2ïžâƒŁ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: đŸ”„ 2-JAKOINEN TREENIOHJELMA – TASAPAINOINEN PERUSKAURA đŸ”„

Meta description: Tehokas ja selkeÀ treenijako, joka kattaa koko kropan kahdella harjoituksella optimaaliseen kehitykseen.

TÀh? No kun tuon ehdotuksen nimenomaan yritin tehdÀ työntÀvÀt/vetÀvÀt jaon mukaan?

"Treeni 1: Rinta, ojentajat, olkapÀÀt, takareidet, ranteiden ojentajat, epÀkkÀÀt

Treeni 2: Hauis, etureidet, vatsa, selkÀ, ranteiden koukistajat"

samalle treenille tossa ekassa on laitettu rinta, ojentajat,olkapÀÀt?? eikös ne muka ole työntÀviÀ?
Kun taas tossa treeni 2:ssa on vetÀviÀ liikkeitÀ? Vai ymmÀrsinkö nyt jotain vÀÀrin? Varmaankin.

Takareidet kuuluu vetÀvÀlle pÀivÀlle ja etureidet työntÀvÀlle.

Eli siis työntÀvÀt/vetÀvÀt -jako menis nÀin:

TyöntÀvÀt: Etureidet, rinta, olkapÀÀt(sivu & etu), ojentajat

VetÀvÀt: Takareidet, selkÀ, hauikset, (takaolkapÀÀt)

Ite oon tossa mun ohjelmassa laittanu sitten vatsat työntÀvÀlle pÀivÀlle ja pohkeet vetÀvÀlle, koska ne mahtu parhaiten niin. (Pohkeista treenaan kaksoiskantalihasta ja leveetÀ pohjelihasta molempia samana pÀivÀnÀ). Forkkuja ja epÀkkÀitÀ en treenaa erikseen ollenkaan, koska ne saa ihan tarpeeks piiskaa tossa mun ohjelmassa muista liikkeistÀ. Vaikka forkkuja treenaisit erikseen, niin et todellakaan 2-jakoseen jakaa niitÀ tolleen molemmille pÀiville mun mielestÀ.

Takareidet kuuluu vetÀvÀlle pÀivÀlle ja etureidet työntÀvÀlle.

Eli siis työntÀvÀt/vetÀvÀt -jako menis nÀin:

TyöntÀvÀt: Etureidet, rinta, olkapÀÀt(sivu & etu), ojentajat

VetÀvÀt: Takareidet, selkÀ, hauikset, (takaolkapÀÀt)

Ite oon tossa mun ohjelmassa laittanu sitten vatsat työntÀvÀlle pÀivÀlle ja pohkeet vetÀvÀlle, koska ne mahtu parhaiten niin. (Pohkeista treenaan kaksoiskantalihasta ja leveetÀ pohjelihasta molempia samana pÀivÀnÀ). Forkkuja ja epÀkkÀitÀ en treenaa erikseen ollenkaan, koska ne saa ihan tarpeeks piiskaa tossa mun ohjelmassa muista liikkeistÀ. Vaikka forkkuja treenaisit erikseen, niin et todellakaan 2-jakoseen jakaa niitÀ tolleen molemmille pÀiville mun mielestÀ.

Ok.No tÀytyy kyllÀ sanoa ettÀ ranteiden ojentajajiin ei saa mitÀÀn tuntumaa noissa muissa liikkeissÀ, ettÀ sen takia oon pistÀny niille oman liikkeen. Ranteiden koukistajien oman liikkeen nyt vois ehkÀ jÀttÀÀ pois mut en tiiÀ, kattoo miten jaksaa tehÀ.

Mites sulla on muuten noi palautukset noiden sarjojen vÀlissÀ? Ku ite oon ymmÀrtÀny ettÀ massahakuisessa treenissÀ 1 min ois hyvÀ palautusaika.Mutta esim hauiskÀÀnnössÀ oon huomannu ettÀ se on liian lyhyt aika. Muissa oon kumminki koittanu pitÀÀ sen siinÀ yhen minuutin kohal.
Ja sitte viel toi et jos viikoittan vaihtelee toistomÀÀrÀÀ niin onko sillÀ minkÀlainen vaikutus tulosten kannalta? En oo meinaan ite kokeillu koskaan. Aina on ollu jokases ohjelmas se vakio toistomÀÀrÀ koko sen ajan ku sen ohjelman mukaan treenaan.

Mites sulla on muuten noi palautukset noiden sarjojen vÀlissÀ? Ku ite oon ymmÀrtÀny ettÀ massahakuisessa treenissÀ 1 min ois hyvÀ palautusaika.Mutta esim hauiskÀÀnnössÀ oon huomannu ettÀ se on liian lyhyt aika. Muissa oon kumminki koittanu pitÀÀ sen siinÀ yhen minuutin kohal.
Noh, yleensÀ oon tehny aika lyhyillÀ palautuksilla. Toi 1min kuulostaa ihan hyvÀltÀ. Kannattaa kuitenkin vaihdella vÀhÀn ja tietenkin noi palautusajat riippuu vÀhÀn myös liikkeestÀ. Eli esim. kyykyssÀ kyllÀ tuppaa olemaan vÀhÀn pidemmÀt palautukset, kun esim. jossain pushdownissa, mutta vaihtelu on kuitenkin kaiken A ja O. Ei mun mielestÀ hauiksille tarvi yhtÀÀn sen pidempiÀ palautusaikoja ku muillekaan lihasryhmille.
mackaiwer sanoi:
Ja sitte viel toi et jos viikoittan vaihtelee toistomÀÀrÀÀ niin onko sillÀ minkÀlainen vaikutus tulosten kannalta? En oo meinaan ite kokeillu koskaan. Aina on ollu jokases ohjelmas se vakio toistomÀÀrÀ koko sen ajan ku sen ohjelman mukaan treenaan.

Toi viikottainen toistomÀÀrien vaihtelu on toiminu mulle ainakin hyvin. Tosin jotkut sanoo, ettÀ se on vÀhÀn turhan pieni aika tehdÀ jotain tiettyÀ toistomÀÀrÀÀ, mutta voithan sÀ esim. tehdÀ jotain toistomÀÀrÀÀ 2, 3 tai neljÀkin viikkoa perÀkkÀin ja sitten vasta vaihtaa. Tossa on se hyvÀ puoli, ettÀ kun alotetaan 12-15 toistosta ja pudotellaan sitten eka 8-12 toistoon ja sitten 6-8 toistoon, niin kokoajan voi lisÀtÀ painoa ja pikkuhiljaa mennÀÀn raskaampiin sarjoihin. ItellÀni ainakin tullu tulosta tolla, ettÀ voimat on myös kasvaneet. Mun mielestÀ ei missÀÀn nimessÀ kannata junnata vaan samanlaisia toistomÀÀriÀ aina. Eli vaihtelu on kehityksen yksi avain.

Noh, yleensÀ oon tehny aika lyhyillÀ palautuksilla. Toi 1min kuulostaa ihan hyvÀltÀ. Kannattaa kuitenkin vaihdella vÀhÀn ja tietenkin noi palautusajat riippuu vÀhÀn myös liikkeestÀ. Eli esim. kyykyssÀ kyllÀ tuppaa olemaan vÀhÀn pidemmÀt palautukset, kun esim. jossain pushdownissa, mutta vaihtelu on kuitenkin kaiken A ja O. Ei mun mielestÀ hauiksille tarvi yhtÀÀn sen pidempiÀ palautusaikoja ku muillekaan lihasryhmille.

Toi viikottainen toistomÀÀrien vaihtelu on toiminu mulle ainakin hyvin. Tosin jotkut sanoo, ettÀ se on vÀhÀn turhan pieni aika tehdÀ jotain tiettyÀ toistomÀÀrÀÀ, mutta voithan sÀ esim. tehdÀ jotain toistomÀÀrÀÀ 2, 3 tai neljÀkin viikkoa perÀkkÀin ja sitten vasta vaihtaa. Tossa on se hyvÀ puoli, ettÀ kun alotetaan 12-15 toistosta ja pudotellaan sitten eka 8-12 toistoon ja sitten 6-8 toistoon, niin kokoajan voi lisÀtÀ painoa ja pikkuhiljaa mennÀÀn raskaampiin sarjoihin. ItellÀni ainakin tullu tulosta tolla, ettÀ voimat on myös kasvaneet. Mun mielestÀ ei missÀÀn nimessÀ kannata junnata vaan samanlaisia toistomÀÀriÀ aina. Eli vaihtelu on kehityksen yksi avain.

Jees, kiitos neuvoista! PitÀÀ nyt sitte kokeilla noita edellÀ mainittuja juttuja ja pitÀÀ ne pÀivittÀiset kalori- ja protskumÀÀrÀt kohallaan ni eiköhÀn se massa ala ihan hyvin tÀstÀ taas kehittymÀÀn.

KÀytÀtkö vetoremmejÀ? Niiden poisjÀttö etenkin raskaissa selkÀliikkeissÀ esim. kerran viikossa saa kyllÀ helposti forkkuihin tuntumaa. Kun lopetin (kadotettuani hanskani) rannesiteiden kÀytön, alussa myös penkki toi poltetta forkkuihin kovasti.

Hauikset isolla tankolla tuonne otsan korkeudelle asti nostettuna on myös yksi hyvÀ liike saada ranteiden alapuolelle kivaa kutkutusta.

2-jakoisella, veto/työntö sarjoilla treenailen nyt itsekin, ja pitÀÀkseni liikemÀÀrÀt vÀhissÀ (kun teen kuitenkin 2-4 vatsaliikettÀ joka treenikerta, kun on vÀhÀn enemmÀnkin parannettavaa tuolla osiolla) on juuri forkut, epÀkkÀÀt ja pohkeet(*) jÀtetty pois erikseen treenattavista kohteista.

*) Jostain kumman syystÀ on aina tuntunut siltÀ, ettÀ pohkeeni ovat ainoa lihasryhmÀ johon voin olla ns. tyytyvÀinen. Ja huolimatta siitÀ, miten paljon tai vÀhÀn treeniÀ niille on antanut, en ole havainnut kÀytÀnnössÀ mitÀÀn eroa ulkomuodossa, tai muiden liikkeiden treenipainoissa.

Ainoa missÀ ero on ollut on tuntuma, sillÀ kovasti treenatessa krampit ovat olleet kirotun yleisiÀ. Ja lisÀksi kÀveleminen (aerobisena) on ollut varsin inhaa kun pohjetreenit ovat olleet 'kuvastossa' mukana.

KÀytÀtkö vetoremmejÀ? Niiden poisjÀttö etenkin raskaissa selkÀliikkeissÀ esim. kerran viikossa saa kyllÀ helposti forkkuihin tuntumaa. Kun lopetin (kadotettuani hanskani) rannesiteiden kÀytön, alussa myös penkki toi poltetta forkkuihin kovasti.

Hauikset isolla tankolla tuonne otsan korkeudelle asti nostettuna on myös yksi hyvÀ liike saada ranteiden alapuolelle kivaa kutkutusta.

2-jakoisella, veto/työntö sarjoilla treenailen nyt itsekin, ja pitÀÀkseni liikemÀÀrÀt vÀhissÀ (kun teen kuitenkin 2-4 vatsaliikettÀ joka treenikerta, kun on vÀhÀn enemmÀnkin parannettavaa tuolla osiolla) on juuri forkut, epÀkkÀÀt ja pohkeet(*) jÀtetty pois erikseen treenattavista kohteista.

En oo ikinÀ vetoremmejÀ kÀyttÀny, enkÀ rannesiteitÀ. Ainoo liike missÀ ehkÀ ranteisiin saa vÀhÀn tuntumaa on olankohautukset mutta muissa liikkeissÀ ei siis yhtÀÀn mitÀÀn poltetta oo esiintyny.Siksi siis teen rannerullauksia.

YlÀ/ala jako. 4 perus liikettÀ molemmissa. Sarjat tÀysitehoisia, ei failureen.

Esim.
Ma,To
Penkki
Vinopenkki kp/dippi
Leuat
Kulmasoutu

Ti,Pe
Kyykky leveÀ
PrÀssi kapea
Sjmv/julle
Pohkeet

Viikko 1:YlÀ/ala Ma,Ti 2 sarjaa To,Pe 3 sarjaa
Viikko 2:ma-ti 4 sarjaa, to-pe 4 sarjaa
Viikko 3:ma-ti 5 sarjaa, to-pe 5 sarjaa
Viikko 4:ma-ti 6 sarjaa, to-pe 7 sarjaa
Viikko 5:Kevyt (n.60% ??)ma,ti, to,pe 2 sarjaa

Ajattelin , jos ottais 2-3 sykliÀ ja sitten pari sykliÀ hst:tÀ(intensiteetti Àrsyke) ja taas alusta.

Kysymys kuuluukin, mitenköhÀn noita painoja pitÀis suhteuttaa, ettÀ jaksais raskaatkin viikot? Ja onko noi sarja mÀÀrÀt realistisia esim.kyykyissÀ?
TÀÀ systeemi on pöllitty jenkkisaitilta, siinÀ nyt oli loppuvaiheessa vielÀ enemmÀn sarjoja.

Ja tÀrkein kysymys: onko tÀssÀ mitÀÀn jÀrkee?

Itse olen pitÀnyt painot vakioina silloin kun pyrin sarjamÀÀrÀn kautta volyymiÀ kasvattamaan. Tosin tuossa tuo sarjamÀÀrien vaihtelu on kyllÀ reilunpuoleista.

Itse aloittaisin varmasti systeemin vakiopainoilla joilla pystyisin heti viikkoon 3. TÀllöin olisi edes jossain mÀÀrin realistista odottaa selviÀvÀnsÀ tuosta neljÀnnestÀ viikosta kun sen aika koittaa..

KevyellÀ viikolla painot 60-70% normaalista ja sarjamÀÀrÀ vaikkapa 5, toistoja vain sitten reilusti vÀhemmÀn.

Toistojen mÀÀrÀÀ kannattaa myös vÀhÀn miettiÀ, alta kympin sarjoja paukuttaisin itse, muuten voisi noutaja tulla hapotuksen muodossa.

Ja juu, pitÀisin tuota hyvinkin jÀrkevÀnÀ. Kerran kun on tuollaista systeemiÀ kokeillut saa vÀhÀn tuntumaan ja osaa koplailla itselleen sopivia progressioita jatkossa.

Okei, kiitti neuvoista pyranha, mulle on uutta toi volyymivaihtelu.

Noi liikkeet mÀ valitsin itse(niihin saa puuttua), mietin just, ettÀ onko jÀrkeÀ vetÀÀ samalla lailla jullea hiki hatussa kuin esim.penkkiÀ, vÀhÀn eri juttua kun niistÀ haetaan.

Noita toisto mÀÀriÀ ei voi kyllÀ viedÀ kymppiÀ ylemmÀs, muuten saa lusikalla kaivaa housuista:) . Painot varmaankin mÀÀrittelen neuvomallasi tavalla.

No juu itse olen pÀÀttÀnyt siirtyÀ kanssa paljon kehuttuun 2-jakoiseen ohjelmaan ennen tein 4-jakoisella lihat kerran lÀpi viikossa. Ohjelma vaihtuu nopeamman kehityksen toivossa. 4 jakoisella olen treenaillut koko treeniurani eli n.5 vuotta jossa on jonkin verran ollut treenitaukoja mm. intin ja motivaatio puutteen takia.

Ja tÀllÀisen ohjelman olen itselle rÀÀtÀlöinyt. Palautukset ajattelin pitÀÀ pieninÀ 1-2min nykyisen noin 3-5min sijaan. Toistot 6-12

Maanantai (etureidet, rinta, olkapÀÀt, ojentajat ja vatsalihakset)
-Hack kyykky 4x
-Penkkipunnerrus 3x
-Pystypunnerus tangolla 4x
-Dippi lisÀpainoilla 3x
-VoimapyörÀ 3x max

Tiistai (takareidet, selkÀ, epÀkkÀÀt, hauikset ja pohkeet)
-Suorinjaloinveto 4x
-Leuat lisÀpainoilla 4x
-Kohautus tangolla 2x
-Hauista kÀyrÀtangolla 3x
-Pohkeet seisten 4x

Torstai (samat kuin maanantaina)
-Reidenojennus 4x
-Vinopenkki 3x
-Vipunosto/pystypunnerrus kp. 4x
-Ranskalainen 3x
-Vatsat roomalaisessa 3x

Perjantai (samat kuin tiistaina)
-Reidenkoukistus 4x
-Alatalja 4x
-Kohautus kp. 2x
-ScothauiskÀÀntö 3x
-Pohkeet istuen 4x

Kuinka tÀllÀ kannattaisi alkaa treenaamaan? Noin 1-2v sitten yritin aloittaa 2-jakoisella, mutta ei siitÀ mitÀÀn tullut. Paikat oli paskana jo viikon pÀÀstÀ.
Kannattaako sitÀ vain yksinkertaisesti tehdÀ pari ensimmÀistÀ viikkoa kevyesti?

Ja mitÀ mieltÀ olette ohjelmasta? Jotain muutettavaa? Poistettavaa? Kaikki kommentit tervetulleita.

Kuinka tÀllÀ kannattaisi alkaa treenaamaan? Noin 1-2v sitten yritin aloittaa 2-jakoisella, mutta ei siitÀ mitÀÀn tullut. Paikat oli paskana jo viikon pÀÀstÀ.
Kannattaako sitÀ vain yksinkertaisesti tehdÀ pari ensimmÀistÀ viikkoa kevyesti?

NiitÀ sarjoja ei tehdÀ koskaan loppuun asti. Aina pari toistoa varastoon.

jos suurinpiirteen tollasella haluat tehÀ niin:

-torstaille joku kunnon etureisiliike ( kyykky tai prÀssi )
-pe alataljan tilalle kulmasoutu

ite tekisin mielummin esim etureisille 3 x joku kunnon liike + 2x esim ojennus per treeni.

SelÀlle voisi hyvin tehÀ esim Kulmasoutu 3x ja ylÀtalja 2x / Leuat 3x ja alatalja 2x

semmosta tuli mieleen. Toki monet tekee varmasti vaan yhtÀ liikettÀ ja enemmÀn sarjoja, mutta harkitse tuotakin.

jos suurinpiirteen tollasella haluat tehÀ niin:

-torstaille joku kunnon etureisiliike ( kyykky tai prÀssi )
-pe alataljan tilalle kulmasoutu

ite tekisin mielummin esim etureisille 3 x joku kunnon liike + 2x esim ojennus per treeni.

SelÀlle voisi hyvin tehÀ esim Kulmasoutu 3x ja ylÀtalja 2x / Leuat 3x ja alatalja 2x

semmosta tuli mieleen. Toki monet tekee varmasti vaan yhtÀ liikettÀ ja enemmÀn sarjoja, mutta harkitse tuotakin.

No joo tuota 2 liikettÀ selÀlle per kerta pitÀÀ kyllÀ miettiÀ.

Niin ja normaali kyykky ottaa itsellÀ ainakin aika tasapuolisesti etu ja takareisiin. PrÀssi taas melkein pelkÀstÀÀn takareisiin. EtukyykkyÀ tosin voisi harkita. PitÀÀ vain saada tekniikka kohdalleen ettei riko paikkoja.

Ai ei koskaan? Jotenkin vaikea uskoa ettÀ jos niitÀ sarjoja ei tehdÀ loppuun asti niin nousujohteinen kehitys menee todella vaikeaksi?

loppuun vetÀmisessÀ 2- jakoisessa se vasta progression tappaa. Kuten sanottu hermoston palautumisessa kestÀÀ pidempÀÀn, kuin lihasten palautuminen (hermostoo ottaa siis todella paljon osumaa loppuun vedetyisÀ sarjoissa)

Ai ei koskaan? Jotenkin vaikea uskoa ettÀ jos niitÀ sarjoja ei tehdÀ loppuun asti niin nousujohteinen kehitys menee todella vaikeaksi?

Toimii ku junan vessa vaikka ei tee loppuun asti sarjoja. Ite olin tÀssÀ treenaillu jotain 10 viikkoa 2-jakosella neljÀsti viikossa jaolla työntÀvÀt/vetÀvÀt. Treenasin kovaa, mutta jÀrkevÀsti. Ei ikinÀ loppuun asti sarjoja. Silti rupes olemaan jo aika nuutunut olo tossa pari viikkoa sitten ja rupes tulemaan pientÀ ylikunnon merkkiÀ. Viime viikolla pÀÀtin sitten vielÀ ottaa muutamia sarjoja loppuun asti ja nyt sitten tuliki kevyt viikko eteen tÀlle viikolle. TÀnÀÀn olin salilla runkkaamassa jotain 1kg kÀsipainoa ja kyllÀ vitutti.

loppuun vetÀmisessÀ 2- jakoisessa se vasta progression tappaa. Kuten sanottu hermoston palautumisessa kestÀÀ pidempÀÀn, kuin lihasten palautuminen (hermostoo ottaa siis todella paljon osumaa loppuun vedetyisÀ sarjoissa)

MitÀs toi hermoston palautuminen tarkoittaa ? Miten huomaa ettei ole palautunut ?

Oon itse treenannu myös kaksjakoisella tÀs kun aloittelin uudestaan puntin. (aiemmin 3-jakoinen)

Teen nyt pÀhkinÀÀn kuoressa:

1 Rinta, kÀdet, jalat

2.SelkÀ Vatsat, hartiat

TÀmÀn teen siis 1-vÀlipÀivÀ-2-vÀlipÀivÀ-1-vÀlipÀivÀ-2-vÀlipÀivÀ jne...

Eli aina jÀÀ yks pÀivÀ vÀliin ja samoja lihasryhmiÀ treenataan siis kerran neljÀssÀ pÀivÀssÀ.

MiltÀs tommonen ÀkkiseltÀÀn kuulostaa ? Kokemukset on kyllÀ ollu hyviÀ, kun on tullu lihaa sellaset 5 kiloo viimesen kuukauden aikana ja sarjapainot noussu mukavasti. Toisaalta tÀÀ on ihan odotettavaakin kun takana tauko ja aiemmin olin paremmassa kunnossa...

Toimii ku junan vessa vaikka ei tee loppuun asti sarjoja. Ite olin tÀssÀ treenaillu jotain 10 viikkoa 2-jakosella neljÀsti viikossa jaolla työntÀvÀt/vetÀvÀt. Treenasin kovaa, mutta jÀrkevÀsti. Ei ikinÀ loppuun asti sarjoja. Silti rupes olemaan jo aika nuutunut olo tossa pari viikkoa sitten ja rupes tulemaan pientÀ ylikunnon merkkiÀ. Viime viikolla pÀÀtin sitten vielÀ ottaa muutamia sarjoja loppuun asti ja nyt sitten tuliki kevyt viikko eteen tÀlle viikolle. TÀnÀÀn olin salilla runkkaamassa jotain 1kg kÀsipainoa ja kyllÀ vitutti.

PitÀÀpÀ koittaa. Kiitoksia kommenteista. PitÀÀ vielÀ mitata aamupulssi+lÀmpö ja seurailla niitÀ ettei pÀÀse ylikunto yllÀttÀmÀÀn.

Back
Ylös Bottom