Miten ChildInTimen kyynärpää on kuntoutunu? Muistaakseni kärsit samantyylisestä vaivasta kun mäkin, eli golfaajan kyynärpää tai jokin muu mediaalisen epicondylen seudun kiputila? Ja millä oot kuntouttanu sitä?
Hyvin. Kestää vetää leukoja vaikka kuin isoilla romuilla, kestää seisoa käsillä, planchettaa (tai ainaki yrittää kovasti), kestää tehä hierontatöitä. Kaiken olennaisen kestää, mutta jotain älyttömiä volyymisarjoja leuoille vähän härnää sitä. Se nyt ei koskaan oo haitannu, kun en ikinä muutenkaan ole treenannut kovalla volyymillä. Ainoastaan liian nopeasti liian paljon (intensiteetti).
Kuntoutin mm.
- Gua-sha/Graston -terapialla (jota tein itse)
- Hieronnalla (triggerpiste + klassinen)
- Infrapunahoidolla (jota tein itse)
- Vastaliikkeillä (JTO:n ja jonku toisenki kiipeilygurun neuvomia)
- Vähentämällä treenifrekvenssiä => Vaihtamalla HIT-ohjelmaan (joka saatto hyvinki olla järkevin ja hienoin asia mitä koskaan oon tehnyt, mutta jätetään HIT-hypetys siihen)
- järjettömällä prehab-rehab-rutiinilla joka loppupeleissä oli ihan turhaa imho ja monen muunki.
Munsta take-home jutut tässä oli
- Treenifrekvenssin tuntuva vähentäminen tai järkevöittäminen (jänteen uusiutumisen perusjutut haltuun, kollageeni jänteessä tuhoutuu treenissä ku treenissä, lisää tulee, mutta hitaammin kuin lihassoluja. Ratkaisu = vaiha volyymi intensiteettiin. Pihviä + voimaa - tulehdusta = win win?)
- Infrapunahoito (Hippijuttua? Placeboa?
Jänteen kollageeni jota tulee lissää kun jumppailee, mutta jota myös tuhoutuu samaan aikaan,
käyttäytyy infrapunasäteilytyksessä kuten jumpassa mutta ilman sitä purkavaa vaikutusta. Mulla ainakin oli joka käsittelyn jälkeen (10minsaa suht lähellä lamppua samalla vähän liikutellen epiä) seuraavana päivänä vähän hellänä toi epi, mutta sit saman päivän iltapäivällä eksponentiaalisesti parempi fiilis. Teen nykyään sillon tällön ihan huvikseni.
- Vastaliikkeet: S****na ja Prkl ja kaikki loput. Ja lissää. Nää on treenaajan syöpä, fyssareiden märät unet toteutetaan salilla minne mennään tekeen omia enkkoja, mutta sillon ku on oltu tyhmiä ja loukattu ittemme ni voi vaan niellä ylpeyden ja ottaa se vasara/käsipainotanko kätöseen ja kiertää rannetta. Ei auta muu. Eli vastaliikkeitä niinku niitä suositellaan tehä, 100% niinku niitä suositellaan tehä. En siltikään allekirjota jotain älytöntä prehab-rehab-hommaa mikä GBfoorumilla on tapana, että 1.5h prehabataan ennen varsinaista treeniä. For real? Ja sit staattiset pidot prehabina: Voi olla että niillä on paikkansa ja niitä kandee tehä johonki pisteeseen, mutta sit ku on saavutettu dynaamisesti se taitotaso mitä tarvii (back/frontlever pull) niin german hangit prehabina alkaa puskeen kiertäjäkalvosintulehdusta. Eli järkee päähän prehabbeihin = intensiteetti ei ole se juttu, vaan aktivaatio ja kineettisen ketjun hallinta.
Nonnii huhhuh.
Sit vielä kannustaisin porukkaa liittymään meidän FB-yhteisöön.

Siellä tulee jatkuvasti hyviä juttuja liittyen näihin hommiin.