Fuhrer: -Enpäs nyt heti muista lukeneeni että mitä miltä se Stuart nuista istumaannousuista on, mutta jos kyseessä on esim. yhtälöstä istumatyöläinen + liian aktiiviset/kireät lonkankoukistajat, niin kyllä. Tuskin on tarpeellista ja voipi olla jopa mahdollista että menee haitallisuuden puolelle nuiden istumaannousujen hinkkaaminen. Mutta noin yleisesti terveelle urheilijalle/kuntoilijalle vaarallisia, enpä usko. Joidenkin selkävaivojen kohdalla kannattaa toki jättää tekemästä, mutta jos taas lajisuorituksissa tarvitaan voimaa RA:n tuottamaan suuntaan, niin miksipä jättää hyvä harjoitus tekemättä?
Mitä taas tulee tuohon, että vatsalihasten tärkein työ on asennon säilyttäminen eikä niinkään tuottaminen, on edelleen aikasta yksipuoline näkemys mun makuun. Kyllä, arkielämässä näin toki onkin, tieten työstä riippuen. Näinhän se on myös kolistellessa olipa se sitten voimanostoa taikka painonnostoa. Mutta mennäänpä vaikkapa kamppailun taikka yleisurheilun maailmaan näin esimerkiksi.
Oletko todella sitä mieltä että kilpajutsukan, seiväshyppääjän tai vaikka kuulantyöntäjän vatsalihasten pääasiallinen työ kisatilanteissa on suurimmaksi osin asennon säilyttäminen? Mä olen ainakin aikalailla erimieltä ja uskon etten ihan kujalla ole. Mitkäs lihat ne sitä vartloa muuten tavuttelee taikka kiertää jossei vatsanlihat? Vaikka latsit ja pakarat kehon voimakkaimpia lihaksia ovatkin, niin eivät nekään pysty muiden lihojen työtä tekemään, vaikka toki mukana liikkeen tuottamisessa (lähes) aina ovatkin.
Ja edelleen, eri mieltä toki saa ja mahdollisesti kannattaakin olla. Mä kuiten pysyn kannassani keskikropan treenaamisen hyödyllisyydestä oikeastaan kenelle tahansa.
edit.
Tonzai: -Kokeileppa huvikseen tehdä esim. turkkilaisia ylösnousuja taikka tuulimyllyjä ihan kunnon painoilla tai vaikka dragon flageja koko liikeradallaan ja kerroppa sitten kuinka turhia nuo vatsat on tehdä jos hinkkaa "vaivaiset parikytä toistoa".