Itse uskoin vuosia tuohon "syö kuin hevonen eikä painoa vaan millään tule ja se on fakta" -väittämään omalla kohdallani. Pienimmilläni yläasteella/lukiossa olin varmaan jotain 182cm/55kg, siitä paino nousi 60 kiloon ja pysyi vuosikausia siinä vaikka söin mielestäni paljon. Mutta kyllä se vaan minunkin kohdallani niin oli, että kun oikeasti otti itseään niskasta kiinni ja söi kalorilaskurin avulla joka ikinen päivä vähintään sen 4000 kcal, paino lähti kuin lähtikin nousuun. En minä vieläkään mikään iso ole (eikä minusta ektomorfina varmaan ikinä tulekaan), mutta sain kuitenkin vuodessa 12 kiloa lisää painoa, vaikka lipsuin tuosta 4000 kalorin päiväannoksesta aika säännöllisesti. Aiemmin luulin syöväni kuin hevonen, kun söin jonain päivinä itseni ihan ähkyksi jollain 4500 kalorilla ja sitten seuraavina päivinä söinkin huomaamatta sen 2000-2500 kaloria, ja viikon kokonaiskalorit olivat sitten sellaiset ettei sillä voinut kasvaa. Toinen virhe minkä tein, oli se, että yritin syödä kiinteää ruokaa tuon 4000 kaloria. Toisilla se ehkä onnistuu, mutta minulla ei, joten jätin ruuan vähemmälle (n. 1500kcal päivässä) ja loput kalorit tulee täysmaidosta, lisäravinteista ja maapähkinöistä. Toisille painon kerääminen tietysti on vaikeampaa mutta uskon että se on loppupeleissä kiinni juuri siitä että vaikka joinain päivinä käydäänkin mäkissä ja syödään sipsejä niin kaloreita ei kuitenkaan esim. viikon ajalla kerry tarpeeksi, vaikka jonain päivinä söisikin sen 4000-5000 kaloria roskaruokaa.
Tuo 12 kiloa on tullut minulle suurimmalta osin rasvana. Jonkun verran lihastakin on tarttunut, koska tulokset ovat nousseet hyvin, mutta ei näy enää sikspäkit samalla tavalla ja rintalihaksissa nännien kohdalla alkaa olla tuollaiset ikävät rasvapoimut (mitään gynoja ei tunnu). Siksi en oikein tiedäkään miten tästä kannattaisi edetä, haluaisin kuitenkin nostaa painoani ainakin sinne 80-85 kiloon ettei tarvitisisi häpeillä laihuuttani, mutta samalla vähän huolestuttaa, että jos rasvaa kertyy tähän tahtiin niin sekään ei sitten näytä hirveän hyvältä.