästöjä ajalla 24.2.2022–23.2.2026. Saman raportin mukaan se on suunnilleen Ranskan yhden vuoden päästöjen suuruusluokkaa.

Jos tuo halutaan muuttaa kysymykseksi “kuinka monta polttomoottoriautoa pitäisi vaihtaa sähköautoon”, vastaus riippuu siitä millä oletuksella lasketaan:
  • ICCT:n vuoden 2025 EU-analyysin mukaan bensiiniauton elinkaaripäästö on noin 235 gCOâ‚‚e/km ja akkusähköauton noin 63 gCOâ‚‚e/km, eli säästö on noin 172 gCOâ‚‚e/km. Tämä sisältää myös auton ja akun valmistusta sekä energian tuotantoa, eli on fiksumpi vertailu kuin pelkkä pakoputki.
  • ACEA:n mukaan eurooppalainen ajaa autolla keskimäärin yli 12 000 km vuodessa.
Näillä oletuksilla yhden auton vaihto polttomoottorista sähköautoon säästäisi noin:

12 000 km Ă— 172 g/km = 2,06 tonnia COâ‚‚e vuodessa.

Silloin Ukrainan sodan tähänastisten päästöjen kompensoiminen vaatisi noin:

• 151 miljoonaa “autovuotta” sähköautoon siirtymistä, eli
  • noin 15,1 miljoonaa autoa 10 vuodeksi, tai
  • noin 7,5 miljoonaa autoa 20 vuodeksi.

Jos haluat ajatella asiaa suomalaisella ajomäärällä, UNECE:n Suomi-tiedoissa keskimääräinen henkilöauto kulki noin 14 000 km vuodessa. Silloin sama 311,4 MtCO₂e vastaisi noin 129 miljoonaa autovuotta, eli noin 12,9 miljoonaa autoa 10 vuodeksi.

Hesarissa on joku juttu ylipainoisten ihmisten treenaamisesta.
Osui silmään kun tämä haastateltava kertoo:
"Salilla tullaan usein neuvomaan vaikka olen käynyt liikkeet PTn kanssa läpi. Ei varmaan tultaisi jos olisin normaalikokoinen."

Uuh. Jos joku kysymättä neuvoo niin uskoisin usein olevan ihan hyvää tarkoittamassa?
Kaikki on niin vaikeeta nykyään.

Mutta mikä tämä homma on, että jos olisi jotakin virkistymistä tarjolla, niin pitäisi saunoa.

Ei mulla juurikaan haluta olla alasti ihmisjoukon kanssa jos nyt ei harvoja kertoja uimahallissa lasketa (ei kyllä haluta silloinkaan, mutta pakko peseytyä ennen ja jälkeen uinnin).

En pysty juomaan niin paljoa alkoholiakaan, että haluttaisi joukkosaunoa. Sitten jos on ainoa, joka ei sauno, niin on tiukkis eikä kuulu joukkoon =tosi.

Osui silmään kun tämä haastateltava kertoo:
"Salilla tullaan usein neuvomaan vaikka olen käynyt liikkeet PTn kanssa läpi. Ei varmaan tultaisi jos olisin normaalikokoinen."
On aika monta kertaa tehnyt mieli mennä neuvomaan PT:tä asiakkaan neuvomisessa, joten jos arvelee tekniikan tulevan sillä kuntoon niin voi yllättyä.

Mutta mikä tämä homma on, että jos olisi jotakin virkistymistä tarjolla, niin pitäisi saunoa.

Ei mulla juurikaan haluta olla alasti ihmisjoukon kanssa jos nyt ei harvoja kertoja uimahallissa lasketa (ei kyllä haluta silloinkaan, mutta pakko peseytyä ennen ja jälkeen uinnin).

En pysty juomaan niin paljoa alkoholiakaan, että haluttaisi joukkosaunoa. Sitten jos on ainoa, joka ei sauno, niin on tiukkis eikä kuulu joukkoon =tosi.

Itse olen eri maata. Jos ihmisjoukko on kokonaan, pääosin tai edes osittain naisia, saunon erittäin mielelläni alasti tuon ryhmän kanssa (jouko voi jäädä pukkarin puolelle).

Jos joku kysymättä neuvoo niin uskoisin usein olevan ihan hyvää tarkoittamassa?

Voi olla.

Tai sitten on näitä, joilla on pätemisen tarvetta. Ja joiden voi olla vaikea ymmärtää, että kaikki liikkeet eivät ole jokaiselle niitä parhaimpia, sopivimpia tai edes mahdollisia. Esim kun kuntoutetaan milloin mitäkin kremppaa, niin fysioterapeutti voi neuvoa jotain sellaista, mitä Punttipete ei ole koskaan ennen nähnyt. Punttipeten mielestä kun läski tekee (sillä läskithän on muutenkin tyhmempiä koska ovat kerran läskistyneet) niin eihän se voi tehdä mitään oikein...ja sitä on ihan pakko mennä ohjeistamaan.

Joten vahva mielipiteeni: jos joku ei ole vaarassa aiheuttaa välitöntä vahinkoa itselleen tai muille, niin keskitytään siihen omaan treeniin ja neuvotaan sitten, jos joku kysyy.

Ja olen haastatellun kanssa yhtä mieltä siitä, ettei sitä raskaita painoja ryskivää setää mennä neuvomaan vaikka hänellä ei selvästi olisi tekniikka ihan hallussa.

Back
Ylös Bottom